۱۳۹۴ مهر ۷, سه‌شنبه

کاشت درخت به جای قربانی گوسفند در جشن ازدواج

میان ماه من تا ماه گردون 
تفاوت اززمین تا آسمان است...
دیده بان حقوق حیوانات: عروس داماد اصفهانی جشن ازدواج خود را با کاشت نهال به جشن زندگی تبدیل کردند.
همزمان با عید قربان یک زوج اصفهانی بخشی از مراسم پیوند خود را به کاشت یک نهال میوه اختصاص دادند. قربانی کردن گوسفند در جشن عروسی یک رسم نسبتاً متداول در استان اصفهان است اما این زوج خوشفکر و نیک سرشت ترجیح دادند به جای کشتن حیوان، زندگی خود را با زندگی بخشیدن به یک موجود زنده آغاز کنند.
نهال کاشته شده زردآلود بوده که ابتدای پاییز یکی از زمان های مناسبت برای کاشت این درخت در شهر اصفهان است.
گفتنی است کاشت صد و ده درخت، بخشی از مهریه عروس خانم است که آقای داماد باید عندالمطالبه بکارد!
دل نوشته های محمد درویش
عصر امروز اگر شاپرکی
روی انگشت ظریفِ تو نشست
تو نترس !
من نشانیِ تو را دادم و گفتم 
که تو آرام تر از برگ شقایق هستی …
حسن فرازمند

در شانزدهمین روز از بهمن ۹۳، رفته بودم به کرمان؛ تا برای گروهی از آموزگاران عزیز دیار کریمان از آموزه‌هایی سخن بگویم که مرا و همکارانم را در دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست واداشته تا برای تحقق مدارس جامع محیط زیستی (جم) هم‌قسم شویم.
    آنجا با زوجی آشنا شدم که قرار بود فردا جشن وصل برگزار کنند؛ برایم گفتند که دوست دارند یک جشن محیط زیستی بگیرند و از نخستین روز زندگی مشترک، هم‌قسم شوند که کاری نکنند تا به قانون درخت بربخورد …
چند پیشنهاد مطرح کردم و جملگی را دربست پذیرفتند و به اجرا درآوردند. خودشان هم البته ایده‌های نابی داشتند … تصاویری که می‌بینید، نشان‌دهنده‌ی پنج ابتکار ارزشمند محیط زیستی فرزانه و عارف در شادمانه‌های نخستین روز وصل‌شان است:
۱٫ معرفی برخی از ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان با تاکید بر جاذبه های طبیعی و تاریخی بکر و کمتر شناخته شده استان با استفاده از تابلوهای عکاسی در مسیر ورود مدعوین به تالار
۲٫ آزادسازی دو کبوتر و بازگرداندن آنان به آغوش طبیعت
۳٫ جلوگیری از ریخته شدن خون حیوانی بی‌گناه (گوسفند) به عنوان قربانی در شب اول زندگی مشترک
۴٫ کاشت دو نهال درخت سرو در اتوبان هفت باغ علوی در نزدیکی تندیس هفتمین گردهمایی راهنمای گردشگری ایران
۵٫ طراحی شعار Responsible tourism based on Global peace بر روی کیک ازدواج
عروس و داماد دشتستانی به جای قربانی کردن حیوان، نخل کاشتند
به گزارش پارس خلیج: دو برادر در روستای طلحه در جشن مشترک ازدواج خود به جای قربانی کردن گوسفند که بعنوان یک رسم سنتی در استان بوشهر انجام می شود همزمان با آغازین روز زندگی مشترک یک اصله نخل کاشتند.
در استان های جنوبی رسم است که در زمانی که عروس وارد منزل داماد می شود گوسفند، گوساله یا بزغاله قربانی می کنند .
یکی از زوج های یادشده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا هدف از انجام این کار را اشاعه فرهنگ درختکاری و قربانی نکردن حیوانات به پای انسان ها در مجالس شادی ذکر کرد.

صادق خسروی افزود: حیوانات می توانند در خدمت انسان ها قرار بگیرند اما نباید به پای انسان ها بعنوان زینت بخش مجالس قربانی شوند.

وی یادآورشد: این اقدام نمایدن افزون بر گسترش فرهنگ زیست محیطی مانع از ترویج فرهنگ خشونت و خون ریزی نیز در بین جامعه خواهد شد.
خسروی اضافه کرد: کاشت درخت خرما در جشن ازدواج جان بخشیدن به محیط زیست است و می تواند بهترین سنبل برای یک آغاز باشد و تا سال های متمادی نیز محصول آن برای همگان سودمند واقع شود.

وی گفت: هرچند آزاد کردن پرنده در جشن عروسی توسط برخی زوج ها انجام می شود اما کاشت درخت اقدامی جدید است که باید برای گسترش آن فرهنگ سازی شود.

روستای طلحه با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر واقع در بخش بوشکان و از توابع شهرستان دشتستان است.
با آرزوی خوشی و شادکامی و تندرستی برای این گرانمایگان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر