۱۳۹۲ آذر ۲۲, جمعه

وداع جهان با ماندلا

نزدیک به یک هفته است که از درگذشت نلسون ماندلا رییس جمهوری سابق و رهبر جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل می گذرد و ملت رنگین کمان آفریقای جنوبی همچنان زندگی اش را جشن می گیرند.
او که رفت، مردم سراسر جهان در سوگ او نشستند
روز شنبه ۱۶ آذرماه، نسرین ستوده و جعفرپناهی به همراه جمعی از "مادران صلح" در محل سفارتخانه آفریقای جنوبی در تهران حاضر شدند و دفتر یادبود درگذشت نلسون ماندلا را امضا کردند.
پرچم سازمان ملل٬ به احترام نلسون ماندلا به حالت نیمه برافراشته درآمد
یکی از معترضان فلسطینی تصویری از  ماندلا و یاسر عرفات رهبر سابق فلسطین را در دست دارد. در نزدیکی سربازان اسراییلی٬ هنگام تظاهرات هفتگی علیه شهرک های یهودی نشین.
تئاتر آپولو در نیویورک
گل و ادای احترام در پای مجسمه ماندلا در میدان پارلمان لندن
دانش آموزان مدرسه ای در احمدآباد هند
دانش آموزان پاکستانی در مراسم ادای احترام
مردی در خانه اش در هاوانا٬ پوستری از فیدل کاسترو رئيس جمهور سابق کوبا و ماندلا را نشان می دهد.
دانش آموزان هلندی در پای مجسمه ماندلا٬ در میدان ماندلای شهر لاهه ( دن هاخ) گل می گذارند
طرفداران تیم فوتبال مارسی قبل از شروع بازی در فرانسه 
موزه یادبود جنگ اوکلند در نیوزیلند با رنگهای آبی روشن، سبز، قرمز و زرد که بازتاب پرچم آفریقای جنوبی است.
بیش از ۱۰۰ چهره  سرشناس هنر و سیاست در مراسم یادبود ماندلا شرکت کردند
در کشور ما هم پس از مرگ خمینی جمعیت بسیار زیادی در مراسم خاکسپاری اش شرکت کردند. از ریاکاران و مزدوران که بگذریم٬ از این میان٬ عده ای به عشق سس مایونز و هندوانه و ساندیس رایگان آمده بودند٬ عده ای را هم با اتوبوس از اینور و اونور آورده بودند و تعداد زیادی هم از طرف محل کارشان مجبور بودند در این مراسم شرکت کنند.
ماندلا در نخستین کنفرانس مطبوعاتی بین المللی پس از آزادی اش٬ در پاسخ خبرنگار بی بی سی که پرسیده بود: می توانید احساسات خود را پس از آزادی از زندان توصیف کنید گفت: "باید اعتراف کنم که من قادر به توصیف احساسم نیستم... تنها می توانم بگویم خارق العاده بود."
خمینی در پاسخ خبرنگار خارجی که از او پرسیده بود: چه احساسی دارید که پس از ۱۵ سال تبعید و دوری از وطن به ایران برمی گردید؟ گفت: "هیچی"
قطب زاده که پس از پیروزی انقلاب از اعضای شورای انقلاب اسلامی بود و سپس عهده دار سازمان صدا و سیما و پس از آن وزیر امور خارجه شد و سه سال بعدش هم اعدام شد٬ با تعجب پرسید: هیچی؟! و خمینی دوباره تکرار کرد "هیچی" و قطب زاده از خجالتش ترجمه کرد که آقا نظری نمی ده!
 زمانی که نلسون ماندلا پس از ۲۷ سال از زندان آزاد شد، ساعاتی پس از آزادی در برابر سیل مردمی که مشتاقانه به استقبال او آمده بودند چنین گفت:
Amandla! Amandla! iAfrika! Mayibuye!
دوستان، رفقا و هموطنان، من به نام صلح، دمکراسی و آزادی برای همگان به شما سلام می‌کنم! من در اینجا نه به عنوان یک پیامبر، بلکه به عنوان خدمتکار کوچک شما در مقابلتان ایستاده‌ام.
فداکاریهای قهرمانانه و خستگی‌ناپذیر شما بوده که امکان داده من امروز اینجا باشم. بنابراین سالهای باقیمانده عمرم را در اختیار شما خواهم بود.
در این روز آزادی ام٬ صمیمانه ترین و گرمترین قدردانی خود را تقدیم میلیون ها نفر از هموطنانم و تمامی کسانی که در گوشه و کنار جهان٬ به طور خستگی ناپذیری برای آزادی من مبارزه کرده اند می کنم.
 و خمینی که حالا "امام" شده بود در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در بهشت زهرا چنین گفت: من دولت تعیین می کنم، من تو دهن این دولت می زنم، من دولت تعیین می کنم، من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم، من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد (تکبیر حضار) من...من...من...
 نلسون ماندلا علیرغم حبس طولانی مدت، دشمنان سابق خود را بخشید و به عنوان رییس جمهوری وقت از تمام نژادها خواست برای دستیابی به آشتی ملی همکاری کنند.
و خمینی دستور قتل عام مخالفانش را داد... همان کسانی که با اتحادی بی نظیر٬ شاه را بیرون کردند و پس از سال ها تبعید باعث بازگشت او به ایران شدند و بخاطر وعده هایی که داده بود به او اعتماد کردند.
در سال ۱۹۶۴، ماندلا در دفاعیات خود در دادگاه گفت: "من علیه سلطه سفید مبارزه کرده‌ام. من بر علیه سلطه سیاه مبارزه کرده‌ام. آرمان من دموکراسی و جامعه آزادی است که در آن همه افراد یکسان و با تساوی حقوق در کنار یکدیگر زندگی کنند. این آرمانی است که من برایش زندگی می‌کنم و امیدوارم به آن دست یابم، اما اگر هم نیاز باشد آرمانی است که آماده‌ام برایش بمیرم."و ۲۷ سال بعد٬ در نخستین سخنرانی اش پس از آزادی آن را تکرار کرد و به آرمانش دست یافت.
خمینی هم وعده های بسیاری داد ولی به هیچ کدام از آن ها عمل نکرد
 تصویر سلول ماندلا در زندان جزیره روبن؛ ماندلا ۱۸ سال از ۲۷ سال زندان خود را در آن گذراند. سلولی به طول و عرض ٢  در ٢,٥ متر با یک سطل سر پوشیده برای رفع حاجت. روزها، زندانیان در معدن سنگ آهک کار می کردند، غبار آهک باعث شد چشم او آسیب ببیند. زندانیان سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان را با تنها چند پتو و یک لایه لباس به سر می کردند.
 ماندلا در رده زندانیانی بود که تنها هر شش ماه یکبار حق ملاقات یا دریافت نامه را داشت که عملن نامه یا با تاخیر به دستش می رسید یا سانسور می شد.  
خانه خمینی در زمان تبعید در نجف
مردم آفریقای جنوبی با صبوری برای دیدن پیکر رهبرشان و وداع با او در صف های طولانی ایستاده اند.
مردم مسلمان ایران٬ کفن خمینی را پاره پاره کردند تا برای تبرک همراه خود ببرند!

ماندلا جاودانه شد و نامش به عنوان رهبر مبارزه با نژادپرستی٬ همواره به نیکی یاد خواهد شد.
سازمان ملل متحد روز ۱۸ ژوئیه را روز بین‌المللی نلسون ماندلا نامیده و به افتخار او جشن گرفته می‌شود.
خمینی هم به عنوان دیکتاتوری جنایتکار و ریاکار به زباله دان تاریخ پیوست...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر