۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

سال ٬۱۳۹۴ سال کشتار پلنگ های ایرانی

هر بیشه گمان مبر که خالیست 
شاید که پلنگ کشته باشد!

کشتار ششمین پلنگ (۹۴/۱/۱۳)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: لاشه ششمین پلنگ تلف شده در سال ۹۴ بی سروصدا به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منتقل شده است

علت مرگ این پلنگ اعلام نشده است اما با توجه به اینکه لاشه در نزدیکی روستا و در حاشیه جاده منتهی به روستا کشف شده است، عده ای از مردم محلی شلیک با اسلحه شکاری به پلنگ و عده ای استفاده از طعمه مسموم را دلیل مرگ این پلنگ عنوان کرده اند.


با وجود گذشت حدود ۲۰ رو از این حادثه، هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صورت نگرفته است!


بطور حتم جلوگیری از انتشار اینگونه اخبار توسط ادارات کل، نه تنها کمکی به حفاظت از گونه های جانوری ارزشمند نخواهد کرد، محدود شدن دسترسی به  اطلاعات و عدم انجام تحقیقات درخصوص دلایل مرگ و دستیابی به سایر اطلاعات مورد نیاز، تصمیم گیری صحیح و منطبق با شرایط موجود به منظور حفاظت از باقیمانده جمعیت گونه های نادر را غیر ممکن ساخته و گونه های ارزشمندی همچون پلنگ ایرانی را با سرعت بیشتری به نابودی نزدیک می کند.


اطلاع رسانی شفاف و به موقع در اینگونه موارد موجب می شود تا صاحبنظران، مدیران دستگاه های مختلف، قانونگذاران، مردم عادی و جوامع محلی با درک بهتری نسبت به شرایط و آگاهی از حساسیت های موجود، در حفاظت از گونه های در خطر انقراض، زیستگاه ها، طعمه ها و غیره تلاش نموده و با سازمان محیط زیست همکاری کنند.
 مرگ پنجمین پلنگ ایرانی در کمتر از ۳۰ روز (۹۴/۲/۱)
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس اطلاعات دریافتی ظهر روز گذشته (سه شنبه ۹۴/۲/۱)  لاشه یک پلنگ در حاشیه روستای چشم آزاد در شهرستان تربت جام مشاهده شده است.

نتایج بررسی های اولیه نشان می دهد که این پلنگ بر اثر استفاده از لاشه آغشته به سم مسموم شده و پس از طی مسافتی هنگام بالا رفتن از یک دره توان خود را از دست داده و تلف شده است.


شواهد موجود و رد ناخن ها بر روی زمین بیانگر آنست که پس از تاثیر سم، پلنگ از ادامه حرکت به سمت بالای دره بازمانده و چند متر بر خلاف جهت شیب روی زمین کشیده شده و سپس تلف شده است.

کشتار چهارمین پلنگ ایرانی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: متاسفانه سریال کشتار پلنگ های ایران ادامه دارد و پلنگ دیگری این بار در استان ایلام و به شکل ناراحت کننده ای کشته شده است.

بر اساس اطلاعات موثق دریافتی این پلنگ چند روز قبل در شهرستان ایوان، ارتفاعات «شره زول» و در منطقه ای به نام «پلنگ کنا» از پای درآمده است.



عامل کشتار این پلنگ فرزند یکی از دامداران منطقه است که بیشتر اوقات سال را در آن منطقه مشغول دامداری هستند.
مرگ سومین پلنگ ایرانی طی دو هفته (۱۳۹۴/۱/۱۶)
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در کمال ناباوری و در حالی که تنها ۱۶ روز از آغاز سال جدید می گذرد لاشه سومین پلنگ ایرانی نیز در کوهستان های مابین استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد.

کامبیز حسین پور اظهار داشت: پلنگ مذکور به لحاظ جنسیت نر بوده و در بررسی وضعیت ظاهری لاشه، علائمی از اصابت گلوله به چشم نمی خورد و لاشه کاملا سالم بود.

چوپانان محلی ادعا داشتند که حمله پلنگ به دامهایشان طی هفته های گذشته باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و بز اهلی شده است.


حسین پور گفت: با توجه به ادعای چوپانان مبنی بر حمله پلنگ، همچنین موقعیت منطقه که جزو مناطق آزاد به شمار می رود و فاصله نزدیک محل مرگ پلنگ با روستا که مسافتی کمتر از یک کیلومتر بود، به نظر می رسد که این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم توسط چوپانان محلی از بین رفته است.
مرگ دومین پلنگ ایرانی (۱۳۹۴/۱/۱۰) 
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از گذشت تنها چهار روز از کشتار یک پلنگ ایرانی در بردسیر کرمان، متاسفانه ضایعه بزرگ دیگری برای طبیعت کشور رقم خورد و پلنگی دیگر این بار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در استان فارس تلف شد.

پلنگ در منطقه سه راهی راهدار کازرون از کوه قبله پایین آمده و به نظر می رسد برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت دیگر جاده می رفته که با یک خودروی سواری برخورد کرده است.
بررسی ها نشان می دهد علت مرگ این پلنگ برخورد یک با سر حیوان، خونریزی مغزی و خونریزی در ناحیه گوش چپ و دهان بوده است.

این پلنگ به لحاظ جنسیت نر، سن آن حدود ۵ سال بوده، ۵۴ کیلو وزن داشته و طول آن از نوک بینی تا انتهای دم دو متر و ۲۰ سانتی متر بوده است.

متاسفانه با گذشت تنها ۱۰ روز از سال جدید تاکنون ۲ پلنگ ایرانی در کرمان و فارس بر اثر عوامل انسانی ازبین رفته اند.
این درحالی است که علاوه بر عوامل انسانی که مستقیما باعث تلف شدن این گونه ارزشمند می شود، خشکسالی، کمبود طعمه، تخریب و کوچک شدن زیستگاه ها عرصه حیات را بر بزرگترین گربه سان کشور تنگ نموده است.
سال جدید با کشتار بیرحمانه یک پلنگ ایرانی در بردسیر کرمان آغاز شد.
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چهارشنبه ۱۳۹۴/۱/۵ یکی از همیاران محیط زیست طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست شهرستان بردسیر اعلام می کند که یک پلنگ توسط دامداران در منطقه آزاد دشت اله آباد کشته شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردسیر در این باره گفت: پس از دریافت گزارش بلافاصله به همراه محیط بانان عازم منطقه شده و پس از حدود ۳ ساعت جستجو حوالی ساعت ۱۶ عصر در دشت اله آباد یک خودرو وانت مزدا را مشاهده نمودیم.
علی سرخوش اظهار داشت: پس از متوقف نمودن خودرو، راننده وانت که از دامداران منطقه و دیگر سرنشین آن را که چوپان وی بود تحت بازجویی قرار گرفتند اما هر دوی آنها منکر هرگونه تخلفی بودند.

پس از مدتی بازجویی تخصصی سرانجام راننده وانت اعتراف نمود که ساعاتی قبل پس از اطلاع از مشاهده پلنگ درون دشت، با خودرو به تعقیب پلنگ پرداخته و  با سرعت زیادی بوسیله خودرو به پلنگ کوبیده است.

متهم در اعترافات خود گفت پس از آنکه با خودرو پلنگ را زیر گرفتم، حیوان هنوز زنده بود اما چوپان وی با ضربات متعدد چوب، پلنگ مجروح را از پای درآورده است.

حدود چهل سال از آخرین مشاهده پلنگ در این منطقه می گذرد و حتی عشایر و دامداران نیز در این مدت این گونه ارزشمند را ندیده بودند.
سالی که نکوست، از بهارش پیداست...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر