۱۴۰۲ اردیبهشت ۲۲, جمعه

شما بودید چه کار می‌کردید؟

خبرگزاری فارس و ترویج اعدام با نمایشی ساختگی
ایران وایر- خبرگزاری فارس با «تروریست خواندن حبیب اسیود» از چند جوان پرسیده، «شما بودید چه کار می‌کردید؟»

اطلاعات همیشه در اختیار خبرنگار قرار نمی‌گیرد، گاهی خبرنگاران باید نسبت به تولید اطلاعات اقدام کنند. تولید اطلاعات مکانیزم‌های خاص خود را دارد. گفتگو،‌ نظرسنجی، پرسش‌نامه، مشاهده، مطالعه موردی و گفتگوی جمعی، راههای تولید اطلاعات است که خبرنگاران از آن بهره می جویند تا به اطلاعات دست یابند.

روزنامه‌نگاران برای درک و فهم نظر مردم نسبت به موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی،‌ گاهی به نظرسنجی روی می‌آورند و گاهی میان مردم می‌روند و مستقیم نظر آنها را جویا می‌شوند و گاهی پرسشنامه تهیه و نسبت به جستجوی حقیقت اقدام می‌کنند. همه این ابزارها می‌تواند ما را در کشف حقیقت یاری کند و نتایج قابل استنادی داشته باشد، ولی روی دیگر سکه نظرسازی به جای نظرسنجی است، کاری که دستگاه پروپاگاندا زیاد به آن متوسل می‌شود. برای آنهایی که دنبال نتایج مشخص هستند، همیشه تاکتیک‌هایی وجود دارد که آنها را به مقصود برساند. تاکتیک‌هایی چون «گزینه تحمیلی»،‌ «شیوه‌های تغییر ماهیت جامعه آماری پس از نمونه‌گیری»،‌ «نحوه سوء‌استفاده از بی‌اطلاعی عمومی»، تاکتیک‌های شناخته شده‌ای است که از آن استفاده می‌شود.

برای آشنایی با تاکتیک‌های نظر‌سازان، لطفا به این گزارش صوتی/تصویری خبرگزاری فارس که با عنوان «تو بودی اعدامش می‌کردی؟»، روز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲منتشر شده، دقت کنید. در این گزارش خبرگزاری فارس با «تروریست خواندن حبیب اسیود» از چند جوان پرسیده، «شما بودید چه کار می‌کردید؟»

«فریم‌بندی هدفمند اطلاعات» در این ویدئو کاملا ملموس است. خبرنگار فارس که حتی تیپی متفاوت از خبرنگاران این رسانه حکومتی دارد، روشن نیست مخاطبان خود را چگونه و کجا انتخاب کرده، ولی روشن است که هم محل انجام مصاحبه ها و هم نحوه طرح پرسش‌ها به گونه ای انتخاب شده که یک جواب خاص بیشتر حاصل نشود و آن همانی است که در لید به آن اشاره شده: «تیربارانش می‌کردم!»

افکار سنجی ابزار مفید و ارزشمندی برای تولید اطلاعات در خصوص دیدگاه افراد جامعه نسبت به مسائل جاری است، مشروط بر اینکه توسط افراد و نهادهای مستقل انجام شود، جامعه آماری و پرسشنامه حرفه‌ای، اصولی و علمی طراحی شده باشد، روش دریافت پاسخ‌ها بر پاسخ مخاطب تاثیرگذار نباشد، پاسخ‌دهندگان احساس امنیت و آرامش خاطر کنند و… در یک کلام اهمیت اطلاعات و داده‌ها، به اعتبار نظرسنجی و اعتبار نهاد انجام دهنده نظر‌سنجی است و‌گرنه با زیرنویس‌هایی همچون کاری که خبرگزاری فارس انجام داده و نوشته «این گزارش صرفا یک مصاحبه مردمی است» نه گزارش واجد اعتبار می‌شود و نه پاسخ ها قابل اعتنا. 
خبرگزاری فارس به عنوان نهاد وابسته به حکومت، با سابقه‌ای طولانی در جانبداری از سیاست‌ها و رفتار‌های حکومت و همسو با دستگاه قضایی، نه واجد صلاحیت انجام چنین گزارشی است و نه از اعتباری برخوردار است که مخاطب بتواند به محتوای تولیدی آن اعتماد کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر