۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

روز جهانی لاک پشت

متاسفانه این موجودات زیبا، بی آزار و سودمند، بخاطر اینکه نرم و پشمالو نیستند کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
ولی در  بیشتر کشورها، امسال سیزدهمین سالگرد  اين روز را جشن می گیرند.
باشد که آنها را نیز به فهرست حیوانات مورد علاقه مان بیافزاییم و  بیشتر به آنها توجه کنیم...

روز ٢٣ ماه مارس (٢ خرداد) از سال ٢٠٠٠ توسط American Tortoise Rescue برای توجه، افزایش اطلاعات و بزرگداشت لاک پشتها و تشویق مردم برای انجام فعالیتهایی برای کمک به زندگی و نجات آنها به وجود آمده است. روز جهانی لاک پشت در سراسر جهان به روشهای مختلفی برگزار می شود از پوشیدن لباسی مانند لاک پشتها است تا نجات لاک پشت های گرفته یا زخمی شده در بزرگراهها و انجام فعالیتهای تحقیقاتی بیشتر در زمینه ی لاک پشتها است.
گروه نجات لاک پشت آمریکا (ATR) در سال ١٩٩٠ توسط "Susan Tellem" و همسرش "Marshall Thompson" به منظور نجات، توانبخشی، سرپرستی و حمایت همه گونه های لاک پشت و لاک پشت آبی بنیان گذاشته شد. 
از زمان تاسیس آن تا کنون بیش از ١٠٠٠ لاک پشت و ٢٠٠٠ لاک پشت آبی نجات داده شده.
محل این سازمان در مالیبو، ایالات متحده آمریکا است و یک سازمان غیرانتفاعی است.
از سال ٢٠٠٠، با حمایت این سازمان، ٢٣ ماه مارس (٢ خرداد)، روز جهانی لاک پشت نامیده شد، با هدف و تلاش برای افزایش آگاهی مردم در مورد وضع اسفناک لاک پشت ها و حفاظت از محیط زیست آنها.

این حیوان آرام و بی آزار حدود ٢٠٠ میلیون سال است که بر روی این سیاره زندگی می کنند.
لاکپشت‌های دریایی، بخصوص لاکپشت‌ سبز از جمله گونه های مفید برای زیست‌بوم دریا بشمار می آیند.
لاکپشت‌ها یکی از اندک حیواناتی هستند که چمن دریایی را می خورند.
همانند چمن معمولی، چمن دریایی هم نیاز دارد که بطور مداوم کوتاه شود تا رشد سالم تری داشته باشد و بتواند در سراسر کف دریا رشد کند. لاکپشت‌ها و گاو دریایی این چمن ها را می خورند و کوتاه می کنند.

در طول چند دهه گذشته، چمن کف دریا کاهش پیدا کرده و این ارتباط مستقیم با کم شدن تعداد لاک پشت ها دارد.
مرجان ها و چمن کف دریا برای بسیاری از گونه های ماهی، صدف و سخت پوستان  مهم است زیرا محلی برای تخم ریزی و محیطی مناسب و امن برای زندگی آنهاست.

بدون چمن دریایی و مرجانها، بسیاری از گونه هایی که انسانها در زنجیره غذایی خود از آنها استفاده می کنند از بین خواهند رفت.
همه بخش های یک اکوسیستم مهم هستند و در ارتباط با یکدیگر، اگر ما یکی را از دست بدهیم نابودی باقی را به دنبال خواهد داشت.

سواحل و تپه های شنی مواد مغذی بسیار کمی را در طول سال دریافت می کنند. از آنجا که پوشش گیاهی بسیار کمی بر روی تپه های شنی رشد می کند زیرا شن و ماسه مواد مغذی را به خوبی نگه نمی دارد و هیچ پوشش گیاهی در ساحل به خودی خود رشد نمی کند، لاک پشت ها نقش بسیار موثر و مفیدی در این امر دارد.
آنها در ساحل دریا تخم ریزی می کنند. هر لاک پشت بطور متوسط، هر بار ١٠٠ تخم در ساحل می گذارد.
 نه هر تخمی تبدیل به بچه لاک پشت می شود و نه هر بچه لاک پشت بدنیا آمده ای فرصت این را پیدا می کند تا خود را به دریا برساند.
متاسفانه لاک پشت ها در فهرست سرخ گونه های در خطر نابودی قرار دارند.
هرگز لاک پشتی از فروشگاه حیوانات به عنوان حیوان خانگی نخرید این کار شما باعث افزایش تقاضا، سوءاستفاده سوداگران و در نهایت کاهش و نابودی آنها می شود.
هیچ گاه لاک پشتی را از محیط زیست طبیعی اش دور نکنید مگر اینکه بیمار یا آسیب دیده باشد که در این صورت پس از بهبود باید به مکان نخستین باز گردانده شود.
اگر در جاده یا خیابان، لاک پشتی را در حال عبور دیدید، او را بردارید و در جهتی که می خواست برود بگذارید. هیچگاه او را به سمتی که می آمد برنگردانید زیرا دوباره بر خواهد گشت.
در باره لاک پشت ها بیشتر بخوانید:
چین لاک پشت های در خطر انقراض را می کشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر