۱۳۹۳ اسفند ۱۰, یکشنبه

زن زره‌پوش کابل

کبری خادمی، هنرمند افغان، پنج‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ (۲۶ فوریه ۲۰۱۵) ، اعتراضی متفاوت را نسبت به آزار خیابانی در کابل به نمایش گذاشت.
او در حالی که پوششی آهنین برجستگی‌های اندام او را پوشانده بود در خیابان‌های کابل قدم زد. کبری دست‌درازی مردان به اندام خود را در خیابان‌های ایران، پاکستان و افغانستان تجربه کرده است.
چه حسن تصادفی!!! سه کشور مسلمان!!! 
کبری خادمی به دویچه وله فارسی می‌گوید وقتی کودک بوده اولین بار در شهر مشهد ایران موقعی که از خانه برای رفتن به دکانی بیرون رفته، مردی در راه باسن او را لمس کرده است.

کبری می‌گوید تا آن موقع با چنین موقعیتی روبه‌رو نشده. او می‌گوید احساس گناه می‌کرده است و به همین دلیل در عالم خردسالی در گوشه‌ای گریه کرده تا اعضای خانواده ناراحتی او را نبینند.


او می‌گوید پس از این اتفاق تا مدت‌ها از خود می‌پرسیدم: "چرا؟ چرا؟ چرا؟" و همان موقع آرزو کرده:ٰ "ای کاش شورت‌ام آهنین بود".

کبری خادمی می‌گوید بزرگ‌تر که شده به همراه خانواده‌اش ابتدا به پاکستان و بعد به افغانستان مهاجرت کرده است. کبری: «هر چه قدر بزرگ‌تر شدم بیشتر با این مشکل روبه‌رو شدم».

این هنرمند افغان می‌گوید دقیقا در همین مکانی که حالا پرفورمنس "زره" را اجرا کرده (محله کوته سنگی کابل)، اولین دست‌درازی یک مرد در خیابان به خود را تجربه کرده است.

کبری خادمی: «وقتی آن مرد در خیابان به من دست‌درازی کرد، جیغ زدم و همه مردم حاضر در خیابان برگشتند و به من نگاه کردند. برخی مردم سمت من تف انداختند. برخی مردم به من فحش دادند و گفتند خاک بر سرت که جیغ زدی. هیچکس نگفت خاک بر سر آن طرف که به من دست‌درازی کرد. وقتی که مردم مرا سرزنش می‌کردند همان فردی که به من دست‌درازی کرده بود لای جمعیت ایستاده بود و به من می‌خندید.»

کبری می‌گوید روز اجرای پرفورمنس با تاکسی به محله کوته‌سنگی کابل رفته و به محض پیاده شدن از تاکسی و قدم زدن با بالاپوش آهنین ابتدا مردم حاضر به سمت او امده‌اند و پس از مدتی همه موبایل‌های خود را برای عکس برداشتن از او بیرون آورده‌اند. او می‌گوید که روز اجرای پرفورمنس خیلی‌ها به او فحش داده‌اند و برخی هم به سمت او سنگ پرتاب کرده‌اند.


او می‌گوید ته خیابان کوته‌سنگی همان تاکسی که او را به آن محل آورده بود منتظر او بود و به محض این‌که او پس از اجرای پرفورمنس سوار تاکسی شده، برخی به طرف تاکسی سنگ پرتاب کرده‌اند.

 فکر می کنم اگر یک بار دیگر٬ گذار این هنرمند مبارز به ایران و بخصوص شهر مقدس!!! مشهد افتاد٬ بهتر است یک گوشی آهنین هم همراه خود داشته باشند! زیرا مردان مسلمان ایرانی٬ بخصوص در این ۳۶ سالی که حکومت ناب محمدی بر ایران حکمفرماست٬ تنها به لمس و دست‌درازی بدن زنان بسنده نمی کنند و برای به نمایش گذاشتن فرهنگ اسلامی شان٬ زشت ترین و زننده ترین واژه ها را نیز بکار می برند!
ذات بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است…

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر