۱۴۰۱ آذر ۷, دوشنبه

از آرش صادقی و گلرخ ایرایی بگو

شرممان باد!
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم
حافظ
پدر آرش صادقی: این کلیپ رو خودم ساختم خوانندش هم حسین زمانه
چیکار کنم دیدم کسی نیست خودم ساختم
جان آرش صادقی در خطر است. اجازه پیگیری روند درمان به او داده نمی‌شود و از ابتدایی‌ترین امکانات پزشکی و دارویی محروم است.
آرش صادقی ۱۹ مهر ماه در شهر سیاهکل بازداشت شد. او تا وقتی که آزاد بود در توییتر و اینستاگرام اخبار زندانیان را پوشش می‌داد. با این فعال حقوق بشر بیش‌تر آشنا شوید.
درسیاهکل دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت و بشدت از ناحیه گوش مضروب شد که هفتاد درصد شنوایی را از دست داد.
گوش چپ را از دست داد وهم اکنون قطره و آنتی بیوتیک مصرف می‌کند.

آرش صادقی، متولد سال ۱۳۵۸، فعال سابق دانشجویی که در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته‌ فلسفه تحصیل می‌کرد به دلیل باورهای سیاسی‌اش از دانشگاه اخراج شد.
آرش صادقی از سال ۱۳۸۸ بارها دستگیر شد و ماه‌های متمادی در انفرادی و تحت بازجویی‌های سخت و جانفرسا قرار گرفت.
یک بار که ماموران امنیتی در سال ۱۳۸۹ برای دستگیری آرش صادقی به منزل آن‌ها هجوم بردند مادرش دچار حمله‌ قلبی شد و چند روز بعد در بیمارستان درگذشت.
آرش صادقی در پانزدهم شهریور ۱۳۹۳ به وسیله‌ قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت شد. او در دادگاهی به قضاوت قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۱۵ سال زندان محکوم شد. اتهام او اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیرقانونی بود.
در دوره زندان، همسر او (گلرخ ایرایی) را بازداشت کردند. گلرخ ایرایی نیز دوران حبس خود را گذراند و پس از آزادی، مجددا به دلیل پرونده‌ای دیگر به حبس محکوم شد. گلرخ داستانی نوشته‌ بود؛ قصه‌ای در‌باره سنگسار و نظرات و احساسات و یافته‌های خود را در این باره در آن قصه آورده بود. نه قصه منتشر شده و نه حتی در فضای مجازی نشر یافته بود. هنگام هجوم به منزل آرش صادقی و توقیف وسایل منزل، این داستان که در یک سررسید نوشته شده بود به دست ماموران می‌افتد. قوه‌ قضاییه به گلرخ بابت داستانی که در هیچ‌کجا منتشر نشده است ۶ سال حکم زندان می‌دهد. گلرخ ایرایی به دلیل جراحی نتوانست در دادگاه حاضر شود و در واقع این حکم به صورت غیابی و در نبود گلرخ و وکیلش در دادگاه صادر می‌شود.
آرش در اعتراض به این رفتارهای نابخردانه و غیرقانونی با همسرش و بازداشت او، دست به اعتصاب غذا می‌زند؛ تا جایی که حالش وخیم می‌شود. آرش صادقی ۱۲ آذرماه ۱۳۹۵ به دلیل افت شدید فشار خون و «بالاآوردن لخته‌های خون» به بیمارستان منتقل می‌شود. این اتفاق در سی‌ونهمین روز اعتصاب غذایش اتفاق می‌افتد.
دی ۱۳۹۵ هشتگی در دفاع از او، ترند جهانی می‌شود که بیش از ۶۸۰هزار بار توییت شد.
با این‌همه هیچ اتفاق مثبتی در روند حکم و درمان بیماری آرش رخ نداد. رفته‌رفته وخامت حال او بیش‌تر شد؛ به طوری که وزنش ۱۷ کیلوگرم کاهش یافت.
چند روز بعد در تاریخ ۲۳ دی‌ماه نیز پدر آرش در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای گفت که «جوان من دارد آب می‌شود» و خواستار انتقال پسرش به بیمارستان شد.
اگرچه مقامات قضایی تحت فشارهای بین‌المللی اعلام کرده بودند گلرخ را آزاد می‌کنند و آرش را برای درمان به بیمارستان منتقل خواهد کرد؛ اجازه درمان داده نشد و گلرخ پس از ۱۹ روز آزادی موقت مجددا از سوی ماموران سپاه ثارالله بازداشت شد.
آرش صادقی مهر ماه ۱۳۹۶ از بند امنیتی۳۵۰ اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شد. بند زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر فضای امنیتی شدیدی دارد و برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.
سال ۱۳۹۶ به زندان رجایی‌شهر تبعید شد که وضعیت بسیار نامطلوبی از لحاظ رفاهی - بهداشتی دارد. برای گرفتن اعترافات اجباری به خانه امن منتقل می‌شود. علی رضوانی - بازجو-خبرنگار - کارگردان این اعترافات بود.
 تیر ۱۳۹۷ اعلام شد به علت تبعات اعتصاب غذا، توان هضم غذا را ندارد و وزنش به ۴۳ کیلوگرم رسیده است.
تصویر شکایت آرش صادقی از صدا و سیما و بازجویان اطلاعات سپاه
تصویر قرار منع تعقیب سپاه پس از شکایت آرش صادقی
 در زندان رجایی‌شهر با وجود شرایط زندان فعالیت‌های اعتراضی خود را از سر گرفت. از جمله پس از آبان ۹۸ از مشاهدات خود از درون زندان نوشت: «دستگیرشدگان را با کامیون به محوطه بند ۸ ... می‌آوردند و با شلاق و باتوم و مشت و لگد به جان آن‌ها می‌افتادند؛ در حالی که چشم‌بند و دستبند زده بودند..‌. . زخمی و غیر زخمی هم تفاوتی نداشت.»
روز شنبه، سوم شهریور ‌ماه ۹۷، ابتلای آرش به سرطان از سوی پزشکان تایید شد. او به دلیل ابتلا به نوعی سرطان بدخیم به نام «کندروسارکوما» پس از کارشکنی‌های بسیار، نهایتا در شهریور ۹۷ عمل جراحی شد.
پس از انجام عمل جراحی، علی‌رغم توصیه پزشک مبنی بر ۲۰ شب بستری‌بودن آرش، ماموران بلافاصله او را به زندان بازگرداندند. در نتیجه محرومیت آرش از درمان، دست او عفونت کرد و مسئولان هیچ توجهی به وضعیتش نکردند.
آرش صادقی در نهایت با توجه به بخشنامه‌های کاهش مجازات‌های حبس تعزیری در اردیبهشت ۱۴۰۰ با بدنی بیمار و تنی رنجور، از زندان آزاد شد.
او که در زندان بر اثر ضرب‌وشتم به بیماری کندروسارکوم (سرطان بدخیم استخوان) مبتلا شده بود، نهایتا در اردیبهشت ۱۴۰۰ با توجه به بخشنامه‌های کاهش مجازات‌های حبس تعزیری، با بدنی بیمار و رنجور آزاد شد. پس از آزادی علی‌رغم فشارها، شجاعانه به اطلاع‌رسانی درباره زندانیان و دفاع از حقوق بشر ادامه می‌دهد. آرش پس از آغاز انقلاب ۱۴۰۱، علی‌رغم ابتلا به بیماری برای چندمین بار بازداشت شد. 
جان آرش صادقی در خطر است
گلرخ ایرایی نیز که روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، از زندان آمل آزاد شده بود٬ روز دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱، دوباره بازداشت شد.
گلرخ و آرش در حال حاضر هر دو در زندان هستند. صدای آزآدگان دربند باشیم.
توانا- آرش صادقی؛ زندانی عدالت تراسیماخوسی
توانا- آرش صادقی؛ فراتر از شجاعت
هراناـ نامه آرش صادقی در واکنش به تداوم بی‌خبری از سرنوشت گلرخ ایرایی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر