۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

شروع کشتار بچه فکها در کانادا

هر ساله در کانادا،صدها هزار بچه فک بی دفاع به دست شکارچیان تجاری با شقاوت تمام (اغلب زنده) پوستشان کنده میشود تا از پوست انها پالتو پوست،کیف و کلاه ساخته شود.
کشتن و پوست کندن بچه فکهای دو هفته به بالا از نظر دولت کانادا قانونی است.
فکها بچه هایشان را در سن دو هفتگی ترک میکنند. در این هنگام بچه فکها بر روی قطعه ای یخ گرد هم جمع میایند ویک مهد کودک تشکیل میدهند، از این سن تا شش هفتگی از ذخایر چربی شیر مادرشان زندگی میکنند، همچنین در این زمان، بچه فکها شروع به تمرین شنا میکنند اما فقط در سطح اب باقی می مانند. این به این دلیل است که هنوزدر صد چربی بدنشان بالا است و این باعث دشوار شدن شیرجه رفتن یا شنا می شود.
در این هنگام است که شکارچیان وارد صحنه میشوند و با کوبیدن چماق،کلنگ مخصوص وشلیک گلوله، بچه فکهای ناتوان و بیدفاع را در مقابل چشمان یکدیگر کشته یا نیمجان میکنند و بطرز فجیعی (اغلب زنده) پوستشان را میکنند.


با وجود اینکه شکار فکها از لحاظ اقتصادی بازده بسیار ناچیزی برای کشور کانادا در بر دارد، دولت کانادا با پرداخت رایانه به شکارچیان انها را حمایت میکند.
اشتباه نکنید، کشتن بچه فکها فقط برای پوست است و تجارت گوشت و روغن بچه فکها بازار بسیار کمی دارد و اغلب لاشه ها بر روی یخ باقی میمانند.چه بسا بچه فک هائی که بر اثر ضربه چماق بیهوش میشوند و در اب میافتند وغرق میشوند.
شکارچیان برای پر کردن سهمیه شان به رقابت با یکدیگر میپردازند تا هر چه سریعتر و بیشتر بچه فکها را بکشند. در سال ٢٠٠٥ فقط در طی دو روز ١٤٦,٠٠٠ بچه فک در نیوفاندلند کشته شدند، و١٠١,٠٠٠ دیگر سه روز بعد در خلیج سن لارنس.

به گفته ی دولت کانادا، بر اساس نظرسنجی ای که در سال ٢٠٠٥ انجام شد، ٦٠ در صد کانادا ئی ها طرفدار شکار بچه فکها هستند.اما در اخرین نظر سنجی که توسط Environics Research در سال ٢٠٠٥انجام شد، نشان می دهد: حدود ٧٠ درصد از کانادایی ها مخالف شکار بچه فکها هستند. ٧٧ درصد از رای دهندگان، خواستار ممنوعیت کشتار بچه فک های سن زیر سه ماه بودند و ٧٨ مخالف یارانه دولت برای شکار. هفتاد و هشت درصد نظر داشتند کشتار بچه فک های توسط چماق ظالمانه است. تنها ٤ درصداز پاسخ دهندگان اظهار داشتند که بسیار ناراحت خواهند بود اگر شکار به پایان رسد.

سر انجام پس از سالها اعتراض،تظاهرات،نمایش فیلم ازصحنه های کشتار وحشیانه بچه فکها و جمع اوری امضا از طرف طرفداران حقوق حیوانات، در ٥ ماه مه ٢٠٠٩ پارلمان اروپا با ٥٥٠ رای مثبت در برابر ٤٩ رای منفی، رای به ممنوعیت تجارت محصولات ساخته شده از بچه فکها را در درون اتحادیه اروپا داد.
این ممنوعیت بفاصله چند هفته پس از خبر خوش دیگری در رابطه با مبارزه علیه کشتار بچه فکها اعلام شد، در ماه مارس ٢٠٠٩ روسیه ممنوعیت شکار فکهای زیر یکسال را در دریای سفید اعلام نمود.
این گام بزرگی است در راه رسیدن به هدف پایان دادن به این کشتار و خشونت بیهوده و بی معنی.

منابع: IFAW & The Humane Society of the United States

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر