۱۳۹۰ خرداد ۲۲, یکشنبه

شهادت هدی صابر در پی اعتصاب غذا در زندان

جرس: هدی صابر نویسنده و فعال ملی مذهبی که در اعتراض به شهادت هاله سحابی اعتصاب غذا کرده بود، روز گذشته بدنبال انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.
تحول سبز در مورد شهادت صابر، از سهل انگاری مسئولان خبر داد و نوشت: پزشکان بیمارستان مدرس علت عدم نجات وی را سهل انگاری مقامات زندان در انتقال به موقع به بیمارستان ذکر نموده و عنوان داشته اند که در صورتیکه انتقال ایشان در اسرع وقت صورت می گرفت و ایشان تحت مراقبت های ویژه قرار میگرفتند نجات وی از مرگ حتمی بوده است.

گفتنی است هدی صابر به همراه خسرو امیرثانی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی در پی شهادت مظلومانه هاله سحابی، در بیانیه ای اعلام کرده بودند که در اعتراض به «فاجعه»ی شهادت هاله سحابی از ١٢ خردادماه ١٣٩٠ دست به «اعتصاب غذای تر» می زنند.

هدی صابر سال گذشته از محل کارش ربوده و بدون هیچ حکمی به اوین منتقل شد.

هدی صابر پیش از این، در نامه ای خطاب به مهندس عزت الله سحابی و دکتر ناصر کاتوزیان با تاکید بر اینکه "قضا" قوه ندارد؛ نه مرجعی برای رجوع مانده و نه متنی برای استناد، بیان داشته است: "در این شرایط من نیز به مانند بسیاری از هم‌بندیان در ٣٥٠ محبوسم. هم‌بندیانی که برخی از آنان همچون اعضای حزب مشارکت، کارگزاران، نهضت آزادی، جنبش مسلمانان مبارز، و جریان‌های دانشجویی چون تحکیم و ادوار تحکیم، گروگان تشکیلاتی محسوب می‌شویم.در همین حال، تعدادی از هم‌بندیان به اتهام محاربه و تنی چند به اتهام‌های دیگر، زیر حکم اعدام‌اند. جای توجه است که یکی از رؤسای شعبه مسئول صدور احکام در دادگاه انقلاب به برخی از هم‌بندیان تصریح کرده است که ٨٠ درصد زندانیان بند ٣٥٠ "بی خودی" در زندان هستند."

هدی صابر (زاده ۲۶ اسفند ۱۳۳۸، درگذشت ۲۲ خرداد ۱۳۹۰) روزنامه نگار، مترجم، و فعال ملی مذهبی و از گردانندگان مجله توقیف شده "ایران فردا" بود.

صابر ۸ بهمن ۱۳۷۹ دستگیرشد و پس از پایان محاکمه اش در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند، در ۲۱ اسفند ۱۳۸۰ با سپردن۱۳۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد.

در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۲، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران (در پشت درهای بسته) به ده سال زندان و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد . او و تقی رحمانی و رضا علیجانی که تقاضای تجدید نظر کرده بودند تا برگزاری دادگاه تجدید نظر آزاد شدند امامجددا ۲۵ خرداد همین سال آنها بدون ارائه هیچ دلیل قانونی و بدون دسترسی به وکیل خود بازداشت شدند و سه ماه در انفرادی به سر بردند. ۲۳ مهر غلامحسین الهام سخنگوی قوه قضاییه ایران بدون اینکه مشخص کند دادگاه آنها کی و کجا برگزار شده است اعلام کرد که این سه روزنامه نگار "محکومیت حبس خودرا در زندان آغاز کرده اند" . ۱۲اردیبهشت سال بعد(۱۳۸۳)به رضا علیجانی اطلاع داده شد دادگاه تجدید نظر پرونده آنها بدون حضورخود متهمان و وکلایشان، برگزار شده است. هدی صابر به پنج سال و نیم زندان محکوم شده بود.

یادش گرامی باد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر