۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

معترضان در ترکیه: اعتراض ما ادامه می‌یابد

بی بی سی: دو اتحادیه اصلی کارگری در ترکیه در اعتراض به برخورد پلیس با معترضان در پارک گزی استانبول اعلام کرده اند فردا اعتصاب خواهند کرد. معترضان دیشب با خشونت پلیس از پارک بیرون رانده شدند. با اینکه دولت ترکیه گفته تظاهرات غیرمجاز را تحمل نخواهد کرد اعتراض ها امروز هم ادامه داشت.
شنبه شب، پلیس ترکیه به معترضانی که در پارک گزی گرد آمده بودند، حمله کرد. مأموران با خشونتی بی‌سابقه به ضرب و شتم معترضان پرداختند و چادرهای آنان را جمع کردند.
به گزارش گاردین پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش، گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرده است.
این اقدام پلیس ترکیه به دنبال درخواست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از معترضان برای پایان دادن به اشغال این پارک صورت گرفته است.
اردوغان در تجمع دهها هزار نفر از طرفداران حزب خود در آنکارا، به معترضان هشدار داد که اگر تا روز یکشنبه میدان تقسیم را ترک نکنند نیروهای امنیتی کشور،  می دانند که چگونه میدان را تخلیه کنند.
اردوغان در جریان سخنرانی خود در میان هزاران نفر از حامیانش در شهر آدانا، بار دیگر از معترضان به عنوان "خرابکار و تروریست" یاد کرد و افزود: "ما آن کاری را که تعدادی غارتگر انجام دادند، انجام نخواهیم داد."
برخی از هواداران خطاب به اردوغان شعار دادند: "بگذار برویم و [تظاهرات] تقسیم را در هم بشکنیم". ولی نخست‌وزیر ترکیه از آنان خواست با آرامش به خانه خود بازگردند.
ساعاتی پس از سخنرانی اردوغان، پلیس به مردم حمله کرد.
به گزارش دویچه وله اندکی پس از پایان یک کنسرت موسیقی نیروهای پلیس به جمعیتی که در "پارک گزی" گرد آمده بودند، حمله‌ور شدند. شامگاه شنبه (۱۵ ژوئن) جمعیت بزرگی برای شنیدن کنسرت به پارک آمده بودند، که در میان آنها هم کودک بود و هم افراد سالخورده.
پس از پایان کنسرت در حالی‌که هنوز جمعیت پارک را ترک نکرده بود، صدها مأمور با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به پارک حمله کردند. جمعیت سراسیمه به هر سویی فرار می‌کردند. خبرنگاران از صحنه‌هایی شبیه "میدان جنگ" گزارش داده‌اند.
مدت زیادی طول نکشید که پارک به محوطه‌ای تاریک و خالی بدل شد. بولدوزرها در پارک پیش رفتند و تمام سنگرها و چادرهای معترضان را درهم کوبیدند. پس از پایان این عملیات تمام پارک به محاصره در آمد. هیچکس از مردم، حتی خبرنگاران نیز اجازه ورود به پارک را ندارند.
بسیاری از معترضان و عده‌ای که زخمی شده بودند به هتل "دیوان" پناه بردند، اما در آنجا نیز مأموران آنها را به دام انداخته و دستگیر کردند. تا پاسی از شب مأموران به هتل‌های اطراف "میدان تقسیم" و "پارک گزی" حمله می‌کردند، با "خشونت زیاد"، معترضان را مضروب می‌کردند و برخی را با خود می‌بردند.

گروهی از پزشکان یک بیمارستان در توییتر خبر داده‌اند: «هر دقیقه به اینجا مجروحانی می‌آورند که با گلوله پلاستیکی زخمی شده‌اند. اینجا به میدان جنگ شبیه شده. زنانی هستند که یک چشمشان را از دست داده‌اند یا افرادی که سر و صورتشان خونی است.»
 کودکان بسیاری که از والدین خود دور افتاده‌اند، در خیابان سرگردان هستند. معترضان از آنها ثبت نام به عمل آورده و عکس آنها را در اینترنت منتشر کرده‌اند تا خانواده‌ها برای تحویل گرفتن آنها تماس بگیرند.
 زمانی که عملیات پلیس ضدشورش در "پارک گزی" جریان داشت، هزاران تظاهرکننده در خیابان‌ها علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، شعار می‌دادند و فریاد می‌زدند: «این اول کار است. مبارزه ادامه دارد.»
 
عبدالله کومرت، جوان ٢٢ ساله ترکیه‌ای براثر اصابت گلوله در جریان تظاهرات اعتراض آمیز در استان‌ هاتای در یکی از بیمارستان‌ها جان باخت
تصاویری از دو هفته تظاهرات و اعتصاب در پارک گزی
اردوغان در جریان سخنرانی خود از معترضان به عنوان "خرابکار و تروریست" یاد کرد...
"اعتراض های غیرقانونی" باید متوقف شود.
برنامه های تلویزیون دولتی هنگام حمله پلیس با گاز اشک آور و ماشین های آب پاش به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در اعتراض به طرح ساخت مجتمع تجاری در پارک گزی!
فرزندم حاضر شو، می خواهیم بریم پارک تقسیم!
تروریست هایی که به دستور اردوغان بسوی آنها گاز اشک آور شلیک شد
وقتی ماشین‌های آب پاش از پاشیدن آب روی مردم خودداری می کنند...
مجازات اعتراض به قطع درختان
 
یک تظاهرات بسیار سازمان یافته! آنها یک نقشه تهیه کرده بودند برای نشان دادن مکان های دریافت غذا، کمک های اولیه و نیازهای دیگر...
محل توزیع خوردنی و نوشیدنی برای کسانی که شب ها در پارک گزی کشیک می دادند
کتابخانه رایگان در پارک گزی
انسان و حیوان، هر دو قربانیان قدرت طلبی اردوغان. ده ها سگ، گربه و پرنده بر اثر شلیک گاز اشک آور کشته شدند
خدمات دام پزشکی و غذای رایگان برای حیوانات از سوی معترضان
 شستشوی چشم های سگی که بر اثر گاز اشک آور آسیب دیده توسط یکی از معترضان
سگها هم به پاک سازی پارک گزی کمک می کنند
جشن عروسی همراه با تظاهرکنندگان
در میان دود و آتش!
دوستان ساعت ۲ امتحان دارم خواهش می کنم بیدارم کنید!
برای مقاومت رفتیم استاد، بر میگردیم غیبت نزنید!
دقایقی هم نرمش های یوگا برای تمدد اعصاب
نصب دموکراسی!
سنگ هایی که معترضان از آن برای ایجاد سنگر در میدان تقسیم و اطراف آن استفاده می کردند، پیامی دلگرم کننده نه تنها برای نیروهای پلیس ترکیه بلکه برای مردم سراسر جهان، بر روی آن نقش بسته بود
میدان تقسیم در استانبول
 زن قرمز پوش
 زن ناشناسی با پیراهن قرمز که پلیس ترکیه افشانه فلفل به سمتش می پاشد به سرعت در رسانه های اجتماعی دست به دست شد و او را به نماد جنبش گزی را اشغال کنید تبدیل کرد

ما همه در گزی هستیم! مردم سراسر جهان همبستگی خود را با اعتراضات مسالمت آمیز مردم ترکیه اعلام می کنند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر