۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

اینجا سالهاست لک لک ها با پیرمرد دزفولی رفاقت دارند

سبزپرس: وقتی دزفول را به مقصد اهواز ترک می کنیم پرواز لک لک ها در آسمان توجهمان را به خود جلب می کند. کمی جلوتر در حاشیه جاده، باغی خودنمایی می کند که روی درختان خشک شده اش چندین لانه لک لک به چشم می خورد.
اینجا نزدیک دز و هفت کلیومتری جاده دزفول پیرمردی زندگی می کند که سالهاست لک لک ها را میزبانی می کند. وقتی شور و اشتیاق ما را از تماشای لک لک ها می بیند ما را به باغ اش دعوت می کند.
می گوید سالهاست که ١٠ پایه از درختان اکالیپتوس باغ خشک شده اند ولی چون لک لک ها روی آنها لانه سازی کرده اند آنها را قطع نکرده اند.
پیرمرد، ابراهیم خورشیدی نام دارد؛ می گوید: «قدیم ترها لک لک ها روی دیوار باغ مان لانه می ساختند و سراسر دیوار پر بود از لانه لک لک.
این پرندگان محافظان باغ های ما بودند و بسیار مورد احترام مردم چون مانع ورود دزدها به باغ می شدند. دزدها برای دزدیدن محصولات باغی باید از دیوار می گذشتند و لک لکها با راه انداختن سر و صدا و زدن منقارهای بلندشان بر روی هم صاحبان باغ را از حضور دزدان با خبر می کردند. به همین دلیل کمتر دزدی به خود اجازه ورود به باغ را می داد چون سریعا توسط لک لک ها لو می رفت.»
او با حسرت نگاهی به درختان اطراف و خالی از لانه لک لک ها می اندازد و می گوید: حالا جمعیت لک لک ها خیلی کمتر شده ولی خوشبختانه این ٢٠ لک لک هنوز در این مکان احساس آرامش می کنند و اینجا را برای جوجه آوری انتخاب کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر