۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

سی و دو سال حکومت اسلامی، سی و دو سال تخریب و نابودی محیط زیست ایران / قسمت سوم

بخش اول: رودخانه ها، تالاب و دریاچه های ایران - قسمت سوم
دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران، دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا است و بزرگ‌ترین آبگیر دایمی آسیای غربی است. ميانگين طول ان بطور تقريب ١٤٠ كيلومتر و پهنای ان بين ١٦ الی ٦٣ كيلومتر متغير است . وسعت درياچه بر اساس عكس های ماهواره ای در سال ١٣٦٩معادل ٥٢٦٣ كيلومتر مربع بر اورد شده است ، اما مساحت متوسط درياچه را در حدود٥٥٠٠ كيلومتر مربع تخمين زده اند. عمق متوسط اين درياچه ٥,٤ متر و حداكثر عمق ١٣ متر در شمال درياچه و حجم تقريبی آن ٣١ ميليارد متر مكعب می باشد.
دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
در حوزه اكولوژيكی درياچه اروميه ،٢٧ گونه پستاندار ، ٢١٢ گونه پرنده ، ٤١ گونه خزنده ، ٧ گونه دوزيست و ٢٦ گونه ماهی وجود دارد.
اهميت و ارزش پارك ملی :
- ارزش حفاظتی به جهت داشتن انواع گونه های حيات وحش
- ارزش حفاظتی به جهت داشتن انواع گونه های پوشش گياهی در سطح جزاير
- ايجاد تعادل طبيعی در منطقه آذربايجان
- ارزش توريستی ، تفريحی و اجتماعی
- داشتن عناوينی بمانند : پارك ملی ، اندو ختگاه زيست سپهر و تالاب بين المللی
- ارزش طبی ( لجن درمانی )
دریاچه ارومیه در حال احتضار
نابودی هزاران فلامينگو در درياچه اروميه
ایرن- سعیده وحیدنیا: یک استاد دانشگاه از نابودی فلامینگوها در دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با تهی شدن دریاچه ارومیه از آرتیمیا و نرم تنان دیگر که غذای اصلی فلامینگوها محسوب می شود و همچنین نابودی زیستگاه این پرندگان، فلامینگوها دیگر جایی در این دریاچه ندارند.
به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، دکتر جمشید منصوری با بیان این مطلب افزود: سه عامل در این مسئله مهم بوده است یکی سدسازی بر روی ١٢ دریاچه که آب‌هایشان به دریاچه ارومیه می ریخت و حالا با وجود این سد ها دیگر نمی ریزد. عامل دیگر خشک شدن دریاچه و از بین رفتن فلامینگوها،‌ گرماست و از همه مهمتر برداشت غیر مجاز آرتیمیا که دیگر وجود ندارند.
وی ادامه داد: تا قبل از١٠ سال پیش که هشدار ها برای دریاچه ارومیه آغاز شود به مدت ٤٠ سال، سالانه ٢٠٠٠الی ٣٠٠٠ فلامینگو حلقه گذاری می شد که با بعد از این همه مدت دیگر فلامینگویی که تخم گذاشته باشد وجود ندارد. باید گفت که قسمت عمده محل تخم گذاری فلامینگوها در دریاچه ارومیه بوده است که با این مشکلات عملا دیگر فلامینگویی در این دریاچه وجود نخواهد داشت که اگر چنین مشکلی ادامه یابد یا فلامینگوها مسیر خود را تغیر می دهند و یا اینکه تعداد زیادی از آنها کشته خواهند شد.
شایان ذکر است که افزایش شوری و پایین آمدن عمق آب، پیوستن جزایر به خشکی، از بین رفتن ذخیره غذایی، کاهش زادآوری و تخریب زیستگاههای پرندگان در دریاچه ارومیه، موجب کاهش تعداد پرندگان شده به طوری که اکنون از صد هزار فلامینگو مهاجر سالهای نه چندان دور، امروز به سختی می توان یک جفت از این گونه را یافت.
دیده بان محیط زیست ایران: دریاچه ارومیه یكی از اصلی ترین قربانیان سد سازی در ایران است ! سد سازی هایی كه جز نابودی تنوع زیستی ،‌ دریاچه ها و رودخانه ها هیچ پیامد دیگری برای كشور نداشته اند.
کاهش ٦ متری آب دریاچه ارومیهارومیه - خبرگزاری مهر: معاون محیط زیست طبیعی استان آذربایجان غربی گفت: از سال ١٣٨٦ تاکنون آب دریاچه ارومیه شش متر کاهش یافته است که باید با اتخاذ تصمیمات صحیح از بروز صدمات دیگر به این دریاچه جلوگیری شود.
تبدیل ٢٥ هزار هکتار حواشی دریاچه ارومیه به شوره زارارومیه - خبرگزاری مهر: خشکسالی سالهای اخیر، افزایش میزان دما و تبخیر آب، افزایش سطح زیرکشت محصولات و تبدیل اراضی دیم به آبی و افزایش مصرف آب کشاورزی در کنار احداث سدها در حوزه آبریز دریاچه ٢٥ هزار هکتار حواشی دریاچه ارومیه را به شوره زار تبدیل کرده است.
دریاچه ارومیه با پسماندهای صنعتی دست به گریبان استارومیه - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: پیکر نیمه جان دریاچه ارومیه با پسماندهای صنعتی دست به گریبان است.
دریاچه ارومیه در بحران; غلظت نمک به ۴۰۰ گرم در لیتر رسیدارومیه - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه به حالت بحرانی رسیده است گفت: در حال حاضر میزان غلظت نمک در این دریاچه به ٤٠٠ گرم در لیتر افزایش یافته است.
خطر بروز سونامی نمک در دریاچه ارومیهتبریز - خبرگزاری مهر: کارشناسان وضعیت دریاچه ارومیه را در سال ٩٠ بحرانی ارزیابی کرده و احتمال خطر بروز سونامی نمک را پیش بینی می کنند و این درحالیست که دریاچه ارومیه همچنان گرفتار جلسات غیر تخصصی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هشدار داد که دریاچه ارومیه روزهای «بسیار بحرانی» را می‌گذراند و با ادامه این روند، این دریاچه تا سه سال آینده و در حالت خوش‌بینامه تا پنج سال آینده کاملا خشک و نابود شده و مشکلات زیست‌محیطی زیادی برای این منطقه ایجاد می‌شود.
اتفاقی غیر منتظره ؛ دریاچه ارومیه سرخ شدارومیه - خبرگزاری مهر: تالاب بین المللی دریاچه ارومیه که در سالهای اخیر با انواع بلاهای طبیعی و انسانی دست و پنجه نرم کرده و به اعتقاد کارشناسان نفسهای آخرش را می کشد، این روزها در اتفاقی غیرمنتظره به رنگ سرخ گراییده است.
دریاچه ارومیه پنج رنگ است! / دلایل رنگی شدن: دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به نتایج پروژه تحقیقاتی درباره تغییر رنگ دریاچه ارومیه عامل قرمز شدن را نوعی میکروارگانیزم دانست و گفت: دریاچه ارومیه در فصول مختلف علاوه بر رنگ طبیعی با توجه به میکروارگانیزم غالب می تواند قرمز، صورتی، سبز و نارنجی دیده شود.
محمد درویش: رنگ سرخ دریاچه ارومیه نشانه چیست؟ و چه اسراری را هویدا می‌کند؟!
آیا آزمایش آب دریاچه ارومیه و فراکافت داده‌های آزمایشگاهی آن زیر نظر یک گروه کارشناسی واجد صلاحیت، تا این حد دشوار و زمان‌بر می‌نماید یا مشکل در جای دیگری است!؟

دیده بان طبیعت بختیاری: خشکی دریاچه ارومیه از نگاه محمد درویشتقریباً همزمان با پیدایش نخستین نشانه‌های جدی از آغاز بحرانی ژرف در شمال باختری ایران، بسیاری از مدیران وزارت نیرو و متولیان بخش سدسازی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه بر این پندار پای فشردند که روند کاهندهٔ عقب‌نشینی حیات در این آبخیز ٥/٢ میلیون هکتاری که بیش از ۵ برابر کشور لبنان وسعت دارد، بیشتر از آنکه ریشه در نابسامانی‌های مدیریتی و فشارهای انسانی داشته باشد، متأثر از پدیده‌هایی چون خشکسالی، تغییر اقلیم و جهان گرمایی است.در همین راستا مدیرکل برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو، آقای مهندس علیرضا دائمی در گفتگو با نگارنده در شبکه ایران صدا آشکارا از سهم اندک سدسازی در بروز بحران پیش آمده دفاع کرده و میزان آن را کمتر از ۵ درصد ذکر کرد، در حالی که سهم مؤلفه‌های طبیعی مانند خشکسالی را حدود ۷۰ درصد دانستند. جالب اینکه ایشان یافته‌های خود را مبتنی بر ارزیابی‌ها و پژوهشی دقیق معرفی کردند که توسط وزارت نیرو انجام شده است. حتی این را هم گفتند که خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، پدیده بی‌سابقه‌ای نبوده و در طول ۴۰۰ سال گذشته تاکنون چندبار رخ داده است.
ادامه مطلب را در اینجا بخوانید
طرح گرافیکی از وبلاگ اخبار دریاچه ارومیه
تصاویر با زیرنویس از: مژگان جمشیدی
ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر