۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

فرعون جدید مصر

محمد مرسی در اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه (۲۲ نوامبر/۲ آذر) توسط سخنگوی او در تلویزیون خوانده شد اعلام کرد که تنها تصمیم‌گیرنده نهایی در مصر اوست. رئیس جمهور مصر گفت، تصمیم‌هایی که او در دفاع از انقلاب مصر اتخاذ کرده است، نمی‌توانند از سوی دیگران به چالش کشیده شوند.
دویچه وله: در بیانیه‌ی محمد مرسی آمده است، همه‌ی اصلاحات قانونی اساسی، قوانین و تصمیمات اعلام شده از سوی رئیس جمهور قطعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد.
یکی از تصمیمات مرسی که پیشتر توسط دادگاه عالی قانوسی اساسی مصر فاقد اعتبار اعلام شده بود، دستور او به بازگشایی پارلمان جدید مصر بود. این پارلمان که کار تدوین قانون اساسی جدید را بر عهده دارد با انتقاد مخالفان روبروست.
دادگاه عالی قانون اساسی در ماه ژوئن ۲۰۱۲ انتخابات پارلمان مصر را که طی آن اسلامگرایان موفق به کسب اکثریت ‌کرسی‌ها شدند، غیرقانونی دانسته و پارلمان را منحل اعلام کرد.

دادگاه عالی مصر دلیل انحلال پارلمان را "تناقض قانون انتخابات با قانون اساسی مصر" خواند زیرا که در آن به نمایندگان احزاب اجازه داده شده بود تا به عنوان نامزدهای مستقل برای ورود به پارلمان در انتخابات شرکت کنند. بر اساس قانون انتخابات مصر دو سوم از کرسی‌های مجلس در اختیار احزاب قرار می‌گیرد و باقی کرسی‌ها نیز باید میان کاندیداهای مستقل به رقابت گذاشته شود.
معترضان مصری دفاتر اخوان المسلمین را در چند شهر به آتش کشیدند
بی بی سی: از روز گذشته مخالفان اخوان‌المسلمین برای اعتراض به دستور اخیر محمد مرسی، که رئیس جمهوری را به قدرت بلامنازع ساختار سیاسی بدل می‌کند، تظاهراتی ترتیب داده‌اند.
مطابق دستور جدید آقای مرسی هیچ مرجعی، از جمله قوه قضاییه، نمی‌تواند تصمیمات رئیس‌جمهوری را نقض کند.
محمد مرسی امروز در کاخ ریاست جمهوری برای هواداران خود سخنرانی کرد. او از فرمان صادرشده خود دفاع کرد و گفت در حال هدایت مصر در مسیر آزادی و دموکراسی است و گفت همه مصری‌ها به یک اندازه در امور این کشور سهیم هستند.
هم زمان با سخنرانی او هزاران نفر از مخالفانش به تظاهرات اعتراضی در میدان تحریر قاهره، پایتخت، دست زدند.
مخالفان رییس‌جمهوری اسلام‌گرای مصر در شهرهای سوئز، پورت سعید و اسماعیلیه دفاتر اخوان المسلمین را به آتش کشیده‌اند.
همچنین هواداران و مخالفان او در شهر اسکندریه با یکدیگر درگیر شده‌اند.
یکی از سخنگویان اخوان‌المسلمین دستور آقای مرسی را اقدامی "انقلابی و مردمی" خوانده است.
به گزارش العربیه نیروهای مخالف مرسی برای یک تظاهرات میلیونی فراخوان داده اند. در این فراخوان از مردم مصر خواسته شده که علیه فرمان محمد مرسی که اختیارات ریاست جمهوری را افزایش داده بود، اعتراض کنند.
 به گزارش روزنامه "الیوم السابع" مردم از بامداد امروز با تشکیل کمیته های مردمی از جوانان برای اداره تظاهرات به طرف میدان التحریر سرازیر شدند.
 طبق این گزارش مردم معترض در خیابان محمد محمود، با نیروهای امنیتی که برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرده بودند درگیر شدند.
 مخالفان فرمان اخیر مرسی را کودتا علیه قانون اساسی تلقی می کنند.
 برخی از آنها رئیس جمهوری مصر را فرعون جدید مصر خوانده اند.
 محمد البرادعی یکی از چهره های برجسته در این کشور و برنده جایزه صلح نوبل درباره فرمان جدید مرسی گفته است که مرسی با این تصمیم خود را مافوق قانون کشور قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر