۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۵, دوشنبه

پشت صحنه زجر آور سیرک ها

 شرایط دهشتناک ۳۰ شیر آفریقایی در سیرک حیوانات قشم
دیده بان حقوق حیوانات: تصاویر دردناکی که مشاهده می کنید، یک چیدمان هنری از مجسمه ها نیست؛ محصول فتوشاپ و نقاشی و مونتاژ هم نیست؛ بلکه برخورد روزمره حیوان آزاران در سیرک های بدون نظارت کشور اسلامی ایران  است.
با ابزارهای رسانه ای امروزه، پنهان کردن حیوان آزاری سیرک ها تقریبا محال است و حیوان آزاری هایی که تا کنون در خفا و زیر چادرهای رنگین سیرک انجام می شد، روز به روز بیشتر به رسانه ها راه می باید. در آخرین نمونه، پرده از شرایط دهشتناک نگهداری شیرهای آفریقایی در سیرکی در جزیره قشم برداشته شده و تصاویر نحوه انبار کردن نزدیک به ۳۰ شیر در قفسی تنگ مستندا در اختیار دیده بان حقوق حیوانات قرار گرفته است.
ماه گذشته، مجموعه دیده بان حقوق حیوانات با استناد به حقایق حیوان ازاری در سیرک ها اقدام به انتشار متن دستنویس مراجع تقلید در رابطه با حرمت حیوان آزاری در سیرک کرد. به نظر می رسد با حاصل شدن اجماع علما مبنی بر حرمت حیوان آزاری در سیرک، هر لحظه درنگ کردن در برخورد با این پدیده شوم، بدوی و و غیر اخلاقی از جانب سازمان محیط زیست به عنوان مرجع بازرسی و صدور مجوز برای سیرک ها و همچنین سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع تعیین سلامت حیوانات و مسایل مرتبط با بهداشت حیوانات پذیرفتنی نیست.
سال گذشته انتشار خبری مبنی بر انتقال یک خرس متعلق به حیات وحش که قابلیت بازگشت به طبیعت داشت از باغ پرندگان ماهان رشت به باغ وحش بابلسر از نقل و انتقال حیات وحش با هدف آموزش برای سیرک پرده برداشت که اگر در کشوری دیگر رخ می داد در زمره قاچاق حیات وحس دسته بندی می شد.
خواسته فعالان حقوق حیوانات کشور، برچیده شدن بساط ننگین کاسبی با حیوانات در کل کشور در اسرع وقت است تا عده ای سودجو بیش از این با چنین رفتاری  آبروی یک کشور و یک ملت را در مجامع بین المللی به سخره نگیرند.
قابل توجه خانم سارا شایسته!!!

اگر می خواهید در این جنایات سهیم نباشید

به تماشای سیرک هایی که در آن از حیوانات استفاده می شود نروید
به باغ وحش ها نروید
حیوانات کالا یا برده نیستند٬ از خرید و فروش حیوانات خودداری کنید

 پی نوشت: 

بدبختی و بی عرضگی مردم ایران رو ببین که بخاطر انسان بودن و انسانیت هم باید نظر چند تا آخوند دزد و مفنگی را پرسید...
استفتاء از ۱۴ مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه در مورد سیرک حیوانات؛ 
آزار و اذیت حیوانات از نظر شرعی حرام است 
 به گزارش خبرنگار مهر، با استناد به حقایق پنهان سیرک ها و رفتار های ناجوانمردانه بسیاری از سیرک گردانان با حیات وحش و آزار و اذیت حیوانات و همچنین بر اساس اعتراض ها و واکنش های بسیاری از فعالان و حامیان حیات وحش و واکنش تعداد زیادی از هموطنان در سراسر کشور به توصیه مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات از ۱۴ تن از آیات عظام، مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه حکم تربیت ناجوانمردانه حیوانات در شرایط آزارانده و منکر بودن چنین رفتاری مورد پرسش قرار گرفت که پاسخ های دریافتی در پی آمده است:

متن پرسش ارسالی: ضمن تقدیم احترام، تقاضا دارم نظر روشنگر جناب عالی را در رابطه با آزار حیوانات بدانم.


چنانکه مستحضرید، غیر از افرادی که به صورت انفرادی اقسام حیوانات و جانداران را مورد آزار قرار میدهند، گروه هایی نیزتحت عنوان “سیرک” حیوانات را مورد آزار و اذیت قرار داده و آنها را از طبیعتشان دور کرده  و البته با نمایش دادن عمومی موجب گسترش و تبلیغ این اعمال نیز می شوند.


در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته، سیرک‌های حیوانات ممنوع شده و سیرک‌ها صرفا به نمایش آکروبات انسانها مشغول هستند چرا که گونه های جانوری مورد استفاده در سیرکها غالباً از انواع در خطر انقراض و تحت حمایت سازمانهای تخصصی ملی و بین المللی بوده  و تعدادشان در طبیعت روز به روز کاسته می شود. مبنای آموزش این حیوانات نادر برای انجام حرکات غیر طبیعی در سیرک، تنبیه و تحریکات دردآور است. حیوانات غالباً برای دریافت غذای مورد نیازشان مجبور به انجام حرکات مخالف با طبیعتشان می شوند تا جایی که گاهاً بر اثر نوع تغذیه و تحریکات شدید عصبی جان می دهند.


مضافاً بیم آن می رود که رفتار نامناسب با حیوانات در نمایشها، موجب  آموزشهای غیر اخلاقی شده و به شیوع این اعمال و صید، نگهداری و آزار حیوانات (مخصوصاً گونه های حمایت شده) منجر شود.



آیا معظم له این امور را مصداق منکر میدانند و مخالفت با آن را نهی از منکر؟
پاسخ آخوند مکارم شیرازی: اذیت و آزار آنها برای این گونه امور اشکال دارد مگر اینکه هدف مهمی در کار باشد مانند جستجوی انسان هایی که زیر آوار مانده اند یا استفاده های جنگی و نظامی (؟!!!)
پاسخ آخوند شاهرودی: از آزار دادن حیوانات غیر موذی (؟!!!) اجتناب نمایید.
ترجمه: آزار دادن دیگر حیوانات جایز است!!!
پاسخ آخوند مظاهری: بنا بر این که نوشته اید این کار جایز نیست.
این یکی جا رو برای کلاه شرعی باز گذاشته!!!
پاسخ آخوند العظمی تسخیری: اگر کارهای فوق موجب اذیت و آزار غیر متعارف باشد باید بگوئیم این کارها منهی عنه است.
آزار و اذیت متعارف هم داریم؟!!!
پاسخ بیات زنجانی: هرگونه آزار و اذیت حیوانات حرام است و بسیاری از موارد اینگونه آزار و اذیت ها سبب آثار وضعی در زندگی دنیایی نیز می شود که باید مد نظر قرار گیرد.
از این یکی خوشم آمد که هم خطش زیبا بود و هرگونه آزار و اذیت حیوانات حرام دانسته و شرط و شروط نگذاشته! دمش گرم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر