۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

بدترین شیوه حکومتداری، نبود آزادی و امنیت در کنار جایگاه بالای آموزشی در ایران

کلمه - نتیجه پژوهش موسسه لگاتوم نشان می دهد که شاخص رفاه در ایران نسبت به سال گذشته بهبود نسبی یافته، هر چند تا رسیدن به رتبه مطلوب هنوز خیلی فاصله دارد.
این گزارش بیان می کند که میزان سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در میان ایرانیان نسبت به سایر کشورهای منطقه پایین تر است در حالی که از نظر آموزش ایران جایگاه بالاتری دارد.
در همین حال حکومتداری و شیوه حاکمان بدترین رتبه را در ایران به خود اختصاص داده و جایگاه ایران در میان ۱۴۲ کشور، ۱۲۶ می باشد.
پس از حکومت، نبود آزادی و امنیت بیش از سایر شاخص ها مورد توجه است که در این میان رتبه ۱۲۵ به ایران رسیده که نشان از نبود آزادی و امنیت اجتماعی و فردی در کشور است.
آموزش، بهداشت و سلامت و اقتصاد بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده است که نشان از جایگاه نسبتا بالا در میان کشورهای جهان است.
لگاتوم موسسه ای است غیرانتفاعی و مستقل که در زمینه پژوهش، نظرسنجی و انتشارات فعالیت می کند. مرکز این موسسه در لندن است و حوزه عمل آن جهانی در ارتباط با رفاه و آزادی های سیاسی و اقتصادی است.
در حالی که بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال گذشته، رتبه ایران به لحاظ شاخص «توسعه انسانی» در میان ۱۸۷ کشور دنیا ۱۸ پله کاهش یافته، گزارش موسسه مطالعاتی لگاتوم رتبه ایران از نظر شاخص رفاه را ۱۰۲ تعیین کرده است.
سال گذشته موسسه لگاتوم انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که ایران به لحاظ «شاخص رفاه» در میان ۱۱۰ کشور جهان افتی ۵ پله ای را تجربه کرده و در رتبه ۹۷ از میان ۱۱۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته است و اینک این گزارش جایگاه ایران در میان ۱۴۲ کشور را ۱۰۲ تعیین کرده است که نشان از بهبود نسبی است.
این گزارش نشان می دهد که کیفیت زندگی مردم و سطح عمومی رفاه آنها نسبت به سال گذشته افزایش یافته ولی تا رسیدن به سطح استاندارد فاصله زیادی دارد.
بر اساس این گزارش مثل همیشه کشورهای حوزه اسکاندیناوی بالاترین میزان رفاه را دارند و نروژ، دانمارک و سوئد در هرم رفاه قرار گرفته اند. این گزارش می افزاید که شاخص کلی رفاه در قاره اروپا افزایش داشته است.
این در حالی است که سطح رفاه امریکا برای اولین بار ده رتبه کاهش داشته است. بیشتر امریکاییان بر این باورند که کار کردن بیشتر الزاما موفقیت بیشتر به همراه نخواهد داشت.
پیشتر گزارش سازمان ملل در ارزیابی شاخص توسعه انسانی، از جایگاه هشتادوهشتم ایران در بین ۱۸۷ کشور جهان خبر داده بود؛ رتبه ای که در مقایسه با رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۰ که ایران را در رده هفتادم معرفی کرده بود، بیانگر نزولی ۱۸ پله ای بود؛ هرچند در گزارش امسال، رتبه بندی سال گذشته نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته و رتبه سال گذشته ایران ۸۷ عنوان شده است. شاخص توسعه انسانی بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و درآمد سرانه ملی محاسبه می شود و رقمی از صفر تا یک را در بر می گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر وضعیت بهتر از نظر توسعه انسانی دارد.
سال گذشته موسسه مطالعاتی لگاتوم با انتشار گزارشی اعلام کرد، ایران در میان ۱۱۰ کشور جهان از نظر «شاخص رفاه» با سقوط ۵ پله ای نسبت به سال قبل در جایگاه نود و هفتم جهان قرار گرفته است؛ بنا بر این گزارش، کشورهایی که در راس رتبه بندی شاخص رفاه لگاتوم قرار دارند کشورهایی هستند که علاوه بر داشتن تولید ناخالص داخلی بالادارای شهروندانی شاد، سالم و آزاد هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر