۱۳۹۵ فروردین ۲۷, جمعه

شفاف سازی درباره توکسوپلاسموز گربه

مطلب زیر بقلم دکتر رضا ترابی- دامپزشک درمورد بیماری توکسوپلاسموز نوشته شده:
تا حالا نشده از شما بخوام  مطالبی را که اینجا می نویسم تا آخر مطالعه کنید، اما این بار جسارتا" از شما تقاضا دارم که وقت گذاشته و چند دقیقه ای با مطلب من همراهی کنید!
امروز می خوام یک شفاف سازی اساسی در مورد توکسوپلاسموز گربه انجام بدم و مطمئن هستم که به تمام سوالات رایج در مورد انتقال توکسوپلاسما از گربه به انسان در این نوشته، پاسخ داده می شود!
من چطوری توکسوپلاسموز می گیرم؟( منظور انتقال از گربه است)

برای اینکه من درگیر این بیماری بشم باید گربه ای هم باشه که درگیر این بیماری شده باشه!

چه گربه هایی درگیر بیماری میشن؟ گربه ای که موش بخوره! اون هم موشی که درگیر توکسوپلاسموز باشه! یا گربه ای که گوشت خام آلوده به توکسوپلاسموز مصرف کنه!
تا حالا فهمیدیم که احتمال آلوده شدن یه گربه خانگی خیلی خیلی کمه!

حالا فرض کنیم که به دلیل سهل انگاری من، گربه خانگی من درگیر شد اونوقت احتمال بیمار شدن من چقدره؟

گربه آلوده به توکسوپلاسموز در تمام طول عمر خود فقط به مدت یک هفته از طریق مدفوع، توکسوپلاسما را دفع می کند که اتفاقا" مدفوع آبکی و اسهالی ست!

حالا اگه این مدفوع آلوده به توکسوپلاسما را من حتی کیلو کیلو بخورم بازهم درگیر این بیماری نمی شم! چرا؟ چون این میکروارگانیسم برای اینکه قدرت آلوده کردن من رو پیدا کنه باید مدفوع به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در محیط بیرون بمونه و تغییراتی در توکسوپلاسما به وجود بیاد که قدرت ایجاد عفونت را پیدا کنه!... حالا اگه من بیمار روانی باشم و برم به این مدفوع ۷۲ ساعت پیش دست بزنم و بعد با همون دست آلوده غذا بخورم تازه اینجوری توکسوپلاسما وارد بدن من میشه! نه، عجله نکنید حتی در این شرایط هم من بیمار نمی شم!!! چرا؟ چون من یک انسان بالغ هستم که سیستم ایمنی نرمالی دارم و سیستم ایمنی بدن من عفونت را به سرعت سرکوب می کند و اتفاقا" این اتفاق سبب خیر می شود چون به دلیل تولید آنتی بادی در بدن من، من برای همیشه نسبت به این بیماری مقاوم خواهم شد!

پس چه کسی بیمار میشه؟ اگه بعد از گذراندن مراحلی که گفته شد توکسوپلاسما در مدفوع قدرت عفونت را پیدا کند آنوقت من باید یک طفل معصوم زیر ۵ سال یا پیرمرد ۷۰-۸۰ ساله باشم که سیستم ایمنی ضعیفی دارم، با یه آدمی هستم که دارم شیمی درمانی می کنم یا کورتون مصرف می کنم! در این صورت تازه شانس عفونت افزایش پیدا می کند!
حالا متوجه شدید که چقدر احتمال آلودگی به توکسوپلاسموز پایینه؟

در مورد اینکه گفته می شود توکسوپلاسموز موجب نازایی می شود من به عنوان کسی که در رشته ای کاملا" مرتبط با این بیماری درس می خوانم با اطمینان کامل و با دلیل و مدرک می گویم که این حرف مزخرفی بیش نیست حتی اگر از زبان یک پزشک فوق تخصص گفته شود!

پس قضیه سقط جنین چیه؟ در این مورد باید بگم که اگه من یک خانم باردار باشم!!! فقط در صورتی که در ۳ ماه اول بارداری با شرایط نادری که در بالا توضیح دادم آلوده به توکسوپلاسما بشوم جنین من سقط خواهد شد و بعد از ۳ ماهگی دیگر بی تاثیر است!

و نکته مهم اینجاست که بدن من بعد از این سقط به بیماری مقاوم شده و در دفعات دیگر بارداری حتی اگر یک کیسه توکسوپلاسموز هم بخورم بچه من سالم به دنیا خواهد آمد!!! و اتفاقا" این فرزند من هم به دلیل اینکه آنتی بادی موجود در بدن من را در دوران جنینی دریافت کرده، تا آخر عمر به این بیماری مقاوم خواهد شد!
 پس قضیه نازایی یک دروغ محض است!
پی نوشت ۱:

در تحقیقی که روی ۱۸۰۰۰ گربه آلوده شده به توکسوپلاسموز انجام شد حتی در یک مورد هم دیده نشد که مو و پوست گربه به توکسوپلاسما آلوده شود! و واقعا" متاسفم برای پزشک متخصصی که می گوید موی گربه وارد تخمدان شده و باعث نازایی می شود!!!
در تحقیقی که روی ۱۴۰ انسان مبتلا به توکسوپلاسموز در بیمارستان امام خمینی انجام شد فقط در ۲ مورد انتقال از طریق گربه تایید شد و در ۱۳۸ مورد دیگر خوردن گوشت خام و نیمه پخته( کباب و استیک و...) و دستکاری گوشت آلوده به توکسوپلاسما ، عامل بیماری اعلام شد! و واقعا" متاسفم برای افرادی که به راحتی گربه ها را به جرم آلوده بودن به توکسوپلاسموز از خود دور کرده و یا حتی می کشند ولی هر هفته انواع و اقسام کباب ها را می خورند!

پی نوشت ۲:

با تمام احترامی که برای پزشکان محترم قائل هستم، باید بگویم که بار اصلی تهمتی که در مورد این بیماری به گربه ها زده شده بر دوش عده ای از  آنهاست که به دلیل دانش پایین خود و عدم موفقیت در تشخیص علت یک بیماری آن را به سرعت به گربه ها ربط می دهند! مثلا" وقتی خانمی به دلیل نازایی نزد آنها می رود از او می پرسند که آیا در خانه گربه دارد؟و فقط کافی ست که آن خانم گربه داشته باشد، دیگر آن گربه مسبب اصلی تمام بدبختی ها معرفی خواهد شد! خواهش من از این تعداد پزشکان محترم این است که کمی مطالعه خود را زیاد کنند و بیش از این برای سرپوش گذاشتن بر ضعف خود عوام فریبی نکنند!
جمله آخر:

احتمال اینکه بیماری توکسوپلاسموز از یک گربه به شما منتقل شود در حدود احتمال سقوط یک ایرباس از آسمان بر سر شماست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر