۱۴۰۲ آبان ۳۰, سه‌شنبه

روایت سامان یاسین از اعدام مصنوعی هولناک است

او را با چشمبند و پابند و دستبند به جایی برده‌اند، سپس وقتی روی سکو بوده یکی گفته:
«-حاجی بندازم!؟
+ آره! اما چون جوونه!، گناه داره! سعی کن طناب را کج بندازی که موقع افتادن درجا گردنش بشکنه و خیلی زجر نکشه!»
احمدرضا حائری، زندانی سیاسی در زندان قزل‌حصار، می‌گوید سامان یاسین (صیدی) در بند ۲۴۰ زندان اوین «اعدام مصنوعی» را تجربه کرده و دو روز بعد «حکم واقعی اعدام» به او ابلاغ شده است.
سامان صیدی، رپر معترض ایرانی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت می‌کرد، اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد اما این حکم بعد در دیوان عالی کشور نقض شد.
آقای حائری روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ در نامه‌ای از زندان قزلحصار که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده است، نوشت: این خواننده معترض به او گفته که مأموران زندان اوین آذرماه پارسال «ساعت سه بامداد و نزدیک به اذان صبح» با خارج کردن او از بند گفته‌اند: «اگر وصیتی داری بنویس.»
بر أساس این روایت، مأموران زندان آقای یاسین را با دست و چشم بسته پای چوبه دار برده و یکی از مأموران عنوان کرده که چون «جوان» است، «طناب را کج می‌اندازند تا درجا گردنش بشکند و زجر نکشد».
در انتها مأموران با دریافت یک تماس به سامان یاسین می‌گویند که یک فرصت دیگر برای «همکاری» به او داده شده و از اعدامش صرف نظر کرده‌اند.
احمدرضا حائری در نامه خود از زندان قرلحصار می‌گوید که دو روز بعد از این «اعدام مصنوعی»، «حکم واقعی اعدام» به آقای یاسین ابلاغ شده که «به‌دلیل شوک این خبر» همسر باردار او فرزندی را که یک‌ ماه به تولدش مانده بود، از دست می‌دهد.
آقای حائری در ادامه این نامه نوشته است: ابوالقاسم صلواتی در واکنش به کشته شدن فرزند سامان یاسین، به مادر این خواننده معترض گفته است:‌ «همون بهتر که بچه‌اش از بین رفت، این لیاقت پدر شدن نداره
شبکه حقوق بشر کردستان و پایگاه خبری هرانا روز یک‌شنبه اول مرداد ۱۴۰۲ گزارش دادند که این زندانی سیاسی، روز شنبه با دستور ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده و بدون اطلاع خانواده و نزدیکان به این مرکز روان‌پزشکی منتقل شد.
یک هفته پس از انتشار خبر انتقال سامان یاسین (صیدی)، خواننده معترض، به مرکز روان‌پزشکی رازی شهرری، معروف به امین‌آباد، با دستور ابوالقاسم صلواتی، این خواننده خبر داد که به دنبال «تزریق داروی ناشناخته» در این مرکز، دچار وضعیت ناپایدار جسمی و روانی شده است.
سامان یاسین از داخل زندان به هه‌نگاو گفته که روز ۳۱ تیر به مرکز روان‌پزشکی امین‌آباد منتقل شده بود و با «خشونت و ضرب‌ و شتم» به او آمپولی تزریق شد که به بیهوشی ۲۴ ساعته‌اش انجامید.
او خبر داده بود که بعد از به هوش آمدن «دست و پایش به تخت بیمارستان قفل بوده» و به مدت دو روز مشکل بینایی داشته است.
سامان یاسین (صیدی) روز اول شهریور امسال در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر او، از جمله اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی طی ماه‌های گذشته را شرح داده بود.

کاش...
لطفا پیام این مادر را نشر و باز نشر کنید:
«سلام مردم! من مادر سامان صیدی هستم. به پسرم حکم اعدام دادن. 
پسر من آشوبگر نیست یک هنرمند است.
کجای دنیا دیدید بخاطر یک سطل آشغال جان یک انسان را بگیرند؟
من سر زبان ندارم، به دادم برسید...»
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر