۱۳۹۱ دی ۳۰, شنبه

۱۹ سال حبس تعزیری حکم امدادگران کمپ سرند

 گزارشی از آنچه بر امدادگران زلزله آذربایجان گذشت؛ اتهامِ تجمع بیش از ۳۰ نفر و کمک غیرقانونی به زلزله زدگان!
کلمه - گروه اجتماعی: چند روز پیش، حکم فعالان مدنی-اجتماعی که پس از زلزله ورزقان در حین کمک رسانی به مردم در کمپ سند، بازداشت شده بودند، صادر شد.
به گزارش کلمه، بر اساس کیفرخواست های تنظیم شده، برای تمامی فعالان مدنی-اجتماعی که تابستان گذشته پس از زلزله آذرباجان شرقی به صورت خودجوش و گروهی به کمک به زلزله زدگان می پرداختند، محکومیت های سنگین در نظر گرفته شده است.
این فعالان مدنی و اجتماعی که با سازماندهی یک گروه به صورت خودجوش به مناطق زلزله زده آذربایجان رفته بودند تا به کمک به مردم زلزله زده بپردازند، علاوه بر بازداشت و مواجهه با اتهامات بی پایه ی اخلاقی و سیاسی با محکومیت های سنگین روبرو شده اند.
زلزله آذربایجان؛ حادثه بزرگ ۹۱
مرداد ماه امسال بود که زلزله تقریبا شدیدی استان آذربایجان شرقی را لرزاند و خسارات بسیاری به مردم و مناطق مسکونی وارد آورد.
زمین‌لرزه‌های آذربایجان شرقی دو زمین‌لرزه نسبتاً شدیدی بودند که در روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ مناطقی از استان آذربایجان شرقی را لرزاندند؛ زمین‌لرزه‌ای در ساعت ۱۶:۵۳ به وقت محلّی در ۱۷ کیلومتری اهر و زمین‌لرزه‌ای با در ساعت ۱۷:۰۴ به وقت محلّی در ۱۰ کیلومتری ورزقان. مؤسّسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و سازمان زمین‌شناسی آمریکا، کانون هر دو زمین‌لرزه را در عمق حدود ده کیلومتری زمین ذکر کردند. زمین‌لرزه ای که در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.
مسئولان ایران آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان این حادثه ارائه نکرده‌اند. رئیس سازمان مدیریّت بحران شمار قربانیان را ۲۵۳ نفر، وزارت بهداشت ۳۰۶ نفر و پزشکی قانونی ۱۶۹ نفر اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان جمعیت هلال احمر، ۱۶ هزار مراسم ترحیم برای درگذشتگان این زمین‌لرزه برگزار شده است.
برتری جامعه مدنی، ناکارآمدی دولت
پس از وقوع زلزله بود که در روزهای ضعف و ناکارآمدی مرسوم دولت احمدی نژاد، گروه های فعال و داوطلب مردمی علی رغم سختی های اقتصادی و روزمره در قالب گروه های مدنی به کمک سیل زدگان پرداختند. بسیاری از مردم در نقاط مختلف کشور با تشکیل گروه های خودجوش با جمع آوری کالا و ارسال آن یا با استقرار در منطقه به کمک به زلزله زدگان پرداختند.
یکی از این گروه های مدنی، متشکل از تعدادی فعالان مدنی، اجتماعی و سیاسی بود که با حضور در منطقه و انتقال کالاهای بسیاری در سرند مستقر شده و با برپایی چادری به شناسایی و مکم به صدمه دیدگان پرداختند.
 زلزله زدگان آذربایجانی: دولت هیچ کمکی به ما نمی کند، هر کمکی هم باشد از طرف مردم صورت می گیرد.
پوشش و حضور نظامی حکومت در منطقه زلزله زده
دولت و نهادهای نظامی-امنیتی که در ایام زلزله زده به دلیل ضعف و ناکارآمدی بسیار در خدمت رسانی و مدیریت بحران مورد انتقاد شدید واقع شده بود، با دیدن حضور نیروهای مردمی نسبت به برخورد نظامی و امنیتی با آنان اقدام کرد. فعالان و مردم معتقدند روند کمک به مردم آذربایجان دارد درست پیش می‌رود، که به ناگهان نیروهای سپاه و دیگر نیروهای انتظامی و نظامی وارد منطقه می‌شوند و کنترل منطقه را به دست می‌گیرند.
برخی کمک‌های کمپانی خارجی مستقیم با اسکورت سپاه وارد انبارهای این ارگان نظامی می‌شود و ناگهان نیروهای نظامی-اطلاعاتی با حمله به کمپ امدادرسانی “سرند” آنجا را محاصره کرده و تمامی افراد حاضر را بازداشت می‌کنند.
در همین راستا بود که تعداد زیادی از همین فعالان از جمله حسین رونقی، نوید خانجانی، حمید خلوصی، هومن طاهری، شایان وحدتی، شیما قوشه و بسیاری دیگر از فعالان دانشجویی مدنی امنیتی بازداشت شدند.
بی خبری و نگهداری غیرقانونی امدادگران
پس از هجوم شدید و بازداشت امدادگران کمپ سرند، بسیاری از آنان برای مدتی غیرقانونی در بازداشت ماندند و همه ی ۲۱ بازداشتی در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زدند. اواسط شهریور ماه، پس از برخوردهای غیرقانونی فراوان، به تدریج امدادگران آزاد شده و به جز تعدادی معدود از آنان بقیه موفق به خروج از بازداشت شدند. اکثر این بازداشت ها با وثیقه انجام شده بود و به همین دلیل بسیاری از این جوانان در تهیه وثیقه و سند دچار مشکل شدند.
کیفرخواستی علیه امدادگران زلزله
بر اساس این گزارش کیفرخواستی علیه امدادگران زلزله آذربایجان صادر شده که متن آن به قرار زیر است:
در خصوص اتهامات آقایان ۱- سیدحسین رونقی ملکی فرزند سیداحمد ۲ – سیدحسن رونقی ملکی فرزند سیداحمد ۳ – بهروز علوی فرزند عبدالهادی ۴ – حمیدرضا مسیبیان فرزند حسین ۵ – فرید روحانی وارقانی فرزند ذبیح اله ۶ – واحد خلوصی درخشان فرزند حیدر ۷- شایان وحدتی فرزند مسعود ۸ – نوید خانجانی فرزند پرویز ۹ – مسعود وفابخش فرزند حسن ۱۰- هومن طاهری فرزند فرزاد ۱۱ – سپهر صاحبان فرزند حسن ۱۲ – دانیال حسنی فرزند علی ۱۳ – علی محمدی فرزند محمدرضا ۱۴ – مرتضی اسماعیل پور فرزند یوسف ۱۵- محمد ارجمندی راد فرزند ستار ۱۶ – محمد اسماعیل سلمان پور فرزند کریم ۱۷ – محمد امین صالحی فرزند محمد مهدی ۱۸ – محسن سامعی فرزند محمد ۱۹ – میلاد پناهی پور فرزند حسن ۲۰ – امیر روناسی نجیب فرزند محمد ۲۱ – بهرام شجاعی فرزند باقر متهمین همگی دایر بر:
الف: مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور ب: مشارکت در تهدید علیه بهداشت عمومی ج: مشارکت در تمرد نسبت به مامورین انتظامی حین انجام ماموریت که منجر به مصدومیت مامورین شده است.
همچنین اتهامات دیگر آقایان ۱- بهروز علوی فرزند عبدالهادی دایر بر فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران ۲- حمیدرضا مسیبیان فرزند حسین، علاوه بر سه اتهام قبلی متهم به توهین به رهبری در فضای مجازی و عضویت در گروه غیر قانونی (ملت) به قصد برهم زدن امنیت کشور، با عنایت به محتویات پرونده، تحقیقات انجام شده، اظهارات متهمین و صورت مجلس دستگیری آنها در محل کمپ اجاره ای خودشان در حوزه بخش خواجه در حالی که در ظاهر امدادرسان زلزله زدگان بوده اند و لکن داخل سوله کمپ مواد غذایی فاسد جمع آوری کرده و پسران و دختران به صورت مختلط با سرکردگی تعدادی از محکومین دادگاه های انقلاب تهران اقدام به جمع آوری اطلاعات از مناطق زلزله زده کرده و بدون هماهنگی با مراکز دولتی از قبیل ستاد بحران استان و بدون هماهنگی با هلال احمر استان اخباری را علیه مسئولین و ارگان های دولتی و نظام تهیه و با سیاه نمایی بعضی از حوادث و وقایع موجود در محل کمپ از طریق امکانات مخابراتی به عوامل دیگرشان در تهران منتقل و به این نحو با شبکه های تلوزیونی و سایت های خبری بیگانه در ارتباط بوده اند که قبل از حضورشان در آن مکان زلزله زده، متهم ردیف اول در تهران با برنامه ریزی و تبانی قبلی با عوامل گروههای مخالف نظام، پیام فراخوان و دعوت برای کمک رسانی به زلزله زدگان را در صفحه ای در سایت غیرقانونی فیس بوک که این سایت توسط کشور آمریکا برای کمک به مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده، نوشته و شماره تلفن خود را نیز در آن پیام ارائه کرده تا افرادی که مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و معمولا از طریق سایت فیس بوک همدیگر را شناخته و با هم ارتباط دارند با مطالعه آن پیام با هم هماهنگ شده جهت اقدامات غیرقانونی و ضد امنیتی با متهم ردیف اول هماهنگی تلفنی کرده و در مکان از پیش تعیین شده، و جهت تشکیل یک اجتماع بزرگ از مخالفان نظام در محل و هماهنگی و همکاری برای همکاری اقدامات ضد امنیتی در محل جمع می شوند تا اینکه تعدادشان بیش از سی نفر بوده است و پیو سته از استان های مختلف کشور از گروه های مختلف مخالف نظام از جمله طرفداران منافقین، چریک های فدایی خلق، تفکر ضاله چپی، فرقه ضاله بهائیت، حزب ملت و جریان فتنه و … در آن محل جمع شده بودند و بعضی از متهمین حتی قبل از حضور در محل هماهنگی داشته اند که در صورت دستگیری ایشان توسط پلیس و ماموران انتظامی اطلاعیه های ضد و نقیض و دستگیری، اعتصاب، انتخاب وکیل قبل از دستگیری آن هم وکیلی که خودش با وضعیت غیر اسلامی در محل دستگیر شده و از مخالفان نظام جمهوری اسلامی بوده و رهنمودهای حقوقی لازم برای فرار از قانون را به آن افراد ارائه می کرده است تهیه کرده و بعضی از اطلاعیه ها از طریق شبکه های تلوزیونی بیگانه بی بی سی و … منتشر و پخش کرده اند و قبل از دستگیری تبانی کرده اند که در صورت دستگیری به پلیس هیچ پاسخ سوالی داده نشود، اعتصاب غذای خشک نمایند و چه مطالبی را مطرح نمایند و چه مطالبی را نباید بگویند و فقط امدادرسان بودن خود را مطرح کنند و همچنین پرسش نامه ای از قبل تهیه کرده اند که در بین مردم زلزله زده براساس آن سوالات نظرخواهی نمایند که نمونه پرسش نامه از محل دستگیری آنها کشف شده که سوالات همگی مسائل و سوالات تلقینی علیه عملکرد نظام جمهوری اسلامی می باشد.
در محل دستگیری شان مواد غذایی فاسدی کشف شده که نماینده شبکه بهداشت استان فاسد بودن آنها تایید کرده از قبیل کنسروهای فاسد، نان فاسد، و … و مقداری زیاد از مواد غذایی و وسایل فاسد و غیر بهداشتی را نیز پس از اطلاع از تحت تعقیب بودن توسط پلیس، خود متهمین در محل دستگیری شان آتش زده اند. تا دلایل جرم علیه خودشان را امحا نمایند، که مراتب کشف و فیلم آن نیز تهیه و پیوست پرونده می باشد متهمین در مراجعه اول پلیس به محل جهت تذکر دادن بوده است با مامورین پلیس درگیر شده و یکی از مامورین را مصدوم کرده اند و به تذکر پلیس مبنی بر تعطیلی محل به علت اقدامات غیرقانونی اشان و دوری از بروز هرگونه تنش، هیچ توجهی نکرده اند و از دستور پلیس سرپیچی و تمرده کرده اند و به فاصله بعد از ترک محل توسط پلیس، متهمین دلایل جرایم ارتکابی شان را از قبیل مواد غذایی فساد و … و سیم کارت های تلفن همراه که از طریق آنها با عوامل دیگرشان در ارتباط مخابراتی بوده اند امحا کرده اند.
و متهمین برای دایر کردن مرکز کمک رسانی به شکل مذکور با اطلاع رسانی از طریق فیس بوک و جمع آوری کمک ها و استقرار در محل آن هم به صورت اجتماع بیش از سی نفر که بیشتر آنها هم از محکومین جرایم ضد امنیتی و دارای سوابق دستگیری بوده اند از هیچ ارگان دولتی در محل و استان مجوز نگرفته و با هلال احمر نیز هیچ هماهنگی نداشته اند مدعی شده اند که از طرف یکی از (ان جی او) های استان های دیگر مجوز امدادرسانی گرفته در حالی که مجوز امدادرسانی را می بایست از مراجع قانونی استان آذربایجان شرقی می گرفت که با توجه به سوابق سوء خودشان با اطلاع از اینکه در استان امکان اخذ مجوز برایشان وجود ندارد و دستگاه های اطلاعاتی به لحاظ اشراف به وضعیت و سوابق آنها اجازه فعالیت تشکلاتی به آنها نخواهند داد. از محل دستگیری متهمین تجهیزات غیر قانونی دریافت از ماهواره که قابل استفاده بوده است کشف شده و تعداد زیادی ظرف از مشروبات دست ساز و آب مخلوط با الکل در ظرف های کوچک نوشابه کشف شده، انواع سی دی و رایانه کیفی با فلش مموری کشف شده که محتوای آنها بر اساس گزارش پلیس در مسایل قومیت گرایی و غیر اخلاقی بوده که برای تحریک و ترغیب افراد حاضر در محل از آنها استفاده می شده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده معلوم شده که متهم ردیف اول که دارای ۱۵ سال حبس به جرایم فعالیت تبلیغی علیه نظام و … بوده و در زندان اوین زندانی بوده و اخیرا تحت عنوان مرخصی استعلاجی در بیرون از زندان بوده و با سوءاستفاده از آن موقعیت با هماهنگی با گروه های مخالف نظام در تهران، برای سوء استفاده از فضای زلزله زدگان برنامه ریزی کرده است و با کمک پدر و برادرش و دوستان قبلی اش از جمله متهم ردیف ۸ آقای نوید خانجانی که در زندان امنیتی با هم آشنا بوده اند و متهم ردیف ۸ نیز دارای ۱۲ سال حبس در دادسرای عمومی و انقلاب تهران بوده و با وجود قطعی بودن حکم و احضار، متواری بوده است و سایرین از جمله خانم شیما قوشه که وضعیت وی مشروح مطرح شد و خودش وکیل دادگستری می باشد و پسرخاله فراری اش در کشور ترکیه برنامه ریزی برای ناکارآمد نشان دادن اقدامات دولت و ترویج عدم اعتماد مردم به نهادهای دولتی در کمک رسانی و تبعیض در امدادرسانی و … با تبانی قبلی شان راه اندازی کرده اند.
همگی متهمین به صورت صریح و یا ضمنی به تبانی قبلی خودشان با متهم ردیف اول از طریق صفحه متعلق به متهم ردیف اول در سایت فیس بوک و تماس تلفنی با هم اعتراف کرده اند و اقدامات اطلاعاتی اداره کل اطلاعات استان نیز این وضعیت را تایید کرده اند و مرجع انتظامی نیز وضعیت متهمین را مشروحا گزارش کرده و پیوست پرونده می باشد.
همچنین در مورد اتهامات دیگر آقای علوی که تمامی اسناد و مدارک مربوط به فعالیت های تبلیغی وی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام کشف و خود متهم نیز اعتراف نموده است و متهم ردیف چهارم آقای مسیبیان طبق تصاویر توهین آمیز کشف شده از حافظه آدرس های متهم در فضای مجازی که به رویت خودش هم رسیده و تعلق آن را ضمنی تایید کرده است به مقام معظم رهبری توهین نموده و همچنین از مدت زیادی قبل با گروهک غیر قانونی ملت در ارتباط بوده و عنصر آن گردیده است که این مطالب را نیز تایید کرده است.
بزهکاری تمامی متهمین مذکور از نظر دادسرا محرز بوده قرار مجرمیت همگی صادر و اعلام می گردد اما در خصوص موضوعات کشف مشروبات و لوح های در محل و تجهیزات دریافت ماهواره که هنوز نتیجه بررسی آنها وصول نشده است و تحقیقات آن موضوعات تکمیل نشده که متعلق به چه کسانی از یک متهمین می باشد پرونده مفتوح است . همچنین پرونده آقایان و خانم ها ۱- آرتمیس ورزنده ۲- شیما قوشه ۳- نرگس خیرالهی ۴- نفیسه سعیدی فر ۵- کیانا کریم پور ۶- ریحانه حسامی ۷- سیداحمد رونقی ملکی ۸- اسماعیل رفعتی ۹- جعفر نظامی ۱۰- مهری باغبان باشی به لحاظ عدم تکمیل تحقیقات مفتوح می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر