۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

برخورد پلیس ترکیه با معترضان در استانبول

پلیس ترکیه با گاز اشک‌آور و آب‌پاش به معترضان به برنامه تخریب یک پارک در مرکز استانبول حمله کرد. ده‌ها نفر از این معترضان بازداشت شده‌اند.
معترضان چهار روز است که در پارک قزی در حاشیه میدان تقسیم در مرکز استانبول تحصن کرده‌اند. آنان از برنامه ساخت و ساز در اطراف این میدان، خشمگین هستند.
به گزارش بی بی سی سازمان عفو بین‌الملل، رفتار پلیس ترکیه علیه این "اعتراضات مسالمت‌آمیز" را محکوم کرده است
طرح بحث ‌برانگیز 'نوسازی' خبرنگاران گزارش داده‌اند آن‌چه در ابتدا یک اعتراض زیست‌محیطی در استانبول بود، به تظاهراتی علیه دولت تبدیل شد.
الپر بالی، خبرنگار بی‌بی‌سی ترکی، می‌گوید حامیان محیط‌زیست ابتدا این اعتراض‌ها را راه انداختند ولی بعدا گروه‌های همجنس‌گرا، سوسیالیست‌ها، اتحادیه‌های کارگری، اعضای احزاب مخالف و حتی گروه معروف به "مسلمانان ضد کاپیتالیسم" به این گروه پیوستند.

هدف این برنامه اعتراض‌برانگیز برای "نوسازی" میدان تقسیم، تسهیل رفت و آمد در اطراف این منطقه اعلام شده اما همچنین شامل احداث یک مرکز خرید به جای پارک قزی است.
مخالفان این طرح می‌گویند این پارک بخشی از فضای سبز محدود باقی‌مانده در مرکز استانبول است.
در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها، یک دادگاه در استانبول حکم به تعلیق موقت برنامه قطع درختان این پارک داده است.
با این حال نارضایتی گسترده‌ای علیه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، شکل گرفته و ناآرامی‌ها به آنکارا، پایتخت این کشور نیز گسترش پیدا کرده است.

طبق گزارش‌ها، در پی اعتراض‌های روز جمعه استانبول، چندین نفر از معترضان به بیمارستان منتقل شده‌اند.
روزنامه حریت که از منتقدان دولت رجب طیب اردوغان و حزب او “عدالت و توسعه” است، گزارش داده که ۷ نفر از مجروحان، صدمه جدی خورده‌اند و از جمله پای یکی از این معترضان، شکسته و سر یکی دیگر از آنان مجروح شده است.
گزارش شده است که جهانگردان و شهروندان خارجی و هم در بین مجروحان بوده‌اند.

و صد البته موضوعی که برای بسیاری بی اهمیت است و در خبرگزاری ها هم منعکس نمی شود، مرگ ده ها سگ و گربه و پرنده و... است که در این پارک زندگی می کردند و بر اثر گاز اشک آور کشته شدند...
لطفن این پتیشن را امضا کنید و از اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بخواهید که به سرکوب و بازداشت مردم پایان دهد.
فیلمی از اعتراض مردم ترکیه با خاموش و روشن کردن چراغ ها
پی نوشت:
خشونت پلیس ترکیه علیه معترضان به گسترش تظاهرات انجامید

دویچه وله : حرکت اعتراضی شماری از حامیان محیط زیست ترکیه که با خشونت پلیس روبرو شد رفته رفته به یک جنبش اعتراضی علیه دولت اسلامگرای این کشور تبدیل می‌شود. درگیری‌های معترضان با پلیس همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تظاهرکنندگانی که تا بامداد شنبه (۱ ژوئن/ ۱۱ خرداد) در خیابان‌های اطراف میدان تقسیم حضور داشتند دیگر فقط مخالف تخریب محیط زیست نیستند، که علیه دولت اردوغان، رهبر حزب اسلامگرای عدالت و توسعه شعار می‌دهند.
فیلمی از تظاهرات در ترکیه
تصویر مردی که از فاصله نزدیک مورد اصابت کپسول گاز اشک آور قرار گرفت
صحنه هایی که در تلویزیون دولتی نشان داده نمی شود.
هر چند همانطور شد که کومی نایدو "Kumi Naidoo" مدیر اجرایی صلح سبز "Greenpeace" می گوید:"با وجود اینکه دولت ترکیه سالها تلاش کرده تا حقایق را از مردم پنهان سازد هم اکنون این اخبار، از طریق رسانه های اجتماعی، شهروند به شهروند، همکار به همکار، شنیده و دیده می شوند. سیل عکس، فیلم و توییت در سراسر شبکه ها جاری شده و مردم جهان می بینند و دولت ترکیه را محکوم می کنند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر