۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

شیرهای در اسارت در بام ایران

از تارنمای هومان خاکپور - دیده بان طبیعت بختیاری
خبر حمله یک شیر در اسارت به نوجوانی که به قصد عکس گرفتن مخفیانه وارد محوطه نگهداری آن ها شده بود سبب گردید که نگارنده نیز به مانند برخی مردم بام ایران – بروجن – از نگهداری سلاطین جنگل در این دیار مطلع شود. به نظر می رسد چندین سال است که پهلوانی در این دیار به همراه شیری که در اسارت دارد گهگاهی نمایشی برپا می کند و درآمد ناچیزی از این راه به دست می آورد. اکنون تعداد شیرهای در اسارت در بام ایران به ۳ قلاده رسیده است. هرچند که سرزمین بختیاری در سال های دور به عنوان یکی از زیستگاه های شیر محسوب می شده و نگهداری این گربه سانان شکوهمند از قدیم الایام در میان پهلوانان سرزمین زاگرس رواج داشته است اما بیش از دویست سال است که دیگر کسی صدای غرش شیری را در کوهپایه های زاگرس نشنیده است.
بربنیاد قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ و اصلاحات بعدی آن «خرید و فروش و عرضه و نگهداری و حمل و صدور کلیه جانوران وحشی زنده بودن تحصیل پروانه انتفاعی ممنوع است». بنابراین نظارت بر شرایط محیطی مکان نگهداری جانوران وحشی دارای پروانه انتفاعی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده و عمدتا” اینگونه گربه‌سانان بزرگ‌جثه در باغ وحش هایی که زیر نظر ادارات حفاظت محیط زیست استان ها اداره می شوند نگهداری می گردند. بر بنیاد قوانین و مقررات مربوطه شرایط محیطی نگهداری و تغذیه این جانوران وحشی در اسارت چه در باغ وحش و چه در مراکز دیگر نباید غیر استاندارد و غیر بهداشتی باشد.
شوربختانه شرایط محیطی نگهداری و تغذیه این ۳ قلاده شیر در بام ایران نیز به مانند دیگر تجربه های ناموفق در سایر شهرهای کشورمان غیر استاندارد و فاقد ضوابط بهداشتی بوده و به نظر می رسد نهادهای متولی نیز نظارت لازم بر وضعیت بهداشت غذایی و محیط نگهداری این سلاطین جنگل در بام ایران ندارند. در قفس ها و محیطی کاملا” غیر بهداشتی و غیراستاندارد نگهداری می شوند و حتا گفته می شود غذای آن ها از مرغ های تلف شده در مرغداری های منطقه تهیه شده و دامپزشکی و محیط زیست نیز نظارت سزاواری اعمال نمی کنند.
اینگونه مراگز نگهداری جانوران وحشی نیازمند توجه بیشتر نهادهای متولی است. هزینه سرسام آور تهیه غذای این گربه‌سانان بزرگ‌جثه – که بر بنیاد گزارش خبرگزاری ایرن از قدیمی ترین باغ وحش کشور در شیراز ماهیانه برای هر قلاده از این شیرها بالغ بر ۴ میلیون تومان اعلام شده است (روزانه لاشه یک بز به جای گوشت گوساله) – و هم چنین درآمد بسیار پائین ناشی از برگزاری نمایش با این شیرها سبب می گردد تا نگهدارندگان اینگونه جانوران وحشی مجبور به تأمین غذای آن ها از گوشت های غیر بهداشتی و تنها در حد زنده مانی باشد. نداشتن سرمایه لازم جهت ایجاد محیطی مناسب نیز منجر به نگهداری این جانوران اسیر شده در فضاهای غیر بهداشتی و نامناسب میگردد. جا دارد اکنون که این سلاطین جنگل میهمان بام ایران گردیده اند؛ در صورتیکه نگهداری این جانوران وحشی بر مبنای حصول پروانه انتفاعی لازم می باشد، در راستای تأمین شرایط محیطی استاندارد و غذای بهداشتی حمایت های لازم صورت گرفته و ادارات محیط زیست و دامپزشکی استان نیز بر اساس وظایف قانونی و منطبق بر آئین نامه های مربوطه نظارت درخوری بر شرایط محیطی نگهداری و تغذیه بهداشتی این میهمانان اعمال نمایند.

من نمیفهمم چه اصراری است در کشوری که مردمش از گرسنگی و بیکاری، از بی آبی و فقر بهداشتی و بی مسکنی و غیره و غیره رنج میبرند...
در کشوری که پول نفتش خرج ساختن آجر های طلایی برای مقبره کسانی که صدها سال پیش مرده اند میشود...
در کشوری که پول نفتش صرف درست کردن هزاران هزار پوستر با کیفیت بالا و با مفهومی پوچ میشود و هفته ای چندین بار بدست یک عده چاپلوس خود فروش داده شود تا با نعره های بی معنی حنجره شان را پاره کنند و بعد هم بروی آسفالت خیابان رها کنند...
در کشوری که مردم و دولتش از حیوانات متنفر هستند و از کشتن آنها لذت میبرند، صحبت از باغ وحش باشد؟
در قسمت نظرات مطلب شیرهای در اسارت در بام ایران در تارنمای آقای هومان خاکپور، دوست عزیزی نوشته: بام ایران مثل پایتخت متمول زیاد ندارد.بگذریم که خان چون شما زیاد دارد.اما در مجاورت پایتخت از این دست باغ وحش های خانگی زیاد است.هر وقت یاد گرفتم گلی زیبا بر روی شاخه در پارکی را نچینیم پس یاد خواهیم گرفت حیوانات را به بهانه های مختلف در محوطه ملک شخصی نگه نداریم.در مدت فعالیت در محیط زیست کرج چند خانه را یافتیم که باغ وحش شده بود.این خودخواهی ماست میخواهیم همه چیز را در مالکیت ودر ملک شخصی خود داشته باشیم.حال این مادر مرده که یه لقمه نان هم با این شیر در می آورد چکارش داری مرد؟برو یقه دانه درشت ها رو بگیر!
با اجازه میخواستم به نظر این دوست گرامی اضافه کنم هر وقت آموختیم که تنها نگران لقمه نان آدم های "مادر مرده" نباشیم و کمی هم به فکر شیرهای "مادر مرده" ای که بخاطر خودخواهی انسانها در قفس های تنگ و تاریک و کوچک با بدترین امکانات تغذیه و شرایط زیستی و...زجر می کشند باشیم، پس یاد خواهیم گرفت حیوانات را به بهانه های مختلف در محوطه ملک شخصی نگه نداریم. و یقه ریز و درشت، هر دو را بگیریم!
چرا باید شیر، این سلطان جنگل که جایش در بیشه هاست تا آزادانه بغرد و بتازد، اسیر و مسخره ی پهلوان پنبه ای شود که غرور و احساساتش را ببازی بگیرد، برای یک لقمه نان؟! معنای پهلوانی را هم فهمیدیم! تف به این پهلوان!
این هم سرنوشت سلطان جنگل در جمهوری اسلامی که جز عزاداری و تو سر زدن و گریه و شیون برای مرده های ١٠٠٠ سال پیش، کار دیگری ازشان بر نمیآید!
اما بشنوید از بولیوی بگزارش سازمان بین المللی مدافعان حیوانات در سال ٢٠٠٩ بولیوی بعنوان اولین کشوری که قانون منع استفاده از حیوانات وحشی و خانگی را در سیرک های سیار یا traveling circus به تصویب رساند، شناخته شد.
پس از تصویب این قانون به صاحبان سیرک ها یک سال مهلت داده شد تا از حیوانات استفاده کنند و بعد از پایان مهلت قرار شد که حیوانات را به Animal Defenders International تحویل دهند.البته بسیاری از صاحبان سیرک ها از واگذاری حیوانات امتناع میکردند و ADI مجبور شد سراسر بولیوی را در بدر به دنبال حیوانات بگردد و سر انجام موفق شد ٢٤ شیر را از دست ٨ سیرک مختلف نجات دهد و از طریق هوایی به آمریکا ببرد، تحت عنوان: Operation Lion Ark
نام این شیر کیمبا است و ٢٥مین شیری است که ADI موفق به نجاتش از باغ وحش شد. کیمبا توسط صاحب سیرکی سیار، در باغ وحش انداخته شد و ١١ سال تنهای تنها در قفسی بدون در زندانی بود.
این توله شیر ها دیگر هیچوقت مجبور نخواهند شد برای سرگرم کردن آدمها نمایش اجرا کنند.
یاد توله شیرهای زندان ارم میافتم که با بیرحمی جانشان را گرفتند.
فیلم نیمساعته شیر ها را از اسارت تا آزادی در اینجا مشاهده کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر