۱۳۹۱ مهر ۲, یکشنبه

قطع دسترسی به گوگل، جی‌میل و گوگل‌پلاس در اکثر شهرهای کشور

کاربران بعد از این برای جست‌و‌جو در اینترنت هم باید از فیلترشکن استفاده کنند
کلمه – گروه اجتماعی: بر اساس گزارش های موجود، تعدادی از سرویس های گوگل برای کاربران ایرانی فیلتر شده است.
به گزارش کلمه، مسئولان دولتی در تصمیمی ناگهانی دست به فیلترینگ اکثر سرویس های گوگل زده اند و کاربران اینترنتی شبکه های اجتماعی مجازی از تمامی شهرهای بزرگ کشور و برخی شهرهای کوچک، گزارش داده اند که دسترسی آنها به سرویس هایی همچون موتور جست و جوی گوگل، سرویس ایمیل گوگل (جی میل)، گوگل پلاس و تمامی زیرمجموعه های گوگل که نیاز به استفاده از پروتکل امن SSL دارند، مسدود شده است.
در عین حال به مانند موج های قبلی فیلترینگ، این بار هم روند مسدود شدن گوگل، جی میل و سرویس های دیگر به شکلی نامنظم انجام شده و در حالی که بسیاری از کاربران می گویند با IP ایرانی دسترسی به گوگل و جی میل ندارند و باید از فیلترشکن استفاده کنند، برخی از کاربران هم می گویند هنوز دسترسی آنها به همه یا برخی از این سرویس ها مسدود نشده است.
امشب بخش خبری بیست و سی در شبکه دو سیما از قول خرم آبادی دبیر کارگروهی که مسئولیت فیلترینگ سایت های اینترنتی را برعهده دارد، گزارش داد که به علت انتشار بخشی از فیلم توهین آمیز درباره پیامبر اسلام (ص) در سایت یوتیوب و از آنجا که این سایت به گوگل وابسته است، تصمیم بر این شده که گوگل و جی میل فیلتر شوند!
این در حالی است که سایت یوتیوب از سالها قبل در ایران فیلتر است و به اذعان کارشناسان، مسدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به سرویس های جست و جو و ایمیل گوگل، موجب بروز مشکلات گسترده برای ایرانیان خواهد شد و هیچ ضرری برای شرکت گوگل نخواهد داشت.
از این رو می توان احتمال داد که فیلترینگ ناگهانی گوگل و جی میل، با طرح شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترانت ملی مرتبط باشد که دولت اعلام کرده در همین روزها افتتاح خواهد شد.
بسیاری از کاربران نگران بودند که راه اندازی این پروژه، به معنای اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت باشد. اما مسئولان دولتی این موضوع را به شدت تکذیب کرده بودند. حال به نظر می رسد دولت باز هم با بی صداقتی برخورد کرده و این احتمال وجود دارد که فیلتر شدن گوگل و جی میل مقدمه ی اختلالات گسترده تر در دسترسی ایرانیان به اینترنت باشد.
در عین حال، این تغییر مهم در فیلترینگ، این نتیجه ی قهری و طبیعی را به دنبال خواهد داشت که تعداد به مراتب بیشتری از کاربران اینترنتی نیازمند استفاده از فیلترشکن باشند و بدین ترتیب فصل جدیدی در دور زدن گسترده ی فیلترها از سوی کاربران اینترنت رقم بخورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر