۱۴۰۲ شهریور ۲۰, دوشنبه

۲۵ شهریور سکوت کنی٬ نفر بعدی تویی

نازی‌ها اول سراغ کمونیست‌ها آمدند،
سکوت کردم چون کمونیست نبودم.
بعد سراغ سوسیالیست‌ها آمدند،
سکوت کردم زیرا سوسیالیست نبودم.
بعد سراغ یهودی‌ها آمدند،
سکوت کردم چون یهودی نبودم.
سراغ خودم که آمدند،
دیگر کسی نبود تا به اعتراض برآید.

مارتین نیمولر کشیش پروتستان ضد نازیسم
شهریور ٬۱۴۰۱ ماهی که ژینا(مهسا) امینی را به قتل رساندند
در شهریور ٬۱۳۵۸ مردم بی‌دفاع روستای قارنا را فجیعانه قتل‌عام کردند
 در شهریور ٬۶۷ چند هزار زندانی عقیدتی سیاسی پس از شکنجه‌های وحشیانه٬ دسته‌جمعی اعدام شدند
شهریور ٬۱۳۷۷ پیروز دوانی٬ نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، تحلیل‌گر و فعال سیاسی و مارکسیست ایرانی، در جریان قتل‌های زنجیره‌ای٬ ربوده شد و دیگر بازنگشت. او را کشتند و پیکرش را سوزاندند
در آخرین روز شهریور ماه سال ٬۱۳۷۷ حمید پورحاجی زاده شاعر و دبیر ادبیات، متخلص به «سحر» در جریان قتل‌های زنجیره‌ای به همراه پسر ۹ ساله‌اش «کارون» با ۴۳ ضربه چاقو قطعه قطعه شدند.
در  شهریور ٬۱۳۸۶ دو برادر٬ محمد علی و جعفر سواری اعدام شدند
شهریور ٬۱۳۸۹ دکتر علیرضا سودبخش، پزشک متخصص عفونی که حاضر نشد گواهی فوت زیر شکنجه کشته‌شدگان کهریزک را به دروغ امضا کند٬ در بلوار کشاورز ترور شد
شهریورماه ٬١٣٩٧ کمال احمدنژاد٬ زندانی سیاسی کُرد اعدام شد
شهریورماه ٬١٣٩٧ رامین حسین‌پناهی و زانیار و لقمان مرادی٬ سه زندانی سیاسی کُرد به دار آویخته شدند. پیکر آنها به خانواده‌‌هایشان تحویل داده نشد و در مکانی نامعلوم دفن شده‌اند.
در شهریور ٬۱۳٩٧ احمد شباب و ناصر عزیزی٬ دو زندانی سیاسی کُرد را اعدام کردند
در شهریور ٬۱۳۹۹ نوید افکاری سنگری را اعدام کردند
در شهریور ٬۱۴۰۰ شاهین ناصری٬ شاهد و افشاکننده‌ی شکنجه‌های جاویدنام نوید افکاری را کشتند
در شهریور ۱۴۰۰، هادی عطازاده را به‌علت داشتن مشروبات الکلی زیر ضربات شلاق کشتند
در شهریور ۱۴۰۱، دو زندانی سیاسی بلوچ به نام‌های محسن قنبرزهی (در زمان بازداشت در سال ۱۳۹۱ شانزده سال داشت.) و عین‌الله قنبرزهی، اعدام شدند
شهریور ٬۱۴۰۱ فریدون محمودی ۳۲ ساله، در جریان اعتراضات سقز در تجمع اعتراضی به قتل مهسا امینی با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شد
در شهریور ٬۱۴۰۱ مینو مجیدی ۶۲ساله در کرمانشاه با شلیک ۱۶۷ گلوله ساچمه‌ای توسط مزدوران سپاهی جمهوری اسلامی کشته‌ شد.
 او پیش از حضور در اعتراضات به خانواده‌اش گفته بود: «اگر من نروم اعتراض کنم، چه کسی برود؟»
در شهریور ٬۱۴۰۱ محمدجواد زاهدی٬ ۱۹ ساله در ساری کشته شد. نیروهای حکومتی٬ ۹۵ گلوله ساچمه‌ای به گردن، سر و پشت کمر محمدجواد شلیک کرده بودند. 
در شهریور ٬۱۴۰۱ صدرالدین لیتانی ۲۷ ساله، بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در اعتراضات اشنویه کشته شد.
در شهریور ۱۴۰۱، دانش رهنما ۲۵ ساله، در اثر شلیک 
گلوله‌ی جنگی ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی در اعتراضات روستای بالو ارومیه کشته شد.
شهریور ٬۱۴۰۱ حنانه کیا کجوری ۲۲ ساله‌، در خیزش ۱۴۰۱ ایران، با اصابت گلوله‌ی جنگی مزدوران خونخوار خامنه‌ای به پهلویش در نوشهر کشته شد. او در حالی‌که به دندان‌پزشکی رفته بود و قصد بازگشت به خانه را داشت، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان کشته شد. آخرین حرف حنانه در بیمارستان این بود: «نزارید بمیرم، دو هفته دیگه عروسیمه.»
در شهریور ٬۱۴۰۱ آروین ململی گلزاری را به رسم قتل‌های زنجیره‌ای در فولادشهر اصفهان کشتند. آروین به طور مستمر در اعتراضات سال ۱۴۰۱ در فولادشهر اصفهان حضور فعال داشته.
شهریور ٬۱۴۰۱ رحیم کلیج جوان ۲۵ساله قائمشهری (شاهی) با شلیک گلوله‌ی جنگی ماموران حکومت کشته شد. رحیم کلیج این عکس را با این نوشته در اینستاگرامش گذاشته بود و چند روز بعد از آن با گلوله‌ی نیروهای جمهوری‌اسلامی در اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ در قائمشهر کشته شد. 
در شهریور ٬۱۴۰۱ پویا شیدا ۱۸ساله٬ در ارومیه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسید
شهریور ۱۴۰۱، زکریا خیال ۱۶ ساله، بر اثر شلیک گلوله‌های جنگی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در اعتراضات پیرانشهر کشته شد
شهریور ۱۴۰۱، غزاله چلابی ۳۳ ساله در جریان تجمع معترضان در برابر فرمانداری آمل، با شلیک گلوله‌ای که از داخل فرمانداری شلیک شد، کشته شد. او هنگام اصابت گلوله،‌ با دوربین تلفن همراهش در حال فیلمبرداری بود و لحظه کشته شدنش بعد از گلوله خوردن٬ ذخیره شده بود
در شهریور ٬۱۴۰۱ محمدرضا سروری، نوجوان ۱۴ ساله افغانستانی در تهران، با شلیک مستقیم گلوله‌ی جنگی نیروهای حکومت جمهوری اسلامی کشته شد.
شهریور ٬۱۴۰۱ ایمان بهزادپور در اعتراضات سنندج توسط مزدوران جمهوری اسلامی با شلیک گلوله‌ی جنگی کشته شد
شهریور ۱۴۰۱، امیرمهدی ملک محمدی ۱۷ساله، بر اثر شلیک گلوله‌ی جنگی توسط مزدوران خامنه‌ای در تهران کشته شد. هیچ عکس و نشانی از او در دست نیست.
شهریورماه ٬۱۴۰۱ ستاره تاجیک، نوجوان معترض ۱۷ ساله‌ای که از هراس طالبانی‌ها به ایران گریخته بود، در خیزش سراسری مردم ایران با ضرب و شتم ماموران امنیتی کشته شد. 
ستاره را به اندازه‌ای زده بودند که صورت و بدن او به شدت شکسته بود. 
شهریور ٬۱۴۰۱ مهدی عسگری جوان ۲۵ ساله اهل گرمسار بر اثر شلیک ماموران امنیتی، از ناحیه سر هدف گلوله‌ی جنگی قرار گرفت و کشته شد
شهریور ٬۱۴۰۱ محمد مام صالح، در تظاهرات سردشت با گلوله جنگی دژخیمان خامنه‌ای کشته شد
نیکا شاکرمی ۱۶ ساله در خط مقدم اعتراضات حضور بسیار فعالی مانند روسری‌سوزان و شعاردادن داشته‌است. او را ربودند٬ به او تجاوز کردند٬ او را بشدت شکنجه کردند و اعضای بدن او را سرقت کردند. جمجمه و پیشانی‌اش بقدری از ضربه‌های متعدد جسم سخت و جای باتون شکسته و متلاشی شده بود که خانواده‌اش نیکا را از روی نشان مادرزادی‌اش شناختند.
شهریور ٬۱۴۰۱ امین معرفت (معروفی) نوجوان ۱۶ ساله‌٬ در اعتراضات شهر اشنویه با گلوله‌ی جنگی جلادان امنیتی کشته شد.
شهریور ٬۱۴۰۱ پدرام آذرنوش نوجوان ۱۷ ساله، در اعتراضات شهر اشنویه برای نجات دختری که چند بسیجی مزدور او را زیر کتک و باتوم گرفته بودند رفته بود که مامورهای حکومتی ابتدا با گلوله‌های ساچمه‌ای به او شلیک کردند، او همچنان ایستاده بود اما از بالای پشت بام با گلوله جنگی بر سینه‌اش زدند و قلبش را نشانه گرفتند.

در شهریور ٬۱۴۰۱ فریدون احمدی که یکی از اولین کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بود٬ درسقز، شهر ژینا (مهسا) امینی با گلوله نیروهای یگان ویژه زخمی شد و سپس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در نهایت کشته شد.
شهریورماه ١٤٠١، عبدالله محمودپور، ١٦ سالە ساکن روستای بالو از توابع ارومیه، در حین بازگشت از سرکار با اعتراضات گسترده در روستای بالو روبه‌رو می‌شود، وی برای خرید به یک سوپر مارکت می‌رود و وقتی می‌خواهد به خانه برود در مرکز بالو از ناحیه پشت بر اثر تیراندازی نیروهای بسیجی به شدت زخمی می‌شود و به دلیل شدت تیراندازی‌ها کسی نمی‌تواند وی را به بیمارستان انتقال دهد و تقریبا نیم ساعت طول می‌کشد که عبدالله را با یک ماشین به بیمارستان منتقل کنند. در بیمارستان پزشکان از مداوا پزشکی وی خودداری کردند. عبدالله در بیمارستان جان‌باخت.
شهریورماه ١٤٠١، اسماعیل حیدری ۱۸ساله، برای کار در نانوایی به تنکابن رفته بود که در جریان اعتراضات در خیابان، هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. 
برادر اسماعیل حیدری که در تنکابن همراه او بوده، گفت که گلوله به قلب اسماعیل برخورد کرده و از پشتش خارج شده است. برادر اسماعیل حیدری تاکید کرده که ماموران با سلاح جنگی به او شلیک کرده‌اند، نه ساچمه‌ای.
شهریورماه ١٤٠١، بهنام لایق‌پور، ۳۷ ساله در شهر رشت کشته شد. نیروهای امنیتی دو بار با گلوله ساچمه‌ای به گلو و قفسه سینه بهنام لایق‌پور شلیک کردند و تمام صورت و گلوی او پر از ساچمه بوده‌است. مزدوران خامنه‌ای با اسلحه بالای سر بهنام ایستاده بودند تا کسی به کمک وی نرود و می‌گفتند «هر کسی برای کمک جلو بیاید، می‌زنیمش…»  
بهنام در آخرین پست اینستاگرامی‌اش در رابطه با اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی اعلام کرد که «به احترام مردم ایران فعالیت‌هایش را تعلیق» کرده است. او قرار بود تا قبل از عید ۱۴۰۲ با دوست دخترش که «غزل» نام داشت، ازدواج کند، اما مقابل چشمان کسی که به او عشق می‌ورزید بی‌رحمانه کشته شد.
 شهریورماه ١٤٠١، متین عبدالله‌پور در ارومیه توسط نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد. متاسفانه عکسی از این جاویدنام در صفحات عمومی یافت نشد.
شهریور ٬۱۴۰۱ مهراب نجفی در اعتراضات ۳۰ زرین‌شهر با شلیک ماموران امنیتی کشته شد. 
شهریور ٬۱۴۰۱ یاسین جمال زاده، ۲۸ ساله، پدر دو دختر خردسال دوقلو، کارگر گچ کار و ساکن بخش شاندرمن از توابع شهرستان ماسال بود که برای شرکت در اعتراضات به رضوانشهر رفته بود٬ با شلیک گلوله‌ی جنگی ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی به قفسه سینه‌ی وی (زیر قلب) کشته شد.
شهریور ٬۱۴۰۱ ایمان محمدی، ۲۲ ساله٬ اهل اسلام‌آباد غرب در جریان برگزاری اعتراضات این شهر در اطراف ساختمان فرمانداری٬ بر اثر اصابت گلوله‌ی جنگی نیروهای مسلح خامنه‌ای ضحاک کشته شد.
شهریور ٬۱۴۰۱ مادر سعید محمدی، ۲۱ ساله، در اعتراضات با او تماس گرفت و به او گفت: «سعید برگرد خونه. اینا نامردن میکشنت.» سعید به مادرش گفت: «بذار بکشن تا چهار تا جوون پشت سر من بتونن راحت زندگی کنن.»
سعید محمدی دقایقی بعد از پشت سر هدف گلوله‌های جنگی ماموران قرار می‌گیرد.  
سعید قهرمان کشتی بود.
شهریور ٬۱۴۰۱ امیرعلی فولادی٬ ۱۶ ساله در اعتراضات شهر اسلام آباد غرب با شلیک گلوله‌ی جنگی ماموران امنیتی نظام فاسد جنایتکار کشته شد.
شهریور ٬۱۴۰۱ مهدی موسوی، ۱۶ ساله، در جریان اعتراضات خیابانی در شهر زنجان٬ در پی شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای توسط نیروهای ضدشورش به سمت معترضان، پنج گلوله به پشت مهدی موسوی برخورد کرد و پس از زمین افتادن این نوجوان ۱۶ ساله، ماموران با باتون ضربات متعددی را به سر و بدن او زدند... مهدی موسوی پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.
نهادهای امنیتی خانواده مهدی موسوی را تهدید کردند که در صورت افشای کشته شدن او به دست ماموران انتظامی جمهوری اسلامی، سایر اعضای خانواده‌اش را نیز بازداشت و «گم‌وگور» خواهند کرد.
او در بخش بیوگرافی صفحه اینستاگرامش نوشته بود: «و روزی به پایان می‌رسیم»



پیکر بسیاری از کشته‌شدگان، پنهانی و بدون ثبت و احراز هویت، دفن شده‌ است.
انقلاب اما همچنان ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر