۱۳۹۳ مرداد ۳۱, جمعه

سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی بدرقه شد

 پیکر سیمین بهبهانی بر خلاف میل او در بهشت زهرا دفن شد
غزل‌سرای نامدار ایرانی وصیت کرده بود در امام‌زاده طاهر دفن شود.
 علی بهبهانی به دویچه‌وله گفت: «وصیت مادر این بود که در کنار نوه ​اش ارژن و در کنار ناپدری من مرحوم منوچهر کوشیار قرار بگیرد. ب​خصوص این‌که دوستان ادیب و شاعر و هنرمند ایشان همه در آنجا هستند؛ از مرتضی حنانه گرفته تا احمد شاملو، تا غزاله علیزاده و هوشنگ گلشیری. همه دوستانی که درگذشته‌اند و اعضای کانون نویسندگان ایران بودند، آنجا آرام گرفته ​اند و مادر همیشه علاقه داشت که هم کنار نوه‌اش باشد، هم کنار شوهر سابق​ش و هم کنار دوستان.»
«مراسم تحمیلی ریاکارانه»
امام‌زاده طاهر همچنین محل دفن محمد مختاری و جعفر پوینده، دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای و از اعضای فعال کانون نویسندگان است. ماموران حکومتی از چند سال پیش مانع دفن و برگزاری مراسم یادبود نویسندگان و شاعران در این گورستان می‌شوند.
فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و از فعالان کانون نویسندگان ایران در یادداشتی که صبح پنج‌شنبه در صفحه شخصی او در فیس‌بوک منتشر شد به تحت فشار قرار گرفتن بازماندگان سیمین بهبهانی برای تغییر محل دفن او اشاره کرده است.

 رئیس‌دانا خطاب به بهبهانی می‌نویسد: «تو بودی که گفتی مبادا مرا به امام‌زاده طاهر نبرید، مبادا بیاوریدم در این بهشت زهرای عزا‌زده و مبادا از جلوی این تالار دولتی آبرو باخته راهم بیندازید.»
 این اقتصاددان و فعال سیاسی خاطر نشان می‌کند که فرزندان سیمین بهبهانی از خواست او به خوبی آگاه بودند و تمام تلاششان راهم کردند "اما ناگهان تسلیم شدند".
 در ادامه یادداشت رئیس‌دانا آمده است: «مراسم بدرقه و بدرود با تو از جلوی منزلت لغو شد و به تالار وحدت آمد و به‌جز آن به ما نیز گفتند اجازه حرف زدن هم در مراسم مادر ما ندارید و سخنرانان تعیین شده‌اند و ترا به اتاقی تنگ و تاریک خواهند برد به نام مقبره‌ی خانوادگی که بر سر در آن اصلا نامی از فامیل تو و فرزندانت حک نیست.»
 عضو کانون نویسندگان در خاتمه نوشت که او و دیگر اعضای این کانون به همین دلیل در مراسم خاک‌سپاری سیمین بهبهانی شرکت نمی‌کنند: «به احترام نام بلندت که خاتون غزل آزادی و از سرداران کانون نویسندگان ایران بودی در مراسم فردا [جمعه ۳۱ مرداد] و هیچ یک از مراسم تحمیلی ریاکارانه از این دست شرکت نخواهیم کرد. از نظر ما این خواست تواست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر