۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۹, جمعه

کالاهای چینی را تحریم کنیم

بخش دوم

بخش نخست
انگلیسی ها یه ضرب المثلی دارن که میگه: «ما اونقدر پولدار نیستیم که جنس ارزون بخریم!»
ولی ما ایرانی ها فقط به قیمت اجناس نگاه می کنیم!!! و به قول هلندی ها «از نوک دماغمون دورتر رو نمی بینیم!»
کالاهای بنجل و بی کیفیت چینی به سبب ارزان بودن بازارهای ایران را تصرف کرده و کسی هم کاری به این ندارد که با خرید کالاهای چینی نه تنها باعث نابودی و ورشکستی هزاران هزار تولید کننده ایرانی و در نهایت بیکاری صدها هزار کارگر و کشاورز ایرانی می شود بلکه تا چه حد برای سلامتی خودشان هم زیان آور و خطرناک است.
تحریم کالاهای چینی / مانا نیستانی
واردات آب بسته بندی شده در چین
یک کودک چینی اهل «گویی‌یو» Guiyu در استان گوانگ دونگ که با استفاده از تلمبه دستی آب می کشد. آبی که تمام محوطه های اطراف آن مملو از ضایعات آلوده و سمی زباله های الکترونیکی می باشد.
امیدوارم آبی که می خواستند از چین وارد کنند از شهر «گویی‌یو» Guiyu نباشد!!!
و اینجا مخزن بزرگترین منبع تأمین آب شرب تهران است!
روزنامه شرق گفت وگویی با محمدرضا باهنر انجام داده که طی آن نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از واردات بی رویه کالا انتقاد کرده و گفته است: یکی از فعالان بخش خصوصی چندی پیش به بنده می گفت که می خواهم کاری انجام دهم که یک تلنگر جدی به شما بخورد. توضیح که داد متوجه شدم می خواهد آب وارد کند. او در تلاش بود که آب از چین وارد کند و ثابت کند که آب بسته بندی شده ای که از چین وارد می شود بسیار ارزان تر از آب بسته بندی شده در کشور است.
وقتی چين «فرش کاشان» صادر می کند!
بخشی از گفت و گوی رادیو فردا با فريدون خاوند: فرش ايران بازارهای صادراتی خود را از دست می دهد و حتی در بازار ملی خود با رقابت خارجی ها روبرو است.چرا فرش ايران، به رغم قدمت و معروفيتش، نمی تواند در مقابل فرش های صادراتی کشورهای رقيب مقاومت کند؟

علاوه بر عواملی که از آنها نام برده شد، استفاده غير قانونی کشورهای رقيب از نقش ها و طرح های فرش ايرانی به آنها امکان می دهد با فرش ايرانی رقابت کنند.
متاسفانه چون ايران عضو سازمان جهانی تجارت نيست و از لحاظ سياسی هم منزوی است، نمی تواند از طرح ها و نقش های خود در چهارچوب قوانين مربوط به حقوق مالکيت صنعتی دفاع کند.
و اما استاد اين تقلب بزرگ، بدون ترديد جمهوری خلق چين است. با يک جستجوی سريع در شبکه جهانی اينترنت با شگفتی هر چه تمام تر خواهيم ديد که چين در توليد و صدور «فرش کاشان» تخصص يافته و گويا از صدور اين کالا به ايران و حتی شهر کاشان ابايی ندارد.
چینی ها چاقوی زنجان را هم غلاف کردند
نمونه چاقوی چینی که براساس کپی طرح چاقوی زنجان ساخته شده
کارگاه های چاقو سازی که تعطیل شده اند

خبرگزاری مهر: صنعت چاقوسازی زنجان امروز در حالی آخرین پتکهای صنعتکاران را بر روی تیغه های خود تحمل می کند که ورود چاقوی چینی به بازار و نبود تقاضا برای خرید چاقوی مرغوب زنجانی تیشه به ریشه این هنر و صنعت اصیل زده و هنرمند چاقوساز را خانه نشین کرده است.
در حال حاضر چاقوهای خارجی و به خصوص چینی با کیفیت نامناسب وارد بازار استان زنجان شده و به گونه ای بازار چاقوی زنجان به عنوان مبدا صادرات چاقوی چینی به سایر نقاط کشور شده است.

حمید اسدی چاقوساز زنجانی که از ٩ سالگی به شغل چاقوسازی مشغول است چنین می گوید: در گذشته بیش از هزار استادکار چاقوساز وجود داشت ولی در حال حاضر تنها کمتر از ١٠٠ استادکار و فعال چاقوساز زنجانی وجود دارد و استادکاران با ناامیدی از این رشته به طرف فعالیت در عرصه های دیگر همانند بنایی، مسافرکشی و کارگری در کارهای ساختمانی رفته اند.
لباس محلی گیلانی بر تن عروسک چینی!
خبرگزاری مهر: لباس محلی شهرهای مختلف استان گیلان که از نظر رنگ و طرح نماد هفت رنگ طبیعت گیلان است این روزها بر تن عروسکهایی است که روی آنها نوشته شده صادره از چین!

ناهید امانی، کارشناس صنایع دستی و استاد دانشگاه به خبرنگار مهر گفت: در شهرهای گردشگری گیلان به خصوص روستای ماسوله که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان است، به وضوح می توان عروسک های محلی را دید که در بساط هر خانه ای برای فروش گذاشته شده است.
وی ادامه داد: عروسکهایی که به نام عروسک محلی فروخته می شوند، پلاستیکی هستند و در کنار آنها عبارت "ساخت چین" نوشته شده است. برخی دیگر از این عروسکها نیز توسط زنان روستا با کامواهای رنگی بافته می‌شوند که البته این عروسکها هم اگر چه بافته دست هنرمندان روستاست اما باز هم از کامواهای سنتی و دارای رنگ طبیعی استفاده نمی شود بلکه نخ کاموای چینی است.
صنایع دستی چینی؛ سوغات سفر شهرهای ایران!
خبرگزاری مهر: حال و روز صنایع دستی اصفهان خوب نیست، حالا دیگر از آن دیار که تزئیناتش به چین و ماچین می رفت و شهره بود چیزی نمانده و از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایرانی تنها تار و پودهایی نخ نما شده باقی مانده است.

حالا دیگر از زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی که جملگی روزی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می دادند، هیچ خبری نیست. حالا تنها می‌توان در کتابهای صنایع دستی یا پیرمردانی که اگر صبحی درگذرند هنرشان را نیز همان صبح با خود می برند نشانه‌ای کمرنگ یافت.
...حالا این بازارها از کالاهای صنایع دستی غیر بومی اما مشابه پرشده، کالاهایی که به نام صنایع دستی ایران در خارج از کشور به خصوص چین ساخته می‌شود و پس از ورود به ایران نه تنها ضربه مهلکی به صنایع دستی تولید شده در کشورمی‌زند که با اشباع بازارهای فروش مانع ازکسب و کارهنرمندان این خطه می‌شود.
بدتر از همه فروشندگان و کاسب کارانی هستند که ترجیح می‌دهند به هر قیمت شده از این شغل امرار معاش کنند و کالاهای وارداتی را با مارک وطنی به مشتریان و توریستهای داخلی و خارجی بفروشند.
آزمایشگاهها و بیمارستا‌نها از جنس بنجل چینی پر شده است
خواندن این خبر را که از خبرخانه ولایت فقیه گزارش شده به میلیاردر چینی - ایرانی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، عسگر اولادی خائن پیشنهاد میکنم

زیرا ایشان فرموده اند: بنجلی کالاهای چینی شائبه است و کار غرب!
بازتاب: عسگر اولادی معتقد است که بی کیفیت بودن کالاهای چینی یک شائبه است که از طرف غربی ها با هدف خراب کردن رابطه خوب ایران و چین مطرح می شود.
خبرگزاری فارس: محمد صاحب‌الزمانی دبیر شورای عالی نظام پزشکی افزایش جنس بی‌کیفیت پزشکی را در بیمارستانها از دیگر دغدغه‌های جامعه پزشکی و آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: چرا باید بیمارستانهای ما با جنس‌های بنجل چینی پر شود. همین چند روز پیش یک پلاک به پای بیماری نصب کردند که بعد از ٢ روز شکست و مشخص شد جنس بی‌کیفیت چینی بوده که از بازار آزاد تهیه شده است.
عسل وارداتی چینی به ایران باعث عفونت‌های روده‌ای و کبدی می‌گردد
آفتاب: مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران از واردات عسل‌های بی‌کیفیت با عنوان عسل چینی انتقاد کرد.

رئیسی سرحدی با بیان اینکه در ایران بیش از ٤٨ هزار تن عسل تولید می‌شود، افزود: این میزان تولید بسیار بیشتر از مصرف سرانه کشورمان است که اگر برنامه‌ای اصولی برای آن اندیشیده شود حتی امکان صادرات عسل به کشورهای اروپایی خواهیم داشت که متاسفانه با این میزان تولید جای تعجب وجود دارد که چگونه مسئولان اجازه واردات این عسل بی‌کیفیت را صادر کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های دامی مشخص شد که آب استفاده شده برای تولید این عسل از پسماند کارخانجات صنایع نساجی کشور چین است که موجب عفونت‌های روده‌ای و کبدی می‌گردد.
عسل چینی از مرزهای دریایی کشور به مقدار بسیار فراوان وارد ایران می‌شود. عسل طبیعی تولید شده در ایران بیش از ٨٠ هزار ریال قیمت دارد در حالی‌که عسل چینی وارد شده به ایران در بازار قیمتی معادل یک دلار دارد.
و صد البته شتری که در خانه همه كس می خوابد!!!
قلعه ساسانی در تصرف معماری چینی
خبرگزاری مهر: قلعه تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر که به وسیله سر سلسله ساسانی در فراز تپه ای در کرمان بنا نهاده شده هم اکنون به دلیل عدم اجرای قوانین میراث فرهنگی در ساخت و سازهای عرصه این بنای تاریخی اسیر معماری چینی و ژاپنی شده.
پی نوشت:

واردكنندگان ارز دولتی را صرف خريد رب گوجه، سير و بند شلوار از چين كردند
آمار واردات سال گذشته نشان مي‌دهد كه ايران از چين، واردات عمده ای داشته و حجم اين واردات به بيش از ٧ ميليارد دلار رسيده است. بر اين اساس چين بعد از امارات متحده عربی در سال گذشته بيشترين ميزان صادرات را به ايران داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ميان اما واردات برخی كالاها از چين تعجب برانگيز است. در واقع با ارز دولتی و در حالی كه كشور با نوسان‌های ارزی شديد روبرو بود، واردكنندگان از كشور چين كالاهايی وارد كردند كه قطعا امكان توليد آنها در داخل وجود دارد. بخش قابل توجهی از اين كالاهای وارداتی،‌ محصولات كشاورزی است.
رب گوجه فرنگی، سير،‌ شلنگ پلاستيكی، دكمه لباس و مسواك، تنها بخشی از اين كالاهاست. از آنجا كه فهرست واردات كالا از چين بسيار طولانی است، امكان مطالعه دقيق آن در زمان كم وجود نداشت و آنچه در پي مي‌آيد تنها بخشی از كالاهای وارداتی با نمونه مشابه داخلی است كه در اين فهرست مشاهده مي‌شود.
١- رب گوجه فرنگي به ارزش ١٤,٥ ميليارد ريال
٢- تيغه برف پاك‌كن به ارزش ١٥,٣ ميليارد ريال

٣- مجسمه‌های كوچك وساير اشيای تزئينی ازچوب غيرازصنايع دستی به ارزش ١٥ ميليارد ريال

٤- بطری، تنگ و همانند از مواد پلاستيکی به ارزش ١٤,٣ ميليارد ريال

٥- مسواك به ارزش ١٣,٣ ميليارد ريال

٦- دفاترثبت، دفاترحسابداری، دسته‌هاي يادداشت و دسته‌های کاغذ يادآوری به ارزش ١٠,٦ ميليارد ريال

٧- شلوار راحتی به ارزش ١٠,٣ ميليارد ريال

٨- شبرنگ به ارزش ١٠,٢ ميليارد ريال
٩- ميخ و پونز به ارزش ٩,٥ ميليارد ريال
١٠- دگمه به ارزش ٨,١ ميليارد ريال

١١- سير به ارزش به ارزش ٧,٩ ميليارد ريال

١٢- دستكش معاينه به ارزش ٧,٣ ميليارد ريال

١٣- پرتقال به ارزش ٧,٢ ميليارد ريال

١٤- شال و دستمال گردن،‌ چادر و روسری به ارزش ٦,٣ ميليارد ريال

١٥- مداد پاك كن به ارزش ٦ ميليارد ريال

١٦- سير خشك شده به ارزش ٤,٧ ميليارد ريال

١٧- پولك و دگمه به ارزش ٤,٦ ميليارد ريال

١٨- بادام زمينی به ارزش ٣ ميليارد ريال

١٩- چنگك كشاورزی به ارزش ٢,٨ ميليارد ريال

٢٠- بند شلوار به ارزش ١,٧ ميليارد ريال

٢١- لوبيا به ارزش ٣٠٠ ميليون ريال

٢٢- نخود فرنگي به ارزش ٣٣٠ ميليون ريال

٢٣- فلفل خرد نشده به ارزش ٢١٢ ميليون ريال

٢٤- تيغ سلمانی به ارزش ٤٨ ميليون ريال

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر