۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

بازی با حیوانات نادر ایرانی با مجوز محیط زیست

شنیدم گوسفندی را بزرگی
رهانید از دهان و چنگ گرگی
شبانگه کارد بر حلقش بمالید
روان گوسفند از وی بنالید
گر از چنگال گرگم در ربودی
بدیدم عاقبت گرگم تو بودی
دیده بان حقوق حیوانات: از آنجایی که پرندگان شکاری و پرندگانی که در معرض خطر انقراض هستند همواره مورد توجه برخی افراد از جمله اعراب بوده‌اند، با توجه به وجود پرندگان نادر و کمیاب در حیات وحش کشورمان، عده‌ای از افراد بدون مجوز و تنها برای کسب درآمد اقدام به شکار غیر قانونی این پرندگان و فروش آنها به کشورهای عربی می‌کنند.
در این میان سازمان حفاظت محیط زیست در پی یافتن راهکاری برای مقابله با این معضل، اقدام به اعطای مجوز ایجاد سایت و باشگاهی به نام قوش‌بازی با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها کرده‌اند.
پس از مطلع شدن برخی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از موضوع، این مسئله با مخالفت‌هایی مواجه شد. هر چند مسئولان این سازمان اعلام کردند که مجوزهای صادر شده لغو شده اما همچنان برخی‌ها مدعی هستند که مجوز فعالیشان لغو نشده و برنامه‌های خود را ادامه می‌دهند.
مرتضی محسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس،‌ در رابطه با توقف فعالیت‌های باشگاه قوش‌بازی و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فعالیت این باشگاه متوقف نشده است فقط به دنبال زمینی مناسب برای تمرین هستیم که تاکنون نتوانسته‌ایم فعالیت‌هایمان را بیشتر کنیم.
وی در ادامه افزود: این زمین قرار است در منطقه پرند ایجاد شود تا همه پرندگان در آنجا مستقر و افراد علاقه‌مند در آن مکان تمرین کنند؛ ضمن این‌که از پراکنده شدن پرنده‌ها جلوگیری می‌کنیم.
مدیر عامل باشگاه قوش‌بازی تأکید کرد: قرار است به این روش سایتی برای زاد و ولد و تکثیر پرندگان ایجاد شود همچنین مهمانسرا نیز قرار است در این مکان احداث شود.
وی با بیان این که در حال حضار پرنده‌ها در فصل پرریزی هستند، تصریح کرد: تعدادی از پرنده‌ها را سازمان در اختیار ما قرار داده است بالابان شاهین از جمله این گونه‌ها هستند.
مدیر عامل باشگاه قوش‌بازی با اشاره به این‌که تعدادی از پرندگان را خودشان وارد کرده‌اند،‌ گفت: بیشتر پرنده‌هایی که نسلشان درحال انقراض است مد نظر هستند.

وی با بیان این‌که مجوز فعالیتمان را از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته‌ایم، گفت: در حدود ۱۰ قطعه پرنده را سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار ما قرار داده است.
مدیر عامل باشگاه قوش‌بازی با تأکید بر این‌که پرنده‌های ما مسابقه‌ای هستند و باید تمرین کنند، تصریح کرد: تا زمانی که زمین مناسب فراهم نشود نمی‌توانیم در زیستگاه‌ها یا بیابان‌ها فعالیت کنیم.

وی گفت: معتقدم این نوع فعالیت در جذب توریسم و گردشگر بسیار حائز اهمیت است ضمن این که از اهداف دیگر باشگاه قوش‌بازی است.

مدیر عامل باشگاه قوش‌بازی در پاسخ به این پرسش که آیا مجوز فعالیت باشگاه باطل شده است؟ گفت: به هیچ وجه این‌گونه نیست و فعالیتمان را ادامه خواهیم داد.
وی درباره سرمایه‌گذاری اعراب در این باشگاه گفت: شریک‌هایی از کشورهای عربی داریم؛ این سنت و ورزش مال ایرانی‌ها است ولی به دلایلی ممنوع شده بود.

مدیر عامل باشگاه قوش‌بازی تأکید کرد: مجوز رسمی داریم و فعالیتمان ادامه می‌یابد ضمن این‌که در حال حاضر ۸۰۰ نفر از قشرهای مختلف عضو این باشگاه شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که استقبال خوبی از این ورزش می‌شود.
وی با اشاره به قاچاق پرندگان شکاری، گفت: پرندگان شکاری و پرندگانی که در معرض خطر انقراض بودند پیش از این قاچاق می‌شد ولی الان با مجوز سایتیس باید منتقل شوند.
مدیر عامل باشگاه قوش‌بازی درباره احتمال آسیب رسیدن به پرندگان در باشگاه قوش‌بازی، گفت: اگر پرنده‌هایی که در معرض خطر انقراض هستند در حین تمرین دچار آسیب‌دیدگی شوند، پزشک آنجا مستقر است و می‌تواند سریع درمان کند.
وی درباره دریافت مبالغ هنگفت از اعضای باشگاه قوش‌بازی، گفت: هرگز قصد نداریم از افرادی که برای تمرین می‌آیند پولی دریافت کنیم. تنها هدف توجه به محیط زیست و حفظ گونه‌ها است.

زیرا اعراب پولدار به اندازه کافی کمک میکنند!

يار در خانه و ما گرد جهان ميگرديم!!!
به اسپانیایی ها ایراد میگرفتیم که تحت عنوان سنت و ورزش گاو های بیچاره را زجر کش میکنند، غافل از اینکه "سازمان ضد حفاظت محیط زیست" خودمان در تلاش زنده کردن سنت و "ورزش!" اصیل ایرانی، یعنی قوش بازی است!!!
در ضمن باشگاه قوش‌بازی شاهین سایتی هم دارد که میتوانید عکسهای مربوط به این سنت و "ورزش!" ایرانیه، عرب پولدار سرگرم کن را که هدفش "تنها" توجه به محیط زیست و حفظ گونه‌ها است را مشاهده نمایید.
از آنجایی که چشم نامحرم باید از فعالیت های زیست محیطی آنها پوشانده شود، برای اینکه وارد سایت شوید باید عضو این باشگاه باشید!

در عکسها که با گذاشتن کلاه بر سر پرنده بیچاره و پوشاندن چشمها و بستن پاهایش به بندی و طنابی، باعث آزار و سلب آزادی پرنده میشوند، میتوانید شاهد فعالیت های بی دریغ این باشگاه در راه حفظ این گونه های در حال انقراض باشید!

البته ورزش و سنت های اصیل دیگری هم هستند، از جمله جنگ خروس ها در ساری که خوشبختانه به دست فراموشی سپرده نشده اند! و امیدواریم بکمک سازمان ضد محیط زیست باشگاهی هم در این رابطه باز گشایی شود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر