۱۳۹۰ اسفند ۲, سه‌شنبه

از محدودیت شکار حمایت می کنیم/ حقیقت نامه ای به مسوولین

دیده بان حقوق حیوانات: چندی پیش نامه ای طنز گونه مبنی بر شکایت پنج تورگردان از سازمان محیط زیست منتشر شد. این افراد که با راه اندازی شرکت هایی از کشتار حیات وحش ایران به دست اتباع خارجی، منافع اقتصادی هنگفتی می برند، به بهانه ایجاد محدودیت های قانونی برای فعالیتشان نامه ای به مقامات کشوری نوشتند تا شاید با تحت فشار گذاشتن مسوولین سازمان از طریق ایجاد موج رسانه ای به خواسته های خویش برسند. در همین راستا، مقرر شد حقیقت نامه ای به مقامات ارسال و دلایل کذب بودن ادعای این افراد شرح داده شود.
جناب آقای دکتر فاضل، معاون محترم محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام
پیرو انتشار نامه چند گرداننده تورهای شکار که در زمینه ورود اتباع خارجی به منظور شکار حیات وحش ایران زمین فعالیت می کنند در رسانه های خبری (خبر مورخ ۹۰/۱۱/۲۴ به شماره ۱۳۹۰۱۱۰۵۰۰۰۱۲۹ در خبرگزاری فارس) نکات زیر به اطلاع می رسد:
۱-همانطور که مستحضرید، بر خلاف اظهارات کذب افرادی که علاقمند به کشتن گونه های ارزشمند و مسن طبیعت هستند، شکار تروفه نه تنها زمینه زادآوری و زایش مجدد را پدید نمی آورد، بلکه حذف حیوانات سالدار که ارزشمند ترین نمونه های ژنی یک جمعیت را دارا هستند، زمینه ساز تخریب ژنی گونه ها خواهد بود. شکارچی بین المللی تروفه بدون هیچ عرق ملی، صرفا برای به دست آوردن تروفه ای بزرگ شلیک می کند و در این راه بخشی از هزینه به جیب ذینفعان واریز می شود.
۲-شرایط مبرهن زیستگاه ها و پناهگاه‌های حیات وحش ایران، گویای نیاز مبرم آیش و ممنوعیت شکار لااقل برای یک دوره ۵ ساله است تا امکان ترمیم جمعیت وحوشی که نفس های آخر را می کشند فراهم شود. جناب عالی باید بهتر از هر فردی مطلع باشید که بازمانده حیات وحش این مملکت، نیازمند کنترل با تیر و تفنگ و شکار، آن هم به دست اجنبی نیست.
۳- تخیلات توهم گونه مبنی بر افزایش بیش از حد جمعیت نرها، هرگز نباید باعث صدور پروانه کشتار حیوانات باشد. گو این که در این صورت هم به صورت طبیعی شرایط خروج نرهای جوان از گله و تشکیل گله های جدید بدون کشتار سالدار های گله میسر می شود. به عنوان مرجع تصمیم گیری برای صدور پروانه شکار، انتظار می رود بر اساس آمار متقن، ضمن ایجاد محدودیت جدی برای حذف ارزشمندترین نمونه های هر گونه، صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی را به کل ممنوع فرمایید.
۴-کشتار حیوانات با آهنگ کنونی، هرگز به پایداری حیات وحش و تضمین حیات مستمر آنان نخواهد انجامید؛ چرا که در غیر این صورت خلقت الهی و اصول پیچیده طبیعت بدون خلق اولیه تفنگ بدستان مشتاق تروفه مورد تردید خواهد بود.
۵- علف هرز انگاشتن حیوانات، صرفا از اذهانی غیر مطلع از اصول طبیعت، حیات وحش و محیط زیست بر می آید که برای علف های هرز کیسه های زربفت دوخته اند. گونه‌های جانوری بیمار و پیر و فرتوت، سهم شکارچیان طبیعت است و حذف آنها با گلوله، به معنای حذف طعمه شکارگران طبیعی، غذای مردارخواران طبیعی و گونه های خاص و در خطری است که از بقایای استخوان جانوران تغذیه می کنند. کاهش جمعیت گربه سانان ایران گواهی است بر این مدعا. آیا برای مانایی جنگل، بشر اقدام به کنترل علف های هرز کرده یا خالق متعال، قوانین لایتغیر طبیعت را مامور کنترل طبیعی شرایط قرار داده است؟
۶- محیط بانان تلاشگر سازمان، فرشته های نگهبان حیات وحش و محیط زیست به شمار می آیند. تخلف شکارکش را به گردن محیط بانان مظلوم و زحمتکش انداختن، اقدامی پست و شنیع و نادیده انگاشتن خون بیش از یکصد محیط بان برومند این خاک است. تخلف و انجام کشتار غیر مجاز، یا ریشه در نداری و فلاکت مالی فرد دارد یا از سر خباثت و بی قانونی و گردن کشی در برابر قانون است.
۷- ایجاد محدودیت مقطعی یا دایم شکار صرفا یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است. یکی از تفاوت های اساسی سازمان با شکاربانی در حفظ جان جانداران و آموزش عام افراد بی اطلاعی است که طبیعت را همواره خونین می طلبند.
۸- سفیر حسن نیتی که قرار است محاسن ایران و ایرانی را تبلیغ کند، نباید از مزدوری ها بگوید؛ نباید اسلحه به دوش وارد این خاک شود و ارزشمند ترین حیواناتمان را به رگبار ببندد؛ باید با دوربین وارد شود و با کوله باری سرشار از تصاویر زیبا خارج شود؛ باید راهنما و طبیعت شناس مطلع و تحصیلکرده داشته باشد تا ایرانی را صلح جو، مطلع و امروزی معرفی کند.
۹- جهت فعالیت مشروع مرتبط با حیات وحش، تورهای خاص که از نظر تعداد قابل چشم پوشی هستند را موظف به واردات تور پرنده نگری و مشاهده و عکاسی از حیات وحش فرمایید که ثمره آن جمع آوری منبع اطلاعات علمی و تبلیغ صحیح برای طبیعت کشور باشد.
۱۰- مخالفت قاطبه علمای عظام با شکار لهوی تا بدانجاست که سفر شکارچی تفریحی باطل و نمازش تمام است. چگونه است که عده ای علم طرفداری از افراد بی نماز را به دوش گرفته اند تا در این خاک به شکار خوک رهنمونش شوند؟
جالب است که Big game hunting در تمام جهان به عنوان شکار تفریحی شناخته می شود و عده ای آن را در ایران به عنوان راهکار پایدار شدن طبیعت تبلیغ می کنند!
۱۱- چطور ورود افراد تا بن دندان مسلح با انواع و اقسام تجهیزات مکان یابی، اسلحه، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و گشت و گذارشان در مخفی ترین نقاط این مرز و بوم، در معیت چند ایرانی منجر به تخریب جلوه بین المللی کشور نمی شود و چرا نباید محدودیت شکار مثل هر کشور متمدنی باعث نمایش اقتدار تنها سازمان حامی حیات وحش ایران شود؟
۱۲- حیات وحش و طبیعت این کشور متعلق به تمام ایرانیانی است که ذره ذره خاکش را مقدس می دانند و حیات وحش را زنده و زایا می خواهند. محدود کردن استفاده از حیات وحش به افرادی انگشت شمار که نمیدانند جایگاه حیوانات ارزشمند طبیعت ایران، کوه و دشت و جنگل همین خاک است نه گوشه دنج خانه های اربابی اروپایی روا نیست.
به این وسیله، ما ایرانیانِ ایرانی زاده، با غیرت و شرف یک ایرانی، حمایت خود را از محدودیت قاطع شکار برای اتباع خارجی اعلام داشته و خواستار ممنوعیت کامل شکار لهوی به هر صورت هستیم. در شرایطی که شکار داخلی، ریشه حیات وحش را هدف گرفته، صدور مجوز برای شکارکش های خارجی را به بهانه هرس شاخه های نحیف این درخت، یادآور قراردادهای ننگین استثماری این مرز و بوم می دانیم. شما و تمام مسوولین را به خون شهیدان محیط بانمان قسم می دهیم، در دوران مسوولیت خطیرتان، چنان کنید که شرمنده آیندگان نشوید و نشویم.
رونوشت:
دفتر مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
رئیس سازمان‌ بازرسی کل کشور
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی
دیوان عدالت اداری
مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست
برای امضای نامه، از بخش نظرات ذیل همین مطلب استفاده فرمایید. همچنین می تواند امضای فردی یا گروهی خود را از طریق ایمیل ارسال فرمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر