۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

شانزده پرسش سپهر سلیمی از تحریم کنندگان ماهی قرمز هفت سین

 آیا طرح تحریم ماهی قرمز هفت سین مفید بوده است؟
 سپهر سلیمی، از انجمن حمایت از حیوانات اصفهان چند سالی است که آسمون و ریسمون را بهم می بافد تا هر طور شده ثابت کند خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین، رسم و آیینی کهن (٨٠ ساله!!!) و ایرانی است و در راستای گسترش فرهنگ حیوان دوستی!و خطاب به دوستداران حیوانات می گویند: لطفا نگویید ماهی قرمز نخرید!
در این رابطه ١٦ پرسش از مخالفان خرید ماهی قرمز سفره هفت سین دارد و بنده هم بعنوان مخالف خرید ماهی قرمز سفره هفت سین
، پاسخی برای آن:
١-  شعار تحریم ماهی قرمز تا چه حد باعث نجات جان این حیوان شده است؟
تا زمانی که میان دوستداران حیوانات اتحادی نباشد و حامیان حیواناتی مانند شما ساز مخالف بزنند، بسیار کم!!!
٢- در فضای فعلی ایران و بدلیل ناآگاهی عمومی، در صورت حذف ماهی قرمز آیا احتمال جایگزینی حیوانی دیگر به جای ماهی قرمز توسط مردم عادی وجود دارد؟
منظورتان این است که مردم حیوان دیگری را جایگزین ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین کنند؟!!!
زیرا بحث ما نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین است. مردم عادی به ماهی قرمز سفره هفت سین بعنوان حیوان خانگی نگاه نمی کنند، ماهی قرمز را صرفا بخاطر سفره هفت سین می خرند و اگه حالش رو داشته باشند یه چند ماهی هم آبش رو عوض می کنند و بعد هم حوصله شان سر می ره و بحال خودش رهاش می کنند تا بمیره!!!
٣- حضور سمندر و لاک پشت در سفره هفت سین تا چه حد به شعار حذف ماهی قرمز مرتبط بوده است؟ 
این سوال شما خیلی بیربط است! همین روزها که دلیل کشتار خرس ها و نگهداری سنجاب ها را هم گردن مخالفان ماهی قرمز سفره هفت سین بیاندازید!!!
حضور سمندر و لاک پشت هیچ ربطی به شعار حذف ماهی قرمز سفره هفت سین ندارد. این صرفا ایده جدیدی است برای کسب درآمد، کسانی که نه انسانها برایشان مهم هستند، نه حیوانات و نه محیط زیست! البته هستند کسانی که عقلشون به چشمشون است و آب به آسیاب این افراد می ریزند.
 ٤- نقش ماهی قرمز به عنوان فراگیرترین حیوان خانگی در آشنایی و توجه ایرانیان و بویژه کودکان با حیوانات تا چه حد بوده است؟
کسی به ماهی قرمز بعنوان حیوان خانگی نگاه نمی کند و صرفا به عنوان جزیی از سفره هفت سین از آن استفاده می شود.

مردم هم همراه با کودکانشان، تنها هنگام نوروز ماهی قرمز می خرند و در ذهن کودکان، ماهی قرمز یعنی عید نوروز و سفره هفت سین!
 ٥- از آنجائیکه آشنایی با حیوانات سبب دوستی و حمایت از آنها می شود، حذف ماهی قرمز از خانه های ایرانیان تا چه حد می تواند سبب طبیعت گریزی و طبیعت ستیزی شهروندان شود؟
مردم در باغ وحش ها ( زندان و شکنجه گاه حیوانات) هم با حیوانات آشنا می شوند، پس یعنی می فرمایید باغ وحش ها هم وجودشان ضروری است؟!!! 

و اگر مردم حیوانات بیمار و اسیر در قفس های تنگ و کثیف را نبینند، طبیعت گریز می شوند؟!!!
حذف ماهی قرمز اسیر در تنگ کوچک و کثیف که اغلب برای تنها چند روز نگه داشته می شود، باعث طبیعت ستیزی
شهروندان می شود؟!!!
٦- آیا تصور نمی کنید در میان کسانی که شعار تحریم ماهی قرمز را می دهند، افرادی باشند که از سر مخالفت با هر حیوانی (از سگ و گربه تا ماهی) خواهان حذف این حیوان باشند؟

بعید نیست! باید در مورد این افراد افشاگری کرد. بسیاری از تارنماها و صفحه های فیسبوکی که نام دوستداران حیوانات را روی خود گذاشته اند هم با انتشار تصویرهای مسخره اینترنتی شان مردم را از حیوانات بیزار می کنند ولی من بیشتر به مخالفت حامی حیوانات شناخته شده ای مانند شما شک می کنم!!!
در ضمن عدو شود سبب خیر!!! در بیابان یه لنگه کفش کهنه هم غنیمت است!!! شاید هزار تا ماهی را هم این افراد از مرگ نجات دهند!!! شما که خودتان کاری نمی کنید!!!
٧- آیا تصور نمی کنید در میان کسانی که شعار تحریم ماهی قرمز را می دهند افرادی باشند که به دلایل فرهنگ ستیزانه و مخالفت با اجزای هفت سین خواهان حذف ماهی هستند؟
ماهی قرمز در سفره هفت سین ایرانی جایی ندارد و
ما هم شعار فرهنگ ستیزانه حذف سیر و سرکه و سمنو را نداده ایم!!!
 ٨- در کوشش های اجتماعی نظیر کوشش برای حفظ محیط زیست و نجات حیوانات آیا برخوردهای سلبی و قهری موثرتر است یا آموزش و فرهنگ سازی که منجر به جلب اعتماد شود؟
یعنی می فرمایید اگر حامیان واقعی حیوانات بگویند که ماهی قرمز ربطی به تاریخ و فرهنگ ایرانی ندارد و از اجزاء سفره هفت سین نیست و نبوده و سالانه ٥ میلیون ماهی بخاطر حرص یک عده پولپرست کشته می شوند و
یا اینکه بگوییم بخاطر زیبایی سفره ای که چند روز بیشتر دوام ندارد، ماهی ها را اسیر نکنیم و نکشیم، برخورد سلبی و قهری است؟!!!
٩- تا چه میزان قرابت محتوایی بین تحریم ماهی قرمز و دستورالعمل هایی در خصوص منع نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه در منازل می بینید؟
هیچ!!! قصد و غرض آنها که قوانین منع نگهداری از حیوانات را تصویب می کنند شناخته شده است! شعار ما نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین است نه مخالفت با
نگهداری سگ و گربه.
١٠- آیا کسی که برای کسب دانایی در خصوص نگهداری از ماهی قرمز وقت صرف می کند و روزانه دقایقی برای زنده ماندن ماهی خود زمان می گذارد، می تواند حامی بهتری برای حیوانات باشد یا کسی که اصلاً ماهی نمی خرد؟
این سوال شما هیچ ربطی به میلیون ها نفری که ماهی قرمز را صرفا برای چند روز سفره هفت سین می خرند ندارد!!! ما می خواهیم به یک آیین و رسم غیر ایرانی و نادرست و نابجا پایان دهیم. روی سخن ما با کسانی که در حوضی، از چند ماهی قرمز نگهداری می کنند و وقت صرفشان می کنند نیست. توجه بفرمایید: "حوض! نه تنگ!"

 کسی که ماهی را برای تفریح و سرگرمی خود مانند کالا می خرد نمی تواند حامی حیوانات باشد. کسی که آزادی حیوانات را ارج می گذارد، حامی واقعی حیوانات است.
 ١١-  دانش عمومی مردم در خصوص ماهی قرمز را تا حد تصور می کنید؟ از نظر شما آیا اکثریت مردم اصول اولیه نگهداری از ماهی قرمز را می دانند؟
اگر هم با اصول نگهداری ماهی قرمز آشنا باشند
، وقت و حال و حوصله نگهداری و رسیدگی به آنها را ندارند!!! زیرا همانطور که عرض کردم مردم ماهی قرمز را صرفا بخاطر چند روز برای سفره هفت سین می خرند.
١٢-  با توجه به ضعف شدید دانش عمومی در خصوص نگهداری از ماهی قرمز، آموختن اصول اولیه نگهداری از این حیوانات تا چه حد می تواند باعث نجات آن شود؟
ما
، هی می گیم نره، شما می گید بدوش!!! مخالفان خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین، بارها و بارها دلایل خود را تکرار کرده اند، شما بحث را به بیراهه می کشید و از دانش نگهداری ماهی قرمز سخن می گویید!!!
اون دستفروش هایی که ماهی هایشان هزار هزار، روی دستشان باد کرده اند و آنها را درون جوی آب می ریزد، نیازی به دانش نگهداری از ماهی قرمز ندارد! گمان می کنید این دانش باعث می شود تا از ماهی ها یکسال تمام، تا سالی دیگر و نوروزی دیگر، نگهداری کند؟!!!
١٣- آیا تحریم کردنی که بدون پشتوانه اجتماعی و آموزشی باشد در جامعه  طبیعت ستیز و حیوان ستیز ایران، باعث دوستی با حیوانات می شود یا باعث دوری بیشتر از آنها؟
ما این آموزش را به مردم می دهیم که ماهی قرمز ربطی به سفره هفت سین ندارد و حتی بفرض محال اگر هم دارد به دلیل اینکه سالانه ٥ میلیون ماهی با زجر زندگی می کنند و می میرند این رسم را باید متوقف کرد.
مردم را باید با هدف واقعی این رسم که تنها پول به جیب یک عده تاجر می ریزد و برای ماهی ها تنها مرگ و بدبختی  ببار می آورد آشنا کرد.

و این نه تنها باعث دوری مردم از حیوانات نمی شود بلکه مهر و محبت ایرانیان به حیوانات بیشتر می شود و در نهایت می آموزند که حیوانات هم حقوقی دارند و انسانها حق این را ندارند که بخاطر منافع مالی و یا خوشگذرانی و سرگرمی از حیوانات بعنوان کالا سوءاستفاده کنند.
١٤- کمپین اجتماعی موفق، کمپینی است که در دراز مدت سبب افزایش آگاهی عمومی شود و با عضو گیری و جذب هوادار در جامعه تاثیر گذار باشد. کمپین تحریم کنندگان ماهی قرمز آیا چنین نقشی داشته است و تا چه توانسته باعث تقویت فضای حمایت از حیوانات شود؟
هر چند که افرادی مانند شما به عنوان دوستدار
حیوانات همواره چوب لای چرخ می گذارند ولی دوستداران واقعی حیوانات از هیچ تلاش و مبارزه ای در این راه کوتاهی نخواهند کرد و با وجود خوی و سرشت حیوان ستیز بیشتر ایرانیان، امکانات و آزادی های بسیار محدود و قوانین ضد حیوانی حاکم، به نسبت به پیروزی های کوچکی هم دست یافته اند. 
 بیست سال پیش، کسی فکر نمی کرد که در اسپانیا بتوان گاوبازی را که آن هم یک سنت و آیین دیرینه است ممنوع کرد ولی گروهی دوستدار واقعی حیوانات بنام کمیته ضد گاوبازی فعالیت خود را برای متوقف کردن این رسم ظالمانه آغاز کردند و در دراز مدت به پیروزی های بزرگی هم دست یافته اند. البته مبارزه آنها همچنان ادامه دارد تا روزی که هیچ گاو و اسبی بخاطر سرگرمی و تفریح انسانها زجر نکشد و کشته نشود...
١٥-  با توجه به اینکه تجربه ثابت کرده اکثریت افراد جامعه زیر بار تحریم ماهی قرمز نمی روند آیا بهتر نیست از ظرفیت اجتماعی موجود برای آموزش شهروندان استفاده کرد؟
ما جا نمی زنیم قربان!!! خوشبختانه هستند کسانی که مانند شما فکر نمی کنند و از سختی راه هراسی به دل راه نمی دهند و زود ناامید نمی شوند.

البته بهترین راه این است که این آموزش را از دوستان، آشنایان و نزدیکان خود آغاز کنیم.
١٦- دایره فعالیت تحریم کنندگان کجاست؟ آیا تصور نمی کنید خارج شدن از این دایره محدود - که عموماً محدود به فضای مجازی است - و حضور در فضای واقعی و آموزش شهروندان بیش از هر روشی می تواند منجر به نجات جان حیوانات شود؟
با این یک حرفتون موافقم!!! از خودتان آغاز کنید و آستین ها را بالا بزنید!!! کمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از نوشتن اینگونه مقالات ضد حیوانی دست بردارید! و بجای ارائه طرح جمع آوری ماهی ها و انداختن آنها در پارک هایی که در مراسم ماهی گیری رایگان، فجیع تر کشته می شوند
، به جمع مخالفان ماهی قرمز سفره هفت سین بپیوندید!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر