۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

جلوگیری محافظه کاران از تصویب قانون منع خشونت با زنان در افغانستان

بحث بر سر اینکه خشونت علیه زنان که کلام خداست!!! باید مجاز باشد یا نه!!!
بی بی سی: مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه عمومی روز شنبه، موفق نشد طرح قانون منع خشونت علیه زنان را تصویب کند.
دلیل تصویب نشدن این طرح، بروز اختلاف نظر میان نمایندگان در باره جزئیات آن بود. شماری از نمایندگان محافظه کار مجلس این قانون را مخالف احکام شریعت اسلام دانسته و از تصویب آن جلوگیری کردند.

موافقان و مخالفان طرح قانون در مجلس
عبدالستار خواصی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت که طرح این قانون باید به عنوان موضوع اصلی جلسه عمومی مجلس به بحث گذاشته شود و در مواردی که اختلاف وجود دارد بحث شود.
آقای خواصی گفت که باید روشن شود که رئیس جمهوری افغانستان چرا قانونی که بر خلاف شریعت است را امضا کرده است. او افزود: "من تعجب می کنم که رئیس جمهوری افغانستان چطور فرمانی بر خلاف شریعت و دین صادر کرده است، خودش (حامد کرزی) قانون اساسی را امضا می‌کند و بعد فرمانی صادر می‌کند که در شش مورد خلاف کلام خداست."

فرخنده زهرا نادری، از آن دسته نمایندگانی است که مخالف آوردن قانون موجود به مجلس است. این نماینده کابل گفت که شماری از نمایندگان برای خارج ساختن طرح تصویب قانون منع خشونت علیه زنان از دستور کار مجلس امضا جمع آوری کردند، اما نتیجه نداد.
خانم نادری گفت هرچند شماری از نماینده ها با وارد کردن طرح تصویب این قانون در دستور کار جلسه عمومی مجلس مخالفت بودند، اما طوری برنامه ریزی شده بود که طرح توسط زنان وارد دستور کار شود و ماده های این قانون به نفع دیدگاه های مرد سالار تغییر یابد.

سرانجام عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان، به کمیسیون اختصاصی امور زنان مجلس دستور داد تا طرح قانون منع خشونت علیه زنان را در کمیسیون های هجده گانه مجلس، به بحث بگذارد و پس از اصلاح توسط جلسه روسای کمیسیون های مجلس، وارد دستور کار عمومی شود.
موارد اختلاف مجلس با طرح قانون منع خشونت علیه زن
تعیین سن ازدواج: در ماده ۳۷ طرح قانون منع خشونت علیه زن، عقد قبل از تکمیل سن قانونی جرم دانسته شده اما برخی از اعضای مجلس گفته اند که نیاز نیست که برای ازدواج دختران سن مشخصی پیش بینی شود.
اجازه والدین: در ماده ۲۷ آمده است که "هر گاه شخص مانع ازدواج زن گردد یا حق انتخاب زوج را از وی سلب کند" به حبس کوتاه محکوم به مجازات می‌شود، تعدادی از نماندگان اما گفته‌اند که نیاز به حبس ولی نیست و نکاح /عقد دختر توسط قاضی حل شود.
تعدد زوجات: در ماده ۳۷ آمده است که هرگاه یک مرد بدون رعایت مواد قانون مدنی با بیش از یک زن ازدواج کند به حبس بیشتر از سه ماه محکوم به مجازات می شود اما تعدادی از اعضای مجلس گفته اند که این ماده خلاف شریعت است.
خانه‌های امن: در ماده ششم آمده است در صورتی که زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند، زنان می‌توانند به "مراکز حمایتی یا خانه های امن" دسترسی داشته باشند، اما برخی از نمایندگان خانه های امن را عامل ترویج فساد دانسته‌اند.
تجاوز جنسی: ماده هفدهم در مورد تجاوز جنسی صراحت دارد که "ارتکاب فعل زنا یا لواط با زن بالغ توام با اجبار و اکراه یا ارتکاب آن با زن نا بالغ و یا تجاوز به عفت و ناموس زن" تجاوز جنسی است. ولی تعدادی از نمایندگان مجلس گفته اند که تجاوز جنسی در صورت اجبار و یا رضایت زن، زنا است و خشونت علیه زن محسوب می شود.
لت و کوب: در ماده ۲۳ آمده که "شخصی که زن را مورد لت و کوب قرار دهد اما منجر به جراحت یا معلولیت او نشود" نظر به وضعیت، به حبس کوتاه حداکثر سه ماه محکوم به مجازات می‌شود، اما برخی از اعضای مجلس گفته اند که تنها در مواردی که لت و کوب منجر به جراحت زن شود باید عامل خشونت محکوم به حبس شود.
می گن اسلام دین برابری، عدالت، محبت و... است.
ما که هر چی از اسلام و مسلمانان می بینیم، شکنجه و کشتار، بی عدالتی و تبعیض، زورگویی و نابرابری، بی رحمی و خشونت و در ملا عام
، اعدام و سنگسار و شلاق و سر بریدن و قطع عضو و...است و وقتی می پرسیم این است بهترین دین جهان؟!!! پاسخ می دهند: "اسلام واقعی چیز دیگری است!!!"
آن "
چیز" دیگر را چرا در هیچ کدام از کشورهای اسلامی و میان مسلمانان نمی توانیم ببینیم؟!!!
آن "چیز" دیگر، نظرش در باره حقوق زنان و حجاب اجباری و آزادی و قوانین ارث و دیگر اندیشان و عقیده سیاسی و... چیست؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر