۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

به بهانه ی روز زمین Earth Day

١٥راه ساده برای جلوگیری از الودگی بیشتر محیط زیست
١- از خریدن لوازم یکبار مصرف (بشقاب،لیوان،قاشق و چنگال کاغذی یا پلاستیکی) خودداری کنیم. دور انداختن انها اگر امکان بازیافت آن نباشد باعث بوجود آمدن حجم عظیمی زباله خواهد شد.
٢-لوازم دست دوم (کتاب، البسه، میز و صندلی)خریداری کنیم.
٣-البسه یا لوازمی ( اسباب بازی بچه ها، لوازم تحریر ، کتاب و رادیو ، میز و صندلی،فرش و پتوی کهنه) که از چشمان افتاده را میتوانیم به کسانی بدهیم که قدر آن را بدانند (پیدا کردن این افراد در کشورمان کار سختی نیست).
٤- بجای گل و گلدان پلاستیکی از گل و گیاه طبیعی استفاده کنیم که نقشی هم در تصفیه ی فضای اتاقمان داشته باشد.
٥- اگر کامپیوتر قدیمی داریم و٣-٤ سالی میشود که از ان استفاده نکرده ایم و امکان فروش آن نیست و بقول معروف مشتری ندارد، معطل نکنیم و آن را به افراد یا مدارسی بدهیم که هیچ آشنایی با اصول ابتدائی طرز کار با کامپیوتر را ندارند.
٦- تا آنجائی که مقدور است پیاده به محل کار خود یا خرید برویم. این از چند جهت بنفع خود ما هم است:
- باعث کاهش استهلاک اتومبیل مان میشود.
- برای بدن سازی و سلامت روح و جسممان بهتر است.
- به صرفه تر است و هزینه ای در بر ندارد.
بعلاوه اینکه گامی در جهت جلوگیری از آلودگی هوا برداشته ایم.
٧- از لامپ‌هاي كم‌مصرف يا لامپ‌های مهتابی كه برق كمتری نسبت به لامپ‌های معمولی مصرف مي‌كنند، استفاده كنيم.
٨- در مصرف برق صرفه جوئی كنيم. بی جهت و زود هنگام چراغ ها را روشن نکنیم و تا آنجا که امکان دارد بجای استفاده از ماشین خشک کن لباس ها را برای خشک شدن در هوای آزاد پهن کنیم.
٩- در حیاط خود یک درخت میوه بکاریم.
١٠- از مصرف بی رویه ی آب خودداری كنيم، بخصوص هنگام مسواک کردن، دوش گرفتن یا شستن ماشین خود.١١- بهنگام خرید همراه خود ساکهای پارچه ای همراه داشته باشیم تا احتیاجی به استفاده از ساک های پلاستیکی نباشد. تا کمکی به حداقل رساندن مصرف اینگونه مواد مخرب محیط زیست کنیم.
١٢- در یخچال را بیجهت و بمدت طولانی باز نگذاریم. این باعث بالا رفتن مصرف انرژی میشود.
١٣- از اطو کردن بیجهت خودداری كنيم (لباس زیر،شلوار جین وغیره).
١٤- از مصرف بی رویه ی کاغذ خودداری كنيم. اگر هنگام چاپ مطلبی بر روی کاغذ اشتباهی رخ داده، آن کاغذ را دور نیاندازیم. با جمع آوری و منگنه کردن آنها بهم، از پشت سفید آن فرزندانمان میتوانند بعنوان چرکنویس استفاده کنند.
١٥-اما بهترین روش این است که دولت بجای اینکه "بسیج ملیونی!" را روانه خیابان ها کند تا بیجهت مردم بیگناه را در خیابان ها بزنند،بکشند و دستگیر کنند، آنها را با امکانات لازمه و برنامه ریزی شده، برای جمع آوری زباله های قابل بازیافت از قبیل:"کاغذ،پلاستیک،شیشه،لوازم برقی، باطری، چوب، فلزات وزباله های تر مانند پوست میوه، سبزیجات و پس مانده های فضای سبز" آموزش دهد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر