۱۳۹۱ مرداد ۲۶, پنجشنبه

آخرین خبرها از آزادی و کاهش محکومیت زندانیان سیاسی

دهها تن از زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ زندان اوین شامگاه روز چهارشنبه در میان بدرقه دیگر زندانیان سیاسی و همراهانشان با شعار "یاحسین میرحسین" و سر دادن سرود "ای ایران" و "یار دبستانی" از زندان اوین آزاد شدند. ٩ زندانی دیگر این بند نیز شامل تخفیف در مجازات و کاهش بخشی از محکومیت خود شدند و هفت تن از زندانیان بند زنان نیز تا این لحظه آزاد شده اند.
بر اساس آخرین اطلاعات در اختیار کلمه، ۷۶ زندانی سیاسی تا بامداد پنجشنبه آزاد و ۹ زندانی سیاسی نیز شامل تخفیف در مجازات خود شده اند. این اسامی شامل ۷ زندانی از بند زنان، ۶۹ زندانی بند ۳۵۰، قاسم شعله سعدی که محکومیتش به پایان رسیده و همچنین ۹ زندانی است که مشمول تقلیل و تخفیف مجازات شده اند.
ضروری است سایت ها و منابع خبری حتی اگر اصل ذکر منبع را در نقل اسامی آزاد شدگان رعایت نمی کنند، لااقل در انتشار اسامی دقت کنند تا احیانا نام های تکراری و آمار اشتباه در ایمیل ها و شبکه های اجتماعی منعکس نشود. کلمه به محض اطلاع از اسامی جدید آزاد شدگان، این خبر را به‌روز خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، دهها زندانیان سیاسی آزاد شده از بند ۳۵۰ اوین شامگاه روز چهارشنبه در میان بدرقه زندانیان سیاسی و همراهان دیگرشان با شعار “یاحسین میرحسین” و سر دادن سرود “ای ایران” و “یار دبستانی” از زندان آزاد شدند.  ۹ زندانی دیگر این بند نیز شامل تقلیل یا تخفیف در بخشی از محکومیت خود شده اند.
صبح روز چهارشنبه دادستان اعلام کرده بود ۱۳۰ نفر از زندانیان سیاسی که ۹۰ نفر از آنان در حال حاضر در زندان هستند مشمول ضوابط عفو و بخشودگی قرار گرفته و به زودی آزاد خواهند شد.
بر اساس بررسی کلمه درباره نوع و مدت محکومیت زندانیان سیاسی آزاد شده آنچه که دادستان تهران “عفو رهبری” می نامد شامل بخشی از حبس های زندانیان سیاسی است.
بر اساس این گزارش حکم های شلاق این زندانیان اجرا و از آنان که در حکم خود جریمه های مالی داشته اند تعهد پرداخت آن ها اخذ شده است. چنانکه سه روز پیش کلمه گزارش داده بود ۱۳ زندانیان سیاسی محبوس در بند مورد تعزیر شلاق قرار گرفته اند. ۱۳ زندانی ای که نام ۶ تن از آنان در بین آزاد شدگان دیده می شود.
همچنین بسیاری از این زندانیان سیاسی که به گفته ی دادستان مشمول عفو و رافت قرار گرفته و آزاد شدند دوران انتهایی محکومیت خود را می گذراندند و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی با حبس های سنگین همچنان در زندان های اوین و رجایی شهر و بهبهان و تبریز و اهواز و… بی مرخصی و بعضا بدون ملاقات حضوری به سر می برند.
در حالی که در سه سال اخیر بارها دلسوزان نظام به مقام های فعلی توصیه کرده بودند زندانیان سیاسی را آزاد کنند و تنش های سیاسی را کاهش دهند، این توصیه ها مورد توجه قرار نمی گرفت و بسیاری از کسانی که با وجود بی گناهی در دادگاه انقلاب به خاطر اتهامات سیاسی محکوم به حبس شده بودند مدت محکومیت خود را به طور کامل گذراندند و برخی از آنها هنوز هم در زندان اند.
پیش از این میرحسین موسوی در بیانیه ۱۷ خود ضمن بیان برخی راهکارهای برون رفت از بحران آزادی زندانیان سیاسی و احیای حیثیت و آبروی آنها را یکی از این راه حل ها دانسته گفته بود بنده یقین دارم که این اقدام نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت.
با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا رویه مثبت آزادی زندانیان سیاسی هر چند دیرهنگام تا آزادی سایر زندانیان و محصورین و گشایش در فضای کشور ادامه می یابد یا خیر.
به گزارش کلمه نام زندانیان سیاسی آزاد شده به شرح زیر است، این اطلاعات به مرور تکمیل و به روز خواهد شد:
حمیدرضا ایزد یاری، علیرضا اخوان، بهنام نظری، امیر بهمنی، محسن پورضیایی، محمدرضا پونکی، حسن تبریزی، محمدرضا تقی نژاد کاشانی، امیراحسان تهرانی سخاوت، حسین ثابت، محسن جوادی افضلی، آبتین جهانیان، حمیدرضا خادم، عبدالرضا دهقان، سپهر ابراهیمی، احمد ربیعی، مهدی رضایی، آرش ریکی، علی سالم، علیرضا سمیعی، محمدحسین سهرابی راد، ابراهیم شکوهی زاده، حسام شهسواری، کیوان شیرازی، محمداسماعیل صحابه تبریزی، سروش صفاوردی، رضا عزیزی، میکائیل عظیمی، امیر مقامی فر، علی اخوان، سارنگ اتحادی، ناصر آذر نیا، معصوم فردیس، مشتاق فروهرپاک، عرفان قانعی فرد، امیرعبدالله کاظمی، محمدمهدی کریمان اقبال، مهدی کوهکن، علیرضا کیا، امیر لطیفی، فرزان متینی اصل، رامین چاوشی، رحمان بوذری، شهاب دهقانی، عادل محمدحسینی، بیژن مرادی، علی مصطفایی، حمیدرضا مقدسی، علی ملاحاجی، علی ملیحی، هومان موسوی، رضا مولوی، پوریا نادری، نوید نزهت، امید نوروزیان، علی نظری، مهدی فراهانی، مزدک علی نظری، اشکان الهیاری، محمدجواد شاهپری، فرشاد قربانپور شیخانی، آرش رهایی مهر، ایوب قنبرپوریان، علی گودرزی، مجتبی احمدی، امیرعلی اقا یاری، جواد راستجو، علیرضا سمیعی، هادی عرب اولادی، حمزه کرمی.
تخفیف بخشی از حبس:
رضا انصاری راد، یک دوم از باقیمانده حبس
سیدمحمود باقری، یک دوم از باقیمانده حبس
عبدالله جعفری، یک دوم باقیمانده حبس
جواد طوماری، یک دوم از باقیمانده حبس
محمدرضا گلی زاده اخلاقی، یک دوم از باقیمانده حبس
علی اکبر محمد زاده، یک دوم از باقیمانده حبس
امید خوارزمیان، دو سوم از باقیمانده حبس
کاظم معتمد، دو سال از حبس
احمد کریمی، دو سال از حبس
پیش از این نیز گزارش شده بود که نازنین خسروانی، صدف ثابتیان، مژگان محمدیان، شمیم زین العابدینی، اشرف علیخانی، معصومه یاوری و میترا عالی از بند زنان زندان اوین آزاد شده اند.
همچنین قاسم شعله سعدی و قسلانی پور، زندانیان سیاسی محبوس دربند ۳۵۰ زندان اوین نیز در این میان با پایان دوره محکومیت خود آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر