۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

فیلم شامپانزه هایی که پس از ٣٠ سال اسارت سرانجام آفتاب را دیدند

این شامپانزه ها سالها توسط انسانها مورد آزمایش و آزارهای جسمی و روانی قرار گرفته بودند.
برخی از این حیوانات در همان لابراتوار به دنیا آمده ولی اغلب آنها وقتی هنوز بسیار کوچک بودند از جنگلهای آفریقا ربوده و به اروپا آورده شده بودند.
مادران بعضی از آنها که معمولن شش سال از بچه هایشان مراقبت و نگهداری میکنند، بوسیله شکارچیان بیرحم کشته شدند و آنها اسیر یک شرکت داروسازی که هدفش پیدا کردن واکسن برای مبارزه با بیماری ایدز بود، شدند.
آنها را از همان دوران کودکی در قفس های کوچک و بدون نور زندانی کردند، بدون اینکه هیچ گونه تماسی با همنوعان خود داشته باشند.
آنان زندانیانی بودند بدون هیچ انگیزه ای برای زندگی، بدون دریافت هیچگونه محبت و مهربانی از سوی پرورش دهندگان. در ناامیدی مطلق به زندگی سرشاراز درد و زجر خویش ادامه میدادند و در آستانه جنون و گاهی فراتر از آن قرار گرفتند.
بدنشان را به دستگاه های مختلف وصل و انباشته از مواد شیمیایی کردند.
آنها را به ویروس HIV مبتلا کردند و HIV مثبت شدند ولی هیچکدام از آنها، نه در اتریش و نه در هیچ کجای دیگر دچار بیماری ایدز نشدند و بهمین جهت این برنامه کاملن بی فایده بود و مطلقن به هیچ نتیجه ای دست نیافت.

چند سال پیش ، "باکستر" شرکت عظیم داروسازی آمریکایی این آزمایشگاه اتریشی را تصاحب کرد و بلافاصله اعلام کرد که به هیچوجه قصد ادامه این برنامه آزمایشی را ندارد.
همچنین روسای این شرکت بخاطر احساس مسئولیت اخلاقی تصمیمی برای بهبود بخشیدن به زندگی این شامپانزه ها که طول عمر آنها به ٦٠ تا ٥٠ سال میرسد، گرفتند.
آنها را به پناهگاه داخلی در یک پارک سفری منتقل کردند، اما در سال ٢٠٠٤ ساختن بخش فضای باز این پناهگاه متوقف شد و شامپانزه ها مجبور شدند چند سال دیگر را در قفس بگذرانند.
دو تن از آنها قبل از اینکه آزادی و نور آفتاب را تجربه کنند، جان دادند.

دیداری با یک دوست از پشت شیشه ها که به او نوید آزادی میدهد
اما سرانجام بخش فضای باز این پناهگاه تکمیل شد و شامپانزه ها پس از گذشت سی سال توانستند برای اولین بار گرمای جانبخش آفتاب را بر روی جسم درد کشیده شان احساس کنند.
و این همه با تلاش "Michael Aufhauser" فعال حقوق حیوانات انجام پذیر شد.


ناگهان در باز می شود
با تعجب و سرشار از کنجکاوی بیرون را تماشا میکنند
یکدیگر را از شادی در آغوش میکشند
لحطه ی آزادی و دیدار با خورشید
اولین تجربه بالا رفتن از درخت
رویاهای شیرین: سوزی، یکی از شامپانزه های آزاد شده در حال گرفتن حمام آفتاب و لذت بردن از طراوت چمن تازه. او ٣٥ سال را در اسارت و تحمل دردهای شدید جسمی و روحی بسر برد.
فیلم پناهگاه "Gut Aiderbichl" قبل از ساخته شدن بخش فضای آزاد را در اینجا تماشا کنید.
فیلم لحظه ای که شامپانزه ها پس از ٣٠ سال آفتاب را دیدند.

منبع:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر