۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

در چین اتفاق افتاد، در ایران هم اتفاق میافتد ولی...

مرداد ماه گذشته ، یک جهانگرد خارجی حین راه رفتن در خیابان های پشتی Guangyuan در شمال سیچوان چین، سگ خیابانی ای را مشاهده میکند با زخمی باز به دور گردن خود. وی ضمن تماس گرفتن با کارمندان یک گروه حمایت از حیوانات محلی( نمیدانم اگر این جهانگرد در جمهوری اسلامی با چنین سگی برخورد میکرد، به کجا باید مراجعه میکرد؟! ) از آنها میخواهد تا کمک کنند و سگ بینوا را از درد و رنج نجات دهند.
خانم Du Yufeng مدیر گروه با کمک افراد داوطلب سگ را که بعد ها "سرگردان" نامیده میشود بدام میاندازد.
به گفته ساکنان محله ، "سرگردان" قبل از گرفتار شدن مدت زمان زیادی بود که در آن محل سرگردان بود.علت آسیب دیدگی سیم فلزی ای بود که بدور گردن او بسته شده بود و به مرور زمان بداخل گوشت گردنش فرو رفته بود، طوری که امکان نفس کشیدن و غذا خوردن را برای او بسیار مشکل کرده بود. "سرگردان" از انسانها بسیار میترسید.
بر اساس گزارشات، مالک او پس از آن که از خانه قدیمی خویش به مجتمع آپارتمانی اسباب کشی کرده بود، سگ را به حال خود رها کرده بود و زمانی که سگ او را می یابد و به سوی او میرود، مرد با کوبیدن چماق و راه های وحشیانه دیگر سعی در فراری دادن سگ میکند. همچنین گمان میرود که همین شخص سیم فلزی را به گردن سگ بسته بود.
"سرگردان" سر انجام از تلاش خود برای پیوستن به خانواده سابق خود دست بر میدارد و همراه ٢ سگ خیابانی دیگر در مناطق نا مهربان با حیوانات و خصومت آمیز تجارتی آواره میشود.
زمانی که خانم Du Yufeng موفق میشود او را بدام بیاندازد، متوجه میشود که "سرگردان" به کمک و مراقبت فوری دامپزشک احتیاج دارد.
خانم Du Yufeng که خود گرداننده یک پناهگاه برای سگهای خیابانی با حدود ٣٠٠ سگ، با هدف پیدا کردن خانه ای برای زندگی برای آنها است دست به دامان تمام حیوان دوستان چین و دیگر کشور های دنیا میشود.
جامعه انسانی بین المللی (Humane Society International )که یکی از اهدافش کمک و تشویق سازمانهای غیر دولتی چینی است که تلاششان بالا بردن سطح آگاهی مردم و آموزش احساس مسئولیت در برابر حیوانات خانگیشان و رها نکردن آنها در خیابان ها است، به در خواست کمک خانم Du Yufeng پاسخ مثبت داد و هزینه درمان "سرگردان" را به عهده گرفت.
پایان خوش- با انجام عمل جراحی سیم فلزی از داخل گوشت گردن سرگردان بیرون آورده و جهت بستن زخم از ٣٠ بخیه استفاده میشود. همچنین سیستم ایمنی بدنش که بسیار ضعیف شده بود قوی و مشکلات گوارشی "سرگردان" هم حل میشود.
خانم Du Yufeng در خانه خویش را بروی" سرگردان" گشود و با محبت و مراقبتی که از سرگردان میکند باعث میشود که زخم گردنش بمرور بهبود پیدا کند و از همه مهم تر تغییر رفتار "سرگردان" از یک سگ بی اعتماد و هراسان از انسان است که این همه ، در اثر عشق و مراقبتی است که از خانم Du Yufeng و همکارانش دیده.

الگویی برای دیگران - "سرگردان" نمونه ای از یک سگ بومی چینی است که اغلب مردم از گوشت آن استفاده میکنند. داستان سرگردان نشان میدهد که سگها موجوداتی با هوش هستند و ارزش آنها برای انسانها بیشتر از استفاده از آنها بعنوان غذا است. راندن حیوانات از خانه ها نه تنها باعث درد و رنج حیوانات میشود بلکه باعث بوجود آمدن نوعی بی تفاوتی و بی احساسی در جامعه و در نهایت حیوان آزاری میشود که خود بهداشت جامعه را بخطر میاندازد و فرهنگ غیر مسئولانه ای در رابطه با مالکیت حیوانات خانگی بوجود می ورد. خانم Du Yufeng امیدوار است که با استفاده از داستان "سرگردان" کمپینی راه اندازی کند تا توجه عموم را به این گونه مشکلات جلب کند.
HSI مفتخر است، نه تنها بخاطر نقشی که در بهبودی و باز سازی" سرگردان" داشت، بلکه در راه مبارزاتی وسیع و گسترده تر.
ما امیدواریم که "سرگردان" ظلم هایی که در حق او روا شده را ببخشد و خانه ای گرم که پذیرای او باشد پیدا کند.
دکتر پیتر لی متخصص چین در جامعه انسانی بین المللی

یکی در بیابان سگی تشنه یافت
برون از رمق در حیاتش نیافت
کله دلو کرد آن پسندیده کیش
چو حبل اندر آن بست دستار خویش
به خدمت میان بست و بازو گشاد
سگ ناتوان را دمی آب داد
خبر داد پیغمبر از حال مرد
که داور گناهان از او عفو کرد
الا گر جفا کردی اندیشه کن
وفا پیش گیر و کرم پیشه کن
یکی با سگی نیکویی گم نکرد
کجا گم شود خیر با نیکمرد
کرم کن چنان کت برآید زدست
جهانبان در خیر بر کس نبست
به قنطار زر بخش کردن ز گنج
نباشد چو قیراطی از دسترنج
برد هر کسی بار در خورد زور
گران است پای ملخ پیش مور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر