۱۳۹۰ شهریور ۷, دوشنبه

گفتارهای تاریخی درباره گیاهخواری و حمایت از حیوانات در اسلام

مهرداد آذری در سایت انجمن گیاهخواران ایران برگزیده ای از گفتارهای تاریخی درباره گیاهخواری را گردآوری کرده که بخش هایی از آن چنین است:
آن که برای زندگی ارزشی قایل نیست، شایسته آن نیست.
لئوناردو داوینچی
اگر دیوار کشتارگاه ها شیشه ای بود همه گیاهخوار می شدند. ما نسبت به خود و نسبت به حیوانات احساس بهتری خواهیم داشت وقتی که بدانیم در رنج آن ها سهیم نیستیم.
پل و لیندا مک کارتنی
از دید من ارزش زندگی یک بره کمتر از زندگی یک انسان نیست. من تمایلی ندارم جان یک بره به خاطر تن آدمیزاد گرفته شود.
موهانداس گاندی
انسانی که ذهنی آزاد دارد، رنج حیوانات را دردناک تر از رنج انسان می یابد. چرا که در مورد انسان ها دست کم همه اذعان دارند که رنج کشیدن ناگوار است و آنکه مسبب رنج شده جنایتکار است. اما هر روز هزاران حیوان بدون کوچکترین حس پشیمانی و بی دلیل سلاخی می شوند. اگر کسی به این موضوع اشاره کند، او را ابله خواهند پنداشت و این است آن جنایت نابخشودنی.
رومن رولان
هیچ چیز جز تکامل در شیوه تغذیه با مصرف خوراک گیاهی به سلامتی انسان ها و یا افزایش احتمال بقا روی زمین کمک نمی کند.
آلبرت اینشتین
انسان اندیشمند می بایست مخالف تمام رسم های بیرحمانه باشد هر چند که به طور ژرف در سنت ریشه داشته باشند و هاله ای از تقدس گردشان را فراگرفته باشد. زمانی که امکان انتخاب داریم، می بایست از وارد کردن درد و رنج به زندگی موجود ات دیگر، حتا سطح پایین ترین آن ها بپرهیزیم. در غیر این صورت، انسانیت خود را فراموش کرده و خطایی به دوش کشیده ایم که هیچ چیز آن را توجیه نمی کند.
آلبرت شوایتزر
تو هم اینک شام خورده ای و کشتارگاه چه زیبا و دقیق در مایل ها مسافت پوشیده شده، همدستی در جرم برقرار است.
رالف والدو امرسون
انسان می تواند بدون کشتن حیوانات به منظور تهیه خوراک تندرست باشد. بنابراین اگر گوشت بخورد، تنها برای ارضای ذائقه اش در گرفتن جان حیوانات همدستی کرده است.
لئو تولستوی
سفره گیاهخوار منظره اسارت حیوان و سلاخ خانه کشتار و خون و شکنجه طبیعت ماتم زده را نشان نمی دهد. خوراک او دورنمای باغ و بوستان و زندگانی روستایی و کشت و درو و جشن طبیعت را نمایان می سازد.
صادق هدایت
اگر انسان نخواهد احساسات انسانی خود را خفه کند، می بایست نسبت به حیوانات مهربان باشد، زیرا آن که نسبت به حیوانات بیرحم باشد در مراوداتش با انسان ها هم سخت دل خواهد شد. ما می توانیم قلب یک انسان را با چگونگی برخورد او با حیوانات بسنجیم.
امانوئل کانت
عدم خشونت به والاترین اخلاق می انجامد که هدف کل تکامل است. مادام که از آزار رساندن به تمام موجودات دیگر دست برنداشته ایم، وحشی هستیم.
توماس ادیسون
حیواناتی که می خوری آن هایی نیستند که با ولع حیوانات دیگر را می خورند؛ تو جانوران گوشتخوار را نمی خوری، بلکه آن ها را الگوی خود قرار می دهی. تو ولع مخلوقات کوچک و دوست داشتنی را داری که کسی را آزار نمی دهند، که به دنبال تو حرکت می کنند، و تو در ازای خدمتشان آن ها را می خوری.
ژان ژاک روسو
مادامی که انسان ها قاتل بیرحم موجودات زنده رده پایین تر هستند، هرگز به سلامتی یا صلح دست نخواهند یافت زیرا تا زمانی که انسان ها حیوانات را قتل عام می کنند، یکدیگر را هم خواهند کشت. در حقیقت، آنکه بذر کشتن و رنج می کارد نمی تواند عشق و شادی درو کنند.
فیثاغورث
گوشت را آن طور که هست بشناسیم: لاشه حیوان شکنجه شده ای که سرشار از آنتی بیوتیک و آفت کش است.
اینگرید نیوکرک
پس از اینکه اهالی رم خود را به تماشای کشتار حیوانات عادت دادند، به تماشای کشتار انسان ها روی آوردند؛ کشتار گلادیاتورها.
میشل مونتین

این گفتارها مرا بر آن داشت تا در اینترنت جستجویی در باره حقوق حیوانات در اسلام ( گیاهخواری پیشکش!) داشته باشم و روایاتی از پیغمبر و ٢+١٢ امامش درباره محبت به حیوانات پیدا کنم بلکه الگویی شود برای مسلمانان ایران!
اینهم نتیجه کاوش بنده در سایت های کاملن اسلامی:
اوج حیوان دوستی در اسلام

گزیده ای از سخنرانی رحیم‎پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
در روایت است که اگر آب بینی گوسفندی جاری است، چون مایه آزار حیوان و سختی تنفس است بر صاحب حیوان یا دامپزشک واجب است که آنرا تخلیه کند تا حیوان زجر نکشد.
حیوان را با بیرحمی تمام و بدون بیهوشی سر میبرند و آویزان میکنند تا زجرکشان آخرین قطره خون از بدنش خارج شود، ولی به فکر آب بینی اش هستند که مبادا مایه آزار حیوان شود!

به فرموده پیامبر اکرم (ص) انسان حق ندارد جنازه حیوان را بسوزاند یا مثله کند...
من که نفهمیدم! از یک طرف جناب پیغمبر میفرمایند در راه خدا قربانی کنید، از طرف دیگه میگه انسان حق ندارد جنازه حیوان را بسوزاند یا مثله کند! چتور میشه حیوانی را قربانی کرد بدون آنکه آنرا مثله کنند؟ پس کله پاچه و زبون، چشم و دنبلان و مغز آن را چتوری در شکمشان انبان کنند؟! حضرت محمد در آن زمان چتوری گوشت را کباب میکردند، بدون سوزاندن؟!

پیامبر اکرم (ص) سفارش می‎فرمودند وقتی سفر می‎کنید حتی‎الامکان حیوان را از مسیرهای سرسبز و نه خشک و بدون آب و علف ببرید تا گرسنگی و تشنگی نکشد.
حالا بیا و بگرد در صحرای سوزان عربستان مسیرهای سرسبز پیدا کن! شاید هم منظورشان این بوده از مسیرهای سرسبز زاینده رود، دریاچه بختگان، کافتر، پریشان، ارژن، هامون، مهارلو یا کویر ارومیه، سفر کنیم!

رحیم‎پور همچنین گفت: حتی در مورد ذبح از امام باقر (ع) روایت است که رفیقانه، با مدارا و بدون خشونت اینکار را انجام دهید و در روایت است که حیوانی را جلوی چشم حیوان دیگر ذبح نکنید و حتی به حیوانات فحش هم ندهید!
از این میگذریم که کدوم بیمار روانی هم حیوون را میکشه و میخوره و بهش فحش هم میده؟ یعنی در روز عید قربان مخصوصن در مکه، دونه دونه گوسفندها رو برای کشتن به اتاق خصوصی میبرند؟! عجب وقت و صبری خدا دارد!
در ضمن خیلی سعی کردم به کلمات کشتار رفیقانه و بدون خشونت نخندم!
رحیم‎پور ازغدی به نمونه‎ای از سفارش امیرالمومنین (ع) در جمع‎آوری مالیات اشاره کرده و گفت: حضرت علی (ع) به نیروهای مالیاتی دستور داد بین شتر و بچه شیرخوارش فاصله نیندازند.
یعنی اگر یک بدبختی از مال دنیا یک شتر با بچه اش داشت، هر دو را ازش بگیرید که بین شتر و بچه اش فاصله نیافتد!

در روز عید قربان در ترکمن صحرا هم به این فرموده علی گوش میکنند و شتر و بچه اش را هنگام کشتن از یکدیگر جدا نمیکنند و در کنار یکدیگر میکشند!
وی در ادامه با انتقاد از شکار تفریحی و حرام عنوان کردن این کار گفت: در فقه ما می‎گویند کشتن حیوانی که به تو آسیب نمی‎رساند حرام است
پس این همه جوازی که مسئولین مسلمان حکومت اسلامی، مخصوصن سازمان نابودی محیط زیست به شکارچیان در مقابل دریافت پول میدهند، بدلیل آسیبی است که از این حیوانات به ما میرسد؟!

سازمان محيط زيست عامل كشتار حيات‌وحش با صدور پروانه شكار شده است
وی با اشاره به مراعات حقوق حیوان توسط پیامبر اکرم (ص) گفت: در روایت است که پیامبر (ص) یکبار می‎خواستند وضو بگیرند که گربه‎ای جلو آمد و ایشان آب وضوی خود را جلوی گربه گذاشتند تا سیراب شود و سپس وضو گرفتند.
جناب محمد، رعایت حقوق حیوانات یعنی اینکه بین حیوانات فرق نگذارید و بی جهت یکی را نجس و منفور اعلام نکنید و به دیگری از آب وضو بدهید تا سیراب شود.
جناب رحیم پور ممنون از اینکه سعی کردید خرافات و روایات مسخره دینی را که سالهاست توسط علمای دینی، (تو بخوان اغلب آخوندهای مفتخور و مرتجع) بخورد مردم داده شده، کمی رنگ و روی انسانی دهید ولی خانه از پای بست ویران است...

پیامبر اکرم: کشتن حیوان باردار یا شیرده را نیز مکروه می‌دانست.
لطف کردید جناب محمد! حالا از کجای اسلام کم میشد اگر بجای مکروه میگفتید حرام است تا مردم مسلمان ما بره تازه بدنیا آمده را برای دو کیلو گوشت و نیم متر پوست، همراه با مادرش بیرحمانه نکشند؟

فاصله زمانی بین مرگ و تولد یک بره تو دلی
امام باقر:«هر کس بی‌جهت گنجشکی را بکشد، در روز قیامت، گنجشک می‌گوید:«خدایا، از این شخص بپرس که چرا مرا کشت؟»
حالا تا روز قیامت کی مرده، کی زنده است!!! فعلا بزار یک دلی از عزا در بیاره، بعدش یک دلیل شرعی برای این کارش پیدا می کنه!

البته همیشه با بکار بردن کلماتی از قبیل: بی جهت، بی دلیل و... یک کلاه های شرعی هم تقدیم میشود! و با توسل به این کلاه شرعی جناب محمد باقر صدوق معاون تخریب محیط زیست طبیعی و کشتار تنوع زیستی، پروانه انتفاعی صيد سار و گنجشك با تور صادر میکند!
اما بشنوید از امام صادق که آب پاکی را روی دست همه میریزد و میفرماید: که پرنده مادامی که در لانه اش است در امان خداست. فقط اگر پرواز کرد می‌توانید صیدش کنید.
البته این هم لطف امام است زیرا از قرار پرنده های آن زمان اغلب یا شنا میکردند یا میخزیدند و گاهی که هوس پرواز میکردند، میشد آنها را صید کرد!

از حضرت محمد (ص) این چنین حکایت کنند:
روزی ایشان از جایی عبور می کردند ، گذرشان بر جماعتی افتاد که مرغ زنده ای را در حالی که او را به جایی بسته بودند و مورد هدف و نشانه گیری تیرهای خود قرار می داند.
آنگاه حضرت فرمودند: این ها چه کسانی هستند؟! لعنت خدا بر ایشان باد.
حالا نمیشد بجای سخنرانی و شعار، یک نفر را میفرستاد مرغ بیچاره را نجات دهد؟!
احمد ابن محمد حکایتی از امام محمد کاظم (ع) بدین مضمون نقل نموده است:
ماری که به لانه گنجشکی حمله کرده و قصد خوردن جوجه هایش را داشت توسط امام کاظم (ع) به هلاکت رسید.
امامان ما زمانی که باید دخالت کنند، کاری نمیکنند وقتی هم میکنند در تنازع بقای طبیعت دخالت میکند، آنهم با کشتن حیوانی بیگناه!!
و بعنوان حسن ختام سخنی قابل تعمق و سرشار از حس حیوان دوستی که در یکی از همین سایت های اسلامی، از کاریکاتور اسلام، آخوند قرائتی نقل شده میآورم: نمیشه مرغ رو در موقعی که خوابه، بگیریم و فقط در زمانی که بیداره میشه گرفتش.

همین!!! این بود فرازی از روایت هایی از پیغمبر و ٢+١٢ امامش در باره حقوق حیوانات!!! البته بیشتر دستور العمل های کشتن حیوانات هستند تا حمایت از حقوق حیوانات!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر