۱۴۰۳ فروردین ۲۰, دوشنبه

ژاکان باران کجاست؟

 دو هفته از ناپدیدسازی قهری ژاکان باران گذشت؛ جانِ او در خطر جدی‌ست!
حسین باقری با تخلص ژاکان باران، نویسنده و فعال حقوق بشر کُرد که در اقلیم کُردستان ساکن بود که از دو هفته پیش تاکنون ناپدید شده است. این در حالی است که او از ناحیه هر دو پا دارای معلولیت جسمانی است و توانایی حرکت ندارد.
بنابر گزارش منابع آگاه، ژاکان قرار بوده به خاطر تهدیدهای موجود، از طریق یک قاچاق‌بر انسان با نام «آرام مرادی» از مسیر ترکیه به اروپا مهاجرت کند، اما از روزهای نخست حرکت او تاکنون اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.
ژاکان باران از سالها پیش در پی تهدید نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی مجبور به ترک ایران و اقامت در کُردستان عراق شده بود. این کنشگر کُرد اهل ملکشاهی ایلام در نزدیک مرز ترکیه آخرین تماس تلفنی را با دوستان خود برقرار کرده و پس از آن ناپدید شده است.
در این ویدیو، ژاکان سال گذشته توسط عبدالوهاب بخشنده، دادستانی کل استان ایلام در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی در تلویزیون رسمی ایران، ژاکان باران را به بازداشت و آنچه "رساندن به سزای اعمال" عنوان شده ، تهدید کرده بود.
آرام مرادی(حسین مرادی فرزند علی معروف بە علی خیاط) کە خود را قاچاقچی انسان معرفی کردە است، با نزدیک شدن بە ژاکان باران بە وی پیشنهاد مهاجرت بە اروپا بدون دریافت هزینە کردە بود. منابع مطلع می‌گویند که آرام مرادی، از دو سال پیش مزدور وابسته به نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی است که با برقراری ارتباط با فعالان و روزنامه‌نگاران کُرد در اقلیم کُردستان و ترکیه، تحت پوشش قاچاق انسان و با بهانه مهاجرت به اروپا اقدام به ترور و ربایش کنشگران و تحویل آنها به جمهوری اسلامی می‌کند.
ژاکان باران با وجود تمام این تهدیدها ضمن مراجعات مکرر به سازمان ملل و کنسولگری کشورهای اروپایی درخواست استمداد کرده بود، اما حتی علیرغم وضعیت جسمانی و معلولیت او هیچ یک از این نهادها حاضر به یاری‌رسانی به او نشدند.
این آخرین ویدئوی  ثبت شده از حسین باقری (ژاکان باران) از همکاران هه‌نگاو قبل از تلاشش برای خروج از مرز اقلیم کردستان به ترکیه و در نهایت کشوری امن است. ژاکان باران در این ویدئو توضیح می‌دهد که به دلیل فشارهای شدید امنیتی «تن به فرار به ترکیه از طریق همراهی با فرد ذکر شده در ویدئو را خواهد داد» و به صراحت گفته است که «اگر این ویدئو منتشر شد، یعنی خود این فرد بخشی از مشکل است»
بی‌خبری از سرنوشت ژاکان باران و ناپدیدسازی قهری او موجب افزایش نگرانی نزدیکان وی و فعالان حقوق بشر شده است.
آرش عزیز
اطلاعیه فوری هه‌نگاو در مورد تهدید جانی اعضایش توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو به اطلاع تمامی سازمانهای حقوق بشری، فعالان مدنی، رسانەها و دغدغەمندان نقض حقوق بشر در ایران می‌رساند که تمامی اعضا و همکاران این سازمان بەویژە اعضای ساکن در اقلیم کُردستان تحت جدیدترین تهدیدات جانی، تعقیب‌ و فشار‌های شدید امنیتی توسط عاملین جمهوری اسلامی قرار گرفتەاند.

در تازەترین اقدامات دستگاه امنیتی، جمهوری اسلامی ایران، چندین عضو هیئت مدیره هه‌نگاو از جمله ارسلان یار‌احمدی و ژیلا مستاجر، ساکن اربیل (هەولێر) پایتخت حکومت اقلیم کُردستان در عراق، از طرف عاملین سپاه مورد تهدید مستقیم ربایش و قتل قرار گرفته‌اند. این در حالیست که هه‌نگاو به تازگی از احتمال بسیار بالای ناپدید‌سازی قهری یکی از همکاران خود حسین باقری (ژاکان باران) توسط عاملین جمهوری اسلامی خبر داده است. یکی از افراد مشکوک به همکاری با سپاه در پروژه ناپدیدسازی قهری ژاکان باران، ارسلان یاراحمدی، ژیلا مستاجر از هیئت مدیره هه‌نگاو  و خانوادەهایشان در داخل ایران را تهدید بە قتل کردە و گفتە است: "برای بە هلاکت رساندن شما چە در داخل و چە در خارج از طریق نیروهای قدس و قرارگاە رمضان اقدام خواهم کرد".

در همین رابطه، در چند هفته گذشته سازمان حقوق بشری هه‌نگاو بارها چە در شبکه‌های اجتماعی و چە بصورت پیام‌های خصوصی مورد حمله بی سابقە سایبری‌ و نیروهای جمهوری اسلامی و امنیتی‌کاران همدستشان در خارج از کشور قرار گرفته است. محتوای این حملات غالباً «تروریست»، «تجزیه طلب» و «قوم‌گرا» خواندن هه‌نگاو و اعضایش بوده‌ و تهدید بە حذفشان بودە است.
 مزدور و تروریست صادراتی جمهوری اسلامی ایران و ملیجک شاح‌زاده٬ مهدی حاجتی٬ مسوولین سازمان‌های حقوق بشری هنگاو و حال‌وش را تهدید کرده!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر