۱۳۹۰ تیر ۵, یکشنبه

سی و دو سال حکومت اسلامی، سی و دو سال تخریب و نابودی محیط زیست ایران / قسمت دوم

بخش اول: رودخانه ها، تالاب و دریاچه های ایران - قسمت دوم
دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که در بخش مرکزی شهرستان کازرون قرار گرفته است. دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده است.
مساحت این دریاچه ٤٣٠٠ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/۲۶۶ کیلومتر مربع است و بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد.
این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردیده‌است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می‌گردد.این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ نموده‌است.
از ميان پرندگان مهاجر درياچه پريشان، تاكنون ١٥٠ گونه پرنده شناسايی شده است كه چند گونه آن از جمله اردك مرمری، اردك سر سفيد و پليكان پاخاكستری بسيار كمیاب و نادر هستند.
احداث پتروشیمی؛ میخ آخر تابوت دریاچه پریشان.به گزارش خبرنگار مهر، درست یک هفته پس از آنکه ١٠٠ هکتار از مراتع و نیزارهای اطراف دریاچه در یک آتش سوزی گسترده سوخت، کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی کازرون در روستایی در یک کیلومتری این تالاب زده می شود.
اسماعیل کهرم ، استاد و کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این موضوع گفت : با توجه نیاز فراوان مجتمعهای پتروشیمی به میزان قابل توجهی آب، احداث پتروشیمی در فاصله یک کیلومتری دریاچه پریشان این دریاچه را برای همیشه نابود خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر میزان آب مصرفی برای یک مجتمع پتروشیمی ٣٠٠ هزار تنی در شرایط عادی روزانه بیش از ١٠ هزار مترمکعب خواهد بود که این میزان با مصرف آب روزانه یک شهر ٦٠ هزار نفری برابری می‌کند.
لاکپشتهای بازمانده پریشان در باتلاقهای دریاچه می میرند.شیراز - خبرگزاری مهر: مرگ لاک پشتهای بازمانده تالاب پریشان به دلیل سقوط در باتلاقهای بستر خشکیده دریاچه حکایت از بروز فاجعه زیست محیطی دیگری در این منطقه دارد.
ملموس ترین پیامد خشکی دریاچه علاوه بر گسترش حشرات و گنداب خاک و باتلاق، برهم خوردن چرخه اکوسیستم در این منطقه است ومی توان نتیجه گرفت که حیات در اطراف دریاچه پریشان به شدت در خطر است.

پیش از این و در زمانی که دریاچه همچنان اندک ذخیره آبی داشت، سازمان آب منطقه ای شهرستان کازرون با طرح شکایتی به دادستان این شهر، موتورهای مکنده آب با وجود ٢٧٧ چاه مجرم و غیر مجاز و همین طور ٦٧٢ چاه دارای مجوز را عامل خشکی و در نهایت نابودی دریاچه پریشان اعلام کرده بود.
دریاچه پریشان خشک شدخبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: پریشان بالاخره مرد. هفتمین تالاب بین المللی جهان نه به مرگ طبیعی که به دستان ما خشکید، ما مسئول خشکیده شدن زیباترین دریاچه آب شیرین ایران هستیم.
دریاچه مهارلو در حدود ١٨ کیلومتری جنوب خاوری شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته‌است.این درياچه زيستگاه زمستانی پرندگان مهاجر شمال ايران محسوب می شود. دریاچه مهارلو دارای آبی بسیار شور است.
پهناى دریاچه ١٥-١٠ کیلومتر، طول آن ٢٨ کیلومتر و وسعت آن ٢٥٧ کیلومتر مربع است.

در خشکسالی سال ۱۳۸۷ حدود ٩٠ درصد دریاچه «مهارلو» خشک شد و از این دریاچه به غیر از نیزارها و تالاب‌های اقماری چیزی به‌جا نماند. در پی این خشکسالی از جمعیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار قطعه‌ای پرنده فلامینگو در دریاچه مهارلو در سال ۱۳۸۷ خورشیدی تنها حدود ۵ هزار فلامینگو باقی ماند.
دریاچه مهارلو خشک شد
کلمه: بعد از شوره‌زار شدن بختگان و پریشان، همین مهارلو مانده ‌بود تا میزبان پرندگان باشد. آنهایی که خانه‌های‌شان که دریاچه‌ها باشد، یکی پس از دیگری زیرپای‌شان خشک می‌شود. البته چندوقتی بود که دریاچه، دل فلامینگوها و دیگر پرندگان را زده بود؛ آخر مگر دریاچه‌ای که فاضلاب کلان‌شهری مثل شیراز به آن می‌ریزد، دیگر جای پرنده می‌شود؟...
بی‌مهری‌ها به مهارلو، یکی دوتا نبود. سایت‌های غیرمجاز برداشت نمک هم دست از سر دریاچه برنمی‌داشتند. دو کیلومتر آن‌طرف‌تر، فرودگاه، امان پرنده‌ها را بریده بود، علاوه ‌بر صدا شکارچیانی هم بودند که به لطف آمد و شد به فرودگاه جای آنها را خوب یاد گرفته بودند، شهرداری شیراز هم با زدن آب‌بند و فکر ساختن دریاچه‌ای مصنوعی، مانعی برای ورود آب به دریاچه مهارلو شده بود؛ آبی که با دو رود «سلطان آباد» و «خشک شیراز» دریاچه را سیراب می‌کردند.
دریاچه کافتر مساحتی درحدود ٤٨ کیلومترمربع دارد و در ٣٥ كيلومتری جنوب اقليد فارس قرار دارد. طول آن در حدود ٢٤ كيلومتر و عرض آن ٦ كيلو متر می باشد و یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس است و از زیستگاه های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب میشود .
این دریاچه یکی اززیباترین چشم اندازهای طبیعی استان است.
بخشدار مرکزی شهرستان اقليد با بيان اينکه کافتر خشک شده گفت: اين درياچه در سال های پر آب حدود هشت هزار هکتار مساحت دارد و دومين درياچه آب شيرين در استان فارس به شمار می رود اما اين روزها به علت تداوم خشکسالی کاملا خشک است.
محسن شريفی اضافه کرد: در سال های پر آب سالانه می توان يک هزار تن ماهی گرمابی از اين درياچه صيد کرد در حالی که امسال قسمت عمده ای از ماهيان اين درياچه در لجن زارها گير افتادند و تلف شدند.
دریاچه کافتر خشک شدتردد خودروها از وسط دریاچه
ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر