۱۴۰۲ مهر ۳, دوشنبه

از هر طرف که رفتم جز وحشتم نَیَفزود

یک دختر ١۶ ساله اهل شهر ربط به نام هایده حسن‌زاده توسط خانواده خود به شکل بسیار فجیعی کشته شد. جسد این دختر ۴ ماه پس از کشته شدن طی روزهای اخیر در سد سردشت پیدا شده است.
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ٢٧ شهریور ماه ١٤٠٢ (١٨ سپتامبر ٢٠٢٣)، جسد هایده حسن‌زاده، دختر ١۶ ساله اهل شهر ربط در داخل سد شهر سردشت حین تخلیه آب توسط شهروندان پیدا شد. 
جسد این دختر در حالتی پیدا شده که یک بلوک سیمانی به پاهایش متصل بوده و دست، چشم و دهانش با چسب بسته شده بود.
هایده حسن‌زاده از خرداد ماه سال جاری، یعنی حدود چهار ماه پیش به یکباره ناپدید شده بود. خانواده او پیش از این برای پنهانکاری درباره قتل، مدعی خروج دخترشان از ایران شده بودند.
به گفته منابع هه‌نگاو، امید حسن‌زاده، پدر این دختر ١۶ ساله قربانی و دو فرزند دختر دیگر، در حال حاضر بازداشت شده و گفته می‌شود او قتل دخترش را پذیرفته است.
یک منبع مطلع و نزدیک به خانواده این دختر قربانی، به هه‌نگاو اعلام کرد که دلیل قتل هایده تاخیر در برگشتن به خانه و آنچه انگیزه ناموسی عنوان شده است.

 مژگان کشاورز: در سرگذشت_ندیمه( سریال تلویزیونی) دخترک ۱۵‌ساله را با وزنه‌های سنگی غرق کردند چون فرامین آسمانی و قوانین مردسالارانه را نمی‌خواست بپذیرد…فرار کرده بود!
این داستان، انگار داستان چهل سال حکومت ایران است، آن‌را موبه‌مو پیش چشمانت به تصویر می‌کشد. همان‌قدر خودسر، همان‌قدر خودکامه، همان‌قدر لجباز 
و کشوری را تصور کنید که پس از انقلاب در آن نظام توتالیتر (تمامیت‌خواه دارای ایدئولوژی) روی کار می‌آید که قوانین وحشتناک خودش را دارد. آن‌ها هر قانونی را به حکم انجیل توجیه می‌کنند! قوانینی که به زن‌ها اجازه‌ی هیچ فعالیتی را نمی‌دهد؛ مثلاً اجازه‌ی کار یا داشتن حساب بانکی ندارند، اجازه‌ی خروج از کشور ندارند، حق خواندن و نوشتن ندارند و تنها دلیل زنده ماندن‌شان توانایی “باروری” است.
این اتفاقات شاید برای جوامع پیشرفته صرفاً تخیلی باشد اما برای ما این‌طور نیست، ما خیلی از این ماجراها را  زندگی می‌کنیم…
دنیای داخل این سریال «سرگذشت ندیمه» بسیار برای ما اهالی خاورمیانه آشناست.
 در حکومت‌های دینی، از زن هیچ توقعی جز بچه دار شدن نمی‌رود . به زن مسئولیتی داده نمی‌شود. در جمع بزرگان راهی ندارد. رشد شغلی برای زنان حتی از طبقه بالا وجود ندارد.
فقط در خدمت مردان قرار می‌گیرند و حقوق اولیه‌ی آن‌ها نیز پایمال شده است.
ارزش و اعتبار آن‌ها به میزان باروریشان می‌باشد. جز دستگاه تولید مثل کارکرد دیگری ندارند.
 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همانند نقش فرمانده در سریال ندیمه، بر افزایش جمعیت و فرزندآوری، سیاست‌های تشویقی همچون وام در پیش گرفته و محدودیت‌هایی را بر زندگی خصوصی زنان از جمله حذف وسایل کنترل بارداری از خانه‌های بهداشت، رصد زنان باردار و کنترل سخت‌تر بر سقط جنین را در دستور کار قرار داده‌ است. اکنون نیز گروهی از زنان با کالسکه‌ی فرزندانشان در رژه نیروهای مسلح شرکت کرده اند و به آن لقب جهاد فرزندآوری داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر