۱۳۹۰ خرداد ۲۳, دوشنبه

آستان قدس رضوی: محو نقاشی دیواری شاهنامه را با طرحی متناسب هنر اسلامی جبران می کنیم

جــرس: در پی انتشار خبر محو شبانۀ بزرگترین نقاشی‌ دیواری ایران در مشهد، توسط آستان قدس رضوی، این نهاد مذهبی در پاسخ به انتقادات وارده از محو نقاشی دیواری شاهنامه در میدان فردوسی مشهد، مدعی شد که جهت "پیشگیری از تعدی و تصرف افراد سودجو و فرصت‌طلب به حریم موقوفات" و همچنین جلوگیری از "تغییر کاربری، تقطیع، خرید و فروش و ساخت‌وسازهای غیر مجاز" دست به پاک کردن و محو این اثر زده، اما بزودی طرحی متناسب با هنر اسلامی جایگزین آن خواهد شد.
طی روزهای اخیر رسانه های خبری و شاهدان عینی گزارش داده بودند که در راستای تخریب آثار ملی و باستانی کشور توسط برخی جریان های خاص و وابسته به قدرت، آستان قدس رضوی، طی اقدامی ناگهانی، نقاشی‌های حماسی دور میدان فردوسی مشهد که برگرفته از داستان‌های شاهنامه فردوسی بود را، شبانه پاک کرده است.
به گزارش ایسنا، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی در جوابیه ای که به این منظور منتشر کرده، بدون اشاره به اینکه چرا این نهاد مذهبی پس از سپری شدن یکسال از رونمایی نقش شاهنامه – که خلق آن یکسال زمان برده بود- به فکر پاک کردن آن و پیشگیری از تعدی و تصرف افتاده، شهرداری مشهد را متهم کرد که "به هر قیمتی، حتی بدون کسب اذن مالک و صیانت از موقوفات" و "با استفاده از تاریکی شب"، به زیباسازی شهر پرداخته است.
روابط عمومی آستان قدس رضوی در مشهد همچنین اعلام کرده است که سطح این دیوار، هم‌اینک برای درج طرح مشترک مورد توافق آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد که "متناسب با هنر و معماری اصیل اسلامی و ایرانی و شئون پایتخت معنوی ایران و موقوفات امام رضا" است، آماده‌سازی شده‌ است.
گفتنی است آستان قدس رضوی، چند شب پیش، بلندترین نقاشی دیواری ایران با موضوع شاهنامه فردوسی را که حاصل کار یک‌ساله یک تیم هنری بود و برای آن بیش از ۴۵ میلیون تومان بودجه صرف شده بود، با رنگ سفید پاک کرد.
این تخریب هنری در حالی صورت گرفت که حامد مقدم، مدیر امور هنری شهرداری مشهد، پیش از این به همین خبرگزاری گفته ‌بود که "تمام مراحل انجام این نقاشی دیواری از ابتدا با هماهنگی آستان قدس رضوی انجام گرفته بود"، اما اکنون آستان قدس رضوی در جوابیه خود شهرداری مشهد را متهم می‌کند که "به‌صورت یکجانبه و شبانه" همچنان نسبت به درج طرح‌های جایگزین دیگری به‌جای عبارتی که نام امام هشتم شیعیان در آن آمده اقدام نموده‌ است.

چند طرح پیشنهادی متناسب هنر اسلامی که میتواند بجای نقاشی های دیواری شاهنامه الهام بخش باشد:





رضا خان وقتی زنده بود، بهترین زمین های شمال ایران را بالا میکشید و به اسم خودش میکرد، امام رضا هم که دیگر خودش زنده نیست ولی به نامش زمین های مشهد را بالا میکشند!!!

الكثير من المعاناة و هذا ثلاثين سنة
عجم أنا أعيش من هذا الفارسي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر