۱۳۹۱ بهمن ۲۰, جمعه

بیش از ٥٠٠٠ قوی مهاجر در خطر كمبود غذا

قوها در جهنمی که انسانها برایشان ساخته اند، فقط من و شما را دارند
 سبزپرس- گروه محيط زيست طبيعي :محمد علي اله قلي*: امسال هم در ادامه زمستانهای ٣ سال گذشته قوهای مهاجر برای چهارمین سال به منطقه فریدونکنار و سرخرود مازندران آمدند البته با ٢ تفاوت عمده، یک اینکه امسال قو ها یک ماه زودتر به این منطقه مهاجرت کردند و دوم اینکه بر خلاف سالهای قبل که به مرور به جمعیتشان اضافه میشد اینبار یکباره بیش از ٣٠٠٠ بال قو در شالیزارهای منطقه فرود آمدند و سپس در کمتر از یک هفته این جمعیت به بیش از ٥٠٠٠ بال از ٣ گونه قوی فریادکش، گنگ و کوچک رسید که این پدیده، صحنه شگفت انگیز و در عین حال نگران کننده ای را در این منطقه پدید آورده است و احتمال میرود که در آینده نزدیک جمعیت های بیشتری نیز به جمعیت فعلی اضافه شوند.
شالیزارها زیستگاه طبیعی این پرندگان نیستند و به احتمال بسیار زیاد این قوها به دلیل ناامنی و حضور دائمی شکارچیان در زیستگاه هائی طبیعی مانند تالاب بين المللي و پناهگاه حيات وحش میانکاله وادار به ترک آنجا و انتخاب این شالیزارها برای زمستان گذرانی شده اند و طبیعتا این شالیزارها ظرفیت تأمین غذا برای قوها را نخواهند داشت.
این درحالی است که کل این منطقه از مازندران به شدت برای قوها و سایر پرندگان مهاجر به دلیل حضور صیادان بی شمار محلی که عمدتا به وسیله تورهای هوائی پرندگان مهاجر را شکار می کنند ناامن است.
قوها برای سال چهارم این محدوده کوچک (شالیزارهای روستا وزراء محله واقع در شهر سرخرود حدفاصل بین محمودآباد و بابلسر) را برای زمستان گذرانی انتخاب کرده اند که قطعا دلایلی به جز امنیت این منطقه کوچک و تغذیه نسبتا مناسب که در ٣ سال گذشته هم به شکل دستی برایشان انجام شده، موجب این انتخاب برای زمستان گذرانی شان نشده است.
درحال حاضر شالیزارهای منطقه سرخرود مملو از قوهای سرمازده و گرسنه است اما فقط بخش کوچکی از شالیزارهای این منطقه امنیت لازم را برای حضور قو ها دارند و آن شالیزارها واقع در روستای وزراء محله اند .

همانند گذشته سعی بر این است که این امنیت در کنار تامین غذا برای قو ها در این منطقه حفظ شود و به این ترتیب قو ها نیاز به جابجایی از این محدوده امن و پرواز به سایر نقاط را نداشته باشند. منطقه سرخرود که محل تمرکز اصلی قوها میباشد از نظر مدیریت مناطق زیر نظر اداره محیط زیست محمودآباد است.
این اداره در حال حاضر به جز مدیر اداره فقط ٢ نفر کارمند دیگر دارد که هر ٢ نفر به همراه مدیرشان به شکل شبانه روزی حتی روزهای جمعه برای حفظ قوها در تلاش هستند و این در نوع خود در مقایسه با عملکرد سایر ادارات محیط زیست در سراسر ایران  کم سابقه است.گفتنی است مساحت حوزه استحفاظی این اداره با سه نفر  کارمند بیش از ٥٠٠ هزار هکتار است.

متاسفانه با وجود همه تلاش ها به دلیل جمعیت بالای این پرندگان و پرواز دسته هائی از آنها به اطراف برای جستجو غذا گزارش هائی از شکار قو ها وجود دارد و تاکنون تعدادی از آنها به اشکال مختلف شکار شده اند و البته تعدادی از متخلفین نیز توسط مأمورین شناسایی و دستگیر شده اند .
در تغذيه قوهاي گرسنه ما را ياري كنيد
تمامی هزینه های حضور افراد داوطلب که به جهت حفظ این پرندگان فعالیت می کنند به عهده خود این افراد می باشد و همه کمک های شما صرفا برای خرید غلات هزینه خواهد شد. در صورت تمایل هر یک از افراد علاقمند به اطلاع از روند کار فاکتورهای خرید غلات همواره آماده ارایه خواهند بود.
همچنین شما میتوانید خودتان به منطقه سفر کرده و اقدام به خرید ذرت یا گندم کنید و سپس با هماهنگی کیسه ها را در انباری که در روستای وزراء محله سرخرود، نزدیک محل قو ها توسط یکی از دوستان به هدف نگه داری دانه ها قبل از پخش در اختیار ما قرار داده شده است بگذارید و همزمان با ما در پخش دانه ها که معمولا عصر هر روز(در صورت وجود غذا) بعد از غروب آفتاب میباشد همراه باشید.
نحوه پخش به این شکل است که ابتدا درون قایقی که به همین منظور تهیه شده است میزان حداکثر ٦٠٠ کیلوگرم ذرت و گندم پر می شود و سپس ٢ نفر این قایق را در داخل شالیزارهول داده و یک یا ٢ نفر دیگر به وسیله سطل  دانه ها را پخش می کنند. این عمل در هر غروب تا اتمام پخش حداقل ١٢٠٠ کیلوگرم ادامه خواهد داشت .
قطعا این غذا دادن دستی تا زمانی که قوها به زیستگاه های جوجه آورییشان باز گردند جان صدها بال از آنها را نجات می دهد و علاوه برقوها، تعداد نه چندان کمی از سایر انواع اردک ها و غازهای وحشی نیز در کنار قوها از این دانه ها تغذیه خواهند کرد و طبعا کمتر شکار خواهند شد.
سال گذشته تنها باقیمانده نژاد غربی "درنای سیبری" که یک درنای بزرگ نر است و چند سالیست که تنها برای زمستان گذرانی به این منطقه می اید نیز ١٥ روز آخر زمستان را تماما در بین قو ها که سال قبل در حدود ٣٥٠٠ بال بودند گذراند.
از دوستان علاقه مند به حفظ طبیعت و حیات وحش تقاضا میشود مانند سالهای گذشته برای خرید ذرت و گندم، به جهت غذا رسانی و حفظ قو ها در این محدوده امن و جلوگیری از پخش شدن بیشتر قوها "هرچند ناچیز" به ما یاری رسانند.
 عكس هاي بالا، دومين عكس روزهای نخست حضور قوها در اواسط دیماه سال ١٣٩١ را نشان مي دهد. قو ها در این عکس در حال تغذیه از برنجی هستند که بعد از برداشت شالیزار در مرداد ماه مجددا رویش کرده و به حال خود رها شده اند.
قوها ظرف مدت کوتاهی تمامی این برنج ها را خورده و عرصه شالیزارها را خالی از هرگونه گیاه و بوته وغذائی کرده اند و به اصطلاح مردم محلی دراین زمان شالیزارها آب تخت می شوند.
به این معنی که سطح شالیزارها مانند سطح دریا" مبدل به یک پهنه آبی یک دست شده است که عکس اول بالا که ازهمان مکان مدتی بعد ثبت شده است این تغییر به وضوح قابل مشاهده است.
این همان زمانیست که باید با پخش غذا به شکل مستمر قوها را در این محل امن، در کنار ماموران محیط زیست و به دور از دسترس فرصت طلبان نگاه داریم.
در عكس هاي زير مهدي گلي- محيطبان- و محمد علي اله قلي در حال تخليه ذرت در قايق براي قوها هستند
گرسنگي جان قوها را تهديد مي كند
قوها در این زمان هیچ منبع غذائی دیگری در اختیار ندارند و در صورت ادامه گرسنگی علاوه بر پراکنده شدن دسته های این پرندگان به مناطق ناامن اطراف بر شمار قو های ضعیف که به مرور توانائی پرواز خود را از دست میدهند نیز به سرعت افزوده خواهد شد.
خوشبختانه به دلیل غذا رسانی به موقع تاکنون تعداد بسیار کمی از قوها ضعیف یا بیمار شده اند و آمار تلفات تا این لحظه بسیار کم بوده است.
سال گذشته تا پایان زمان حضور قوها در این محدوده در کل ١٥ تن ذرت و گندم به منظور تغذیه دستی این پرندگان برای آنها تأمین و در این زمین ها پخش شد که این مقدار امسال تا تاریخ ١٥ بهمن ماه ١٣٩١ که حداقل یک ماه دیگر تا پایان فصل زمستان گذرانی این پرندگان زمان باقی مانده است ١٤ تن از همین غلات بوده است .
عمده این ١٤ تن به همت دوستداران واقعی و راستین طبیعت این مرز و بوم که صرفا در کلام علاقمند به حفظ طبیعت نیستند وهمچنین یاری اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران و شهرداری محترم سرخرود تامین شده است اما به قطع تا پایان فصل سرما به میزان بسیار بیشتری از این مقدار برای این تعداد قو نیاز خواهد بود.
اميد است همگی علاقه مندان واقعی طبیعت ایران بنا بر وظیفه انسانی وتعهدی که نسبت به حفظ طبیعت در وجود خود احساس می کنند شرایط بحرانی و حساس این پرندگان با شکوه را درک کرده و به یاری آنان همت گمارند.
در حال حاضر *بیش ازهر زمانی* با توجه به اینکه جمعیت قو ها نسبت به ظرفیت زیستگاه فعلی شان بسیار زیاد میباشد و غذای کافی برای این جمعیت در دسترسشان نیست، یاری رسانی شما برای بقا این پرندگان زیبا اقدام بسیار شایسته ای خواهد بود .
شماره کارت : 8716 0905 3372 6104
شماره حساب : 895 252 83 44
بانک ملت شعبه : 65235
شماره کارت : 5311 7004 5310 6273

شماره حساب : 14 81 250 380 000
بانک تجارت شعبه : 362
قیمت هر تن ذرت بین ٧٥٠ تا ٧٧٠ هزار تومان و قیمت هر تن گندم در حدود ٦٠٠ تا٦١٠ هزار تومان متغیر میباشد.
یادمان باشد آنها در جهنمی که انسانها برایشان ساخته اند، فقط من و شما را دارند...
به امید دیدارتان
محمدعلی الله قلی
73 15 177 0912



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر