۱۳۹۳ اسفند ۱۷, یکشنبه

از چادر و برقع زن پوشیدن مردان افغان در اعتراض به خشونت علیه زنان

تا حمایت زنان مسلمان ایرانی از شعار: « هم توسری٬ هم روسری!!!»
دویچه وله: در اعتراض به خشونت علیه زنان در افغانستان، مردان چادر و برقع پوشیدند. آن‌ها گفتند هدف‌شان تجربه کردن دشواری‌هایی است که زنان افغان هر روز زیر برقع و چادر حس می‌کنند. بر خلاف تصور رایج چادر و برقع از زنان محافظت نمی‌کند.
در آستانه روز جهانی زن، عده‌ای از مردان در اعتراض به خشونت علیه زنان در افغانستان در اقدامی نمادین در یک اقدام نمادین چادر و برقع پوشیدند.
هدف آنان از پوشیدن چادر و برقع این است که تجربه کنند انسان زیر چادر و برقع چه حسی دارد.
این مردان چادر و برقع پوشیدند و در خیابان‌های کابل قدم زدند. آنها دریافتند که زنان در زیر چادری هم از آزار و اذیت در امان نیستند.
آن‌ها گفته‌اند همان طور که مردان اجازه دارند محیط بیرون را ببیند، زنان نیز نباید در حصار چادر و برقع باشند.
برای پوشیدن چادر و برقع در افغانستان الزام رسمی مانند دوره حاکمیت طالبان وجود ندارد اما بسیاری از زنان به توصیه خانواده و برخی هم بنا بر سنت‌های رایج آن را می‌پوشند.
هر روز در افغانستان اخباری بسیاری درباره خشونت علیه زنان منتشر می‌شود. در سال‌های گذشته با وجود تلاش‌های زیاد برای آگاه‌گری در این رابطه، هنوز خشونت علیه زنان یک امر روزمره است.
تصور رایج این است که زنانی که چادر و برقع می‌پوشند کمتر مورد آزار و اذیت لفظی قرار می گیرند، اما سرگذشت زنان نشان می‌دهد که چادر و برقع پوشیدن از آنها محافظت نمی کند.
"نه" گفتن به خشونت، شعار این جوانان بود. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان تنها در خیابان و بازار مورد خشونت قرار نمی‌گیرند بلکه بسیاری از خشونت‌های اعمال شده علیه زنان در داخل خانه صورت می گیرد.
این جوانان گفتند هنگام قدم زدن در زیر چادر و برقع احساس نفس تنگی به آن‌ها دست داد و حس کردند در یک قفس زندانی شده‌اند.
در سال های اخیر چادر و برقع بارها مورد سواستفاده تروریست‌ها هم قرار گرفته است. چندین بار مهاجمان انتحاری خود را زیر چادر و برقع پنهان کرده و دست به حمله زده‌اند.
این هم تصاویری از تظاهرات دلواپسان ایرانی یا همان چماق داران خمینی و خامنه ای که یک ماه پس از انقلاب٬ تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری را با شعار «یا روسری یا توسری» به خون کشاندند و امروز٬ روی صورت زنان اسید می پاشند.
در ایران٬ این تنها مردان نیستند که دلواپس حجاب زنان هستند٬ زنان مسلمان٬ خود نیز شیفته ی شعار: «هم توسری٬ هم روسری» هستند!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر