۱۳۹۲ آذر ۱۰, یکشنبه

آخر و عاقبت نگهداری حیوان وحشی در خانه؛

شیری که قربانی خودخواهی یک پزشک شد
سبزپرس – گروه محیط طبیعی: چندی پیش شیری که توسط یک پزشک در خانه نگهداری می شد، توسط یگان حفاظت محیط زیست استان تهران کشف و به پارک پردیسان منتقل شد. اما حیوان در وضعیتی به پارک پردیسان رفت که دامپزشکان معتقد بودند بهتر است تا زجر زندگی‌اش را با مرگ آسان به پایان برسانند.
به گزارش سبزپرس، این شیر نر هفت ساله در حالی به پارک پردیسان منتقل شد که جثه‌ای به اندازه یک شیر دوساله داشت؛ به دلیل نرمی استخوان دست‌ها، ستون فقرات و لگن‌اش تغییر شکل پیدا کرده بود؛ قادر به راه رفتن عادی نبود و حتی قادر به دفع مدفوع نیز نبود.
«ایمان معماریان» دامپزشک فعال در پارک پردیسان که اولین بار در نیمه شهریور ماه امسال این شیر را معاینه کرده بود، در گزارشی خطاب به مسئولان معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت این حیوان را «اسف‌بار» توصیف کرده است. او در نامه‌اش علت به وجود آمدن این وضعیت بالینی برای این شیر را سوء تغذیه شدید عنوان می‌کند. معماریان نوشته است: «حیوان در حال حاضر مبتلا به یبوست مزمن بوده و بد شکلی لگن ناشی از سوءتغذیه – گوشت خالص بدون استخوان – و بالانس نبودن کلسیم و فسفر باعث تشدید این مشکل شده است.»
آنطور که معماریان اعلام کرده، ظاهراً صاحب شیر، حیوان را از نخستین روزهای زندگی‌اش نزد خود نگه‌داری می‌کرده و از همان زمان، برای تغذیه حیوان تنها از گوشت بدون استخوان استفاده می‌کرده و به همین دلیل کلسیم لازم به بدن حیوان نرسیده است. این ضعف شدید کلسیم منجر به نرمی استخوان شده است. 
 معماریان در گزارش خود، اعلام کرده که این حیوان با درد شدید روبرو است و تمام این مشکلات باعث تحمیل درد شدید به حیوان و ناتوانی در دفع بدون درد و ناتوانی حرکتی شدید می شود. 
به نظر او، ادامه زندگی برای این شیر زجرآور است و پیشنهاد کرده تا با مرگ آسان «اوتانازی» به زندگی حیوان پایان داده شود.
شیری همانند یک گربه اهلی
در مشاهدات میدانی خبرنگار سبزپرس از محل نگه‌داری شیر در پارک پردیسان این موضوع به وضوح مشخص بود که شیر توان حرکت ندارد و در عمده ساعات شبانه روز در گوشه‌ای نشسته است. نزدیک شدن به این شیر، کار ساده ای است؛ چرا که حیوان نه تنها حالت تدافعی ندارد، بلکه به محض مشاهده انسان در نزدیکی خود، همانند سگ و گربه اهلی خود را به انسان نزدیک می‌کند.
علاوه بر این، حیوان به سختی از جای خود برمی‌خیزد و ناله‌های آن هنگام برخاستن و راه رفتن به وضوح مشخص است. هنگام راه رفتن، حیوان به جای آنکه اتکای بدن خود را بر پنجه و کف دست‌ها قرار دهد، به دلیل تغییر شکل محسوس دست‌ها، بر مچ دست تکیه می‌کند و راه می‌رود. این مسئله باعث می‌شود تا راه رفتن حیوان با درد شدید همراه باشد و حیوان تنها قادر باشد آرام حرکت کند. دامپزشکان پردیسان برای این شیر تنها از گوشت چرخ کرده به همراه پودرهای مکمل غذایی مانند کلسیم استفاده می‌کنند چرا که حیوان، توان چندانی برای جویدن غذا ندارد و از طرف دیگر به دلیل تغییر شکل لگن، عمل دفع را به سختی و با درد فراوان انجام می‌دهد.
از معدود دفعاتی که حیوان به اختیار خود از جا برمی‌خیزد، زمان دفع است. شیر، از جای خود بر می‌خیزد و به دلیل درد شدیدی که در روده‌ها و مخرج دارد، چند باری به این طرف و آن طرف می‌رود و بعد از یافتن مکان مناسب، برای دفع تلاش می‌کند. معمولا درد شدید در ناحیه مخرج باعث می‌شود تا حیوان به دفعات، همین عمل را تکرار کند و هر بار نیز موفق به دفع نشود. در هنگام دفع نیز، ناله‌های حیوان به وضوح به گوش می‌رسد.
 پزشکی که از تغذیه شیر هیچ نمی‌دانست
پرس‌وجوهای خبرنگار سبزپرس این موضوع را روشن کرد که این شیر هفت ساله، از خانه فردی به نام «دکتر ا.» از پزشکان مشهور تهران کشف شده است. پزشکی که اگرچه طبیبی حاذق برای انسان‌ها محسوب می‌شود اما با بی‌توجهی خود، چنین شرایطی را برای این شیر نر به وجود آورده است.
گفته می‌شود که حیوان در محیطی کم‌نور نگهداری می‌شده و تنها رژیم غذایی‌اش نیز، گوشت خالص بدون استخوان بوده است. حال آنکه حیوانات شکارگری مانند شیر در طبیعت با تغذیه از بخش‌های مختلف بدن شکار خود، مواد لازم برای رشد و سلامت خود را جذب می‌کنند. حیوانات وحشی، با تغذیه کامل از پوست، گوشت، امحاء و احشاء و همچنین استخوان‌های بدن حیوان شکار شده، مواد مهمی همچون کلسیم و فسفر که در رشد حیوان موثر هستند را به دست می‌آورند. از همین رو است که در باغ‌وحش‌ها و سایر مراکز نگهداری حیوانات، دامپزشکان به طور دائم برنامه‌های غذایی حیوانات را بررسی می‌کنند تا حیوانات دچار سوء تغذیه نشوند.
اما صاحب این شیر، که خود یک پزشک است و اطلاعات لازم درباره نیاز بدن مهره‌داران به کلسیم را می‌داند، نسبت به تغذیه صحیح شیر بی‌توجهی نشان داده است.

شیر به خانه قبلی‌اش بازگردانده شد!
اگرچه علائم بالینی این شیر و گزارش دامپزشک بر این نکته تاکید دارند که این شیر هفت ساله، «غیرقابل درمان» است و تنها راه رهایی آن از درد، مرگ آسان است، اما هفته گذشته صاحب این شیر توانست با رایزنی‌های فراوان بالاخره شیر را از پارک پردیسان خارج کند. پرس‌وجوهای سبزپرس نیز مشخص نکرد که این حیوان پس از خروج از پردیسان به چه مکانی منتقل شده است.
با این‌حال علت خروج این حیوان از پردیسان، «درمان» عنوان شده است.
فعالان حقوق حیوانات، بارها نسبت به رواج پدیده نگهداری از حیوانات وحشی در منازل و توسط افراد مختلف هشدار داده‌اند. برابر قوانین جاری کشور، نگهداری از حیوانات وحشی ممنوع است و تنها باغ‌وحش‌ها و مراکز تحقیقاتی با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست قادر به نگهداری از گونه‌های جانوری وحشی هستند با این‌حال هر چند وقت یک‌بار، اخباری مبنی بر کشف گونه‌های جانوری وحشی همچون شیر، گرگ، آهو، مار و خزندگان دیگر، سمندر و انواع پرندگان در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
در بسیاری از این موارد، اولین مسئله‌ای که در معاینه حیوان کشف شده مشخص می‌شود، سوء تغذیه و شرایط نامناسب نگهداری حیوانات است. مسئله‌ای که باعث تهدید سلامتی حیوانات و زجر آنها می‌شود.
فعالان حقوق حیوانات می‌گویند که هزاران حیوان وحشی در سراسر جهان به دلیل خودخواهی صاحبان خود از زندگی طبیعی محروم می‌شوند و به دلیل بی‌توجهی به شرایط طبیعی زندگی، زندگی زجرآوری را تحمل می‌کنند. این شیر هفت‌ساله، نمونه یکی از همین حیوانات است که قربانی خودخواهی و لذت غریب صاحب خود شده است.
هنوز مشخص نیست که آیا صاحب این شیر، به دلیل نگهداری غیرقانونی حیوان وحشی تحت پیگیرد قضایی قرار گرفته است یا خیر؟ اما آنچه مسلم است، این شیر مجبور است تا پایان عمر، زجر زندگی با این شرایط را تحمل کند.
 اما!!! اما بشنوید از آتش بیار معرکه یعنی همان صفحه بی ارزش و مشکوک و حیوان ستیز دوستداران حیوانات!!!
طبق معمول، بجای اینکه از دکتر پست فطرتی که باعث و بانی این بی رحمی است کوچکترین سخنی به میان آورد، باز هم با هرزه گویی و چرندیات و اراجیف مختص به خودش، به دکتر معماریان بند کرده و همراه با تعدادی از لایکی های نادان و چاپلوسش سیل دشنام و توهین را به طرف دکتر معماریان سرازیر کرده اند!
 و آمادگی خود را برای کشتن او اعلام کرده اند!!!
در بخشی از هرزه گویی ها چنین آمده‌:
این دامپزشک باغ وحش پردیسان که خشمگین از جان به در بردن و زنده ماندن قربانی خود هست، در گفتگو با رسانه های برون مرزی سیاسی و بیگانه کوشش کرده است که با کوه ساختن از کاه و بزرگنمایی کردن ، شرایط محیط زیستی کشور را بدتر از آنچه هست وانمود کند و در گفتگو با رادیو فردا که یک رادیوی بیگانه و سیاسی است نامه خود را تأیید کرده است و گفته است : «حيوان در حال حاضر مبتلا به يبوست بوده و گوشت خالص بدون استخوان – و بالانس نبودن کلسيم و فسفر باعث تشديد اين مشکل شده است.»
بدتر از آنچه که هست؟!!! یعنی از این بدتر هم می شه؟!!!
دریاچه ها و رودخانه هامان را خشک کردند
جنگل هایمان را نابود کردند
بی رویه سد ساختند
با صدور پروانه جواز شکار
، حیات وحش مان را به نابودی کشاندند

هوا و آب و خاک مان را آلوده کردند
اونوقت این ادمین چاپلوس و مزدور می گه:"شرایط محیط زیستی کشور را بدتر از آنچه هست وانمود کند"
 یکی به این مردک ابله بگه؛ منظور از تحریم باغ وحش ها این است که مردم به آنجا نروند نه اینکه دامپزشکان هم حیوانات دردمند و بیمار را به حال خودشان رها کنند!!!
خوشبختانه!!!
 ادمین عرزشی مان فراموش کرده بنویسه:" و خوشبختانه این شیر بیمار کماکان زجر می کشد و از درد ناله می کند..."
این هم نمونه ای از فرهنگ و ادب و شیوه پاسخگویی برادران عرزشی
و با یادی از توله شیرهای زندان وحش ارم که پس از کشتار بی رحمانه شان، کسی برای آنها کمپینی راه نینداخت...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر