۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

اتهام جدید روسیه برای ادامه بازداشت فعالان صلح سبز: حمل مواد مخدر

پس از آنکه اتهام بی اساس دزدان دریایی به سرنشینان کشتی (Arctic Sunrise) به جایی راه نیافت، کمیته تحقیقات روسیه، ناگهان اعلام می کند که در کشتی (Arctic Sunrise) صلح سبز که با پرچم کشور هلند، در آب های "بین المللی" حرکت می‌کرد، مواد مخدر غیر قانونی از جمله مرفین پیدا کرده.


سخنگوی صلح سبز (Greenpeace) می گوید که کشتی سه هفته پیش، پس از بازداشت ٣٠ نفر سرنشین آن توسط ماموران روسیه بطور کامل تفتیش و جستجو شده بود و این اتهام جدید، تنها به دلیل انتقادات و اعتراض های بین المللی نسبت به این کشور است.
بنا به گفته سخنگوی صلح سبز، طبق قانون هلند، وجود مرفین در کشتی اجباری است و این مواد در گاو صندوقی نگهداری می شد که تنها کاپیتان و پزشک کشتی امکان دسترسی به آن را داشتند. قفل این صندوق توسط ماموران روسی شکسته شد.
"هیچ چیز غیر قانونی در کشتی وجود نداشت و هر گونه ادعایی که  چیزی غیر از تجهیزات پزشکی پیدا شده بسیار شک برانگیز است."
وی همچنین افزود که "این کشتی چند هفته پیش از حرکت به سوی سکوی نفتی شرکت گازپروم، در نروژ، توسط سگ ردیاب مواد مخدر مورد جستجو قرار گرفت و چیزی پیدا نشد. همچنین با خط مشی و سیاست سختگیرانه ما، وجود داروهای تفریحی امکان پذیر نیست."
محققان روسی همچنین اعلام کردند که در کنار مرفین، کپسول خشخاش نیز پیدا کرده اند. در این مورد سخنگوی صلح سبز توضیح داد که این امکان دارد، زیرا از کپسول خشخاش مرفین ساخته می شود.
به گفته Mikhail Kreindlin نماینده Greenpeace در مسکو، کشتی به مدت دو هفته بدون سرنشین بوده.
"در این اوضاع و احوال، یک بمب هسته ای می توانست در آنجا یافت شود."

صلح سبز همچنین ادعای منفجر کردن قایق گارد ساحلی را خیال پردازانه و واهی خواند.
پیش از این، فعالان صلح سبز متهم به منفجر کردن قایق گارد ساحلی روسیه شده بودند. اتهامی غیر واقعی که مجازات آن ١٢ سال زندان است.

اما اتهام اصلی وارده دادگاه مورمانسک روسیه به این گروه ۳۰ نفره سازمان صلح سبز، دزدی دریایی است، اتهامی که می تواند در روسیه تا ۱۵ سال حبس داشته باشد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته است "واضح است که فعالان صلح سبز دزدان دریایی نیستند"
ولی سخنگوی او بعدا گفت رییس جمهور نظر شخصی خود را بیان کرده.

پوتین در کنفرانس بین المللی قطب شمال که اخیرا در شهر سالخارد برگزار شد خواستار گفتگو با صلح سبز شده بود. در این نشست رییس جمهور روسیه گفت:" بسیار بهتر بود اگر نمایندگان این سازمان در این اتاق می بودند و نظر خود را در مورد مسائلی که ما در حال بررسی هستیم بیان می کردند."
کومی نایدو، مدیر سازمان صلح سبز با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین خواستار ملاقات با وی شد و اعلام کرد حاضر است به عنوان ضامن در ازای آزادی ٢٨ فعال صلح سبز و دو خبرنگار و عکاس آزاد، بجای آنها، تا برگزاری دادگاه به روسیه سفر کند و در آنجا بماند.

در بخشی از نامه کومی نایدو چنین آمده: "بر خلاف جلساتی که شما با رهبران جهان تشکیل می دهید، من نفوذ و قدرت یک دولت را همراه خود نخواهم داشت بلکه تنها ساز و برگ همراه من این است که به عنوان نماینده میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان، بسیاری از آنها روسی، که آرزوی قلبی شان این است هر چه زودتر به ادامه حبس سی فعال شجاع و صلح جو که در بازداشتگاه مورمانسک نگهداشته می شوند پایان داده شود، به آنجا بیایم."
همراه با مردم سراسر جهان این پتیشن را امضا کنید و خواستار آزادی فعالان صلح سبز شوید
سالانه، صنعت نفت در روسیه، عامل نشت ٣٠ میلیون بشکه نفت است و اینک شرکت گازپروم چشم به نفت های قطب شمال دوخته که در صورت نشت، پاکسازی آن غیر ممکن خواهد بود.
به همین دلیل است که ٢٨ فعال صلح سبز و دو عکاس و فیلمبردار آزاد، به سوی دریای پچورا حرکت کردند تا گواهی باشند برای حفاری های بی ملاحظه و عاری از مسوولیت Gazprom در قطب شمال. 

در این باره بیشتر بخوانید
صفحه فیسبوک صلح سبز
ویدئوهای صلح سبز در یوتیوب
 
Greenpeace International

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر