۱۳۹۰ خرداد ۲۹, یکشنبه

کومی نایدو فعال حقوق بشر و مدیر اجرایی صلح سبز بازداشت شد

او از نردبان ٣٠ متری بالا رفت و با وجود تلاش متصدیان سکوی حفاری که با پاشیدن آب یخ، با استفاده از شلنگ فشار قوی سعی در متوقف کردن او داشتند و با وجود سرمای آزار دهنده و سوزش شدید که در تمام وجودش احساس میکرد، خود را به بالای دکل رساند و پتیشنی شامل ٥٠,٠٠٠ امضا را تحویل داد و خواستار شد که کمپانی نفتی Cairn بلافاصله حفاری در قطب شمال را متوقف کند و از قطب شمال خارج شود.
Kumi Naidoo چند لحظه قبل از دستگیری در تماس تلفنی با کشتی اسپرانزا "Esperanza" گفت:
"به نظر می رسد برای بازداشت من آمده اند. آنها می گویند مرا به "گرینلند" خواهند برد و پس از آن نمیدانم چه اتفاقی می افتد. من این کار را به این دلیل انجام دادم زیرا بنظر من حفاری های قطب شمال یکی از مهمترین اعلان های جنگی علیه محیط زیست در عصر ماست.من یک افریقایی هستم اما عمیقا نگران آنچه در اینجا اتفاق می افتد هستم. سرعت آب شدن یخها در قطب شمال، هشداری جدی برای همه ی ماست و این مسخره است که شرکت هایی مانند Cairn این وضع را فرصتی مناسب برای حفاری سوخت های فسیلی می بینند، وضعی که در نهایت به فجایع زیست محیطی منجر میشود. باید خط پایانی بر روی آن بکشیم و بگوییم دیگر بس است و من اینک، همین جا، بر روی یخهای قطب شمال این خط را میکشم."

"کومی نایدو" پیش از ترک کشتی اسپرانزا گفت چرا این کار را میکند:
پس از ترک ساحل تیره و یخزده گرینلند توسط یک قایق کوچک به قصد دیدار "Esperanza" هم اکنون خود را آماده میکنم تا بار دیگر با طلوع روز راهی شوم، اینبار به سمت سکوی حفاری Leiv Eiriksson

با یکی از همراهان، رد پای ٢٠ نفر دیگر از فعالان صلح سبز را و راهی را که در دو هفته گذشته طی کرده بودند، دنبال میکنیم. این گروه با همکاری و همراهی یکدیگر، بمدت ٥ روز مانع عملیات حفاری بی پروا و غیر مسئولانه کمپانی نفتی Cairn در قطب شمال شدند.

بسیاری از آنها بخاطر مشکلی که ایجاد کردند، حدود دو هفته در زندان بسر بردند و از کشور اخراج شدند.

پاسخ Cairn در تلاش برای خاموش کردن این اعتراضات مسالمت آمیز، طرح دعوی در دادگاه علیه صلح سبز بین المللی بود. در این شکایت خواستار پرداخت دو میلیون یورو به ازای هر روزی که در انجام عمل حفاری مانع ایجاد شده بود، شد. اما با وجود ارتش کوچکی از وکلای گران قیمت، آن طور که Cairn به قصد آن به دادگاه رفته بود، نشد. قاضی رای به مبلغی بسیار کمتر از آنچه آنها تقاضا کرده بودند داد و حتی پرسید که چرا Cairn طرح پاک سازی نشت نفت را که صلح سبز مطرح کرده بود را منتشر نمیکند؟
طرح تصفیه یا واکنش نشت نفت چیست؟
این سندی است که هر شرکت نفتی آنرا تدوین میکند و در آن توضیح چگونگی پاک کردن نشت نفت داده شده که معمولا آنرا در دسترس عموم قرار میدهند، اما Cairn آن را مخفی نگاه داشته. چرا؟ بخاطر اینکه شما نمیتوانید نشت نفت قطب شمال را پاک سازی کنید. این چیزی است که کارشناسان میگویند و انتشار آن نشان خواهد داد که Cairn طرح عملی و مناسبی ندارد.
ما بارها درخواست انتشار برنامه نشت نفت را از شرکت Cairn کرده ایم،از جمله: تماس های تلفنی، فاکس، ایمیل، مراجعه به دفتر مرکزی این شرکت در انگلستان و در نهایت بالا رفتن از سکوی حفاری توسط ١٨ تن از نمایندگان ما. Cairn ادعا میکند که مقامات گرینلند اجازه انتشار این طرح را نمیدهند ولی به نظر صلح سبز، Cairn اگر بخواهد براحتی میتواند آن را عمومی کند.این یک عملکرد استاندارد صنعتی است.
Cairn این برنامه را مخفی نگه میدارد زیرا میداند این طرح حتی ارزش اینکه بر روی کاغذ آورده شود را هم ندارد.آن را از مردم گرینلند پنهان میدارند که اقتصاد واقعی شان، وابسته به ماهیگیری و محیط زیست پاک و سالم است. از صلح سبز مخفی میدارد زیرا این را خود خوب میدانند که نمیتوانند نشت نفت را پاک کنند. این را از سرمایه گذاران مخفی میدارند زیرا اگر آنها میدانستند که این کار تا چه حد ریسکی و پر از خطرات احتمالی است، کمی بیشتر در مورد این سرمایه گذاری تامل میکردند.


در جلسه نهایی، دادگاه قرار گذاشت که صلح سبز باید ٥٠,٠٠٠ یورو برای هر روزی که مانع حفاری نفت شدند به Cairn بپردازد که این مبلغ بسیار از آن چه آنها در خواست کرده بودند کمتر است. هر چند که با این وجود هنوز هم مبلغ قابل توجهی است.
من به همراه خود نام ٥٠,٠٠٠ نفری که به Cairn میل فرستادند و خواستار انتشار طرح نشت نفت شده اند را دارم و تصمیم دارم شخصا به بالای دکل بروم و این ٥٠,٠٠٠ امضا را تحویل دهم و خواستار ترک و دست کشیدن Cairn از قطب شمال شوم.
برای من این یکی از جنگ های مهم زیست محیطی عصر ما، مبارزه ایست میان سلامت عقل در مقابل جنونی که ذوب شدن یخ های دریایی قطب شمال را نه تنها به عنوان هشداری نمی بینند بلکه به عنوان یک فرصت مناسب برای سودجوئی می بیند. شرکت های نفتی تصمیم دارند پس از آب شدن یخها، سکوهای حفاری شان را برای بدست آوردن سوخت فسیلی بر پا کنند که در وحله اول این آشفتگی گریبان ما را خواهد گرفت.



سوخت فسیلی و اثرات مخرب آن بر محیط زیست، در حال حاضر زندگی را بر میلیونها نفر در جهان مشکل کرده.این مشکلات را در وحله اول من در آفریقا، کشوری که از آنجا میآیم، دیده ام. اگر ما اعتیادمان به نفت را تدریجا حذف نکنیم وضع از این هم بدتر خواهد شد.
ما باید از جایی شروع کنیم و خط پایانی بر روی آن بکشیم و من میگویم این خط را ما اینک و در همینجا میکشیم.
یورش به نفت قطب شمال، تهدیدی جدی برای محیط زیست، برای این مکان زیبا و شکننده و امید برای آینده بهتر است و من احساس کردم که دیگر هیچ راه انتخابی نمانده و داوطلب شدم به بالای دکل بروم و شخصا خواستی که پشتیبان آن هواداران صلح سبز هستند، مبنی بر پایان دادن به حفاری های خطرناک قطب شمال را اعلام کنم.


Cairn چیزی را پنهان میکند و جرات انتشار برنامه های پاک سازی نشت نفت خود را در قطب شمال ندارد زیرا این برنامه هیچ کارآیی ای ندارد. من قصد دارم که بر روی دکل آنها بروم تا نام ٥٠,٠٠٠ نفری که با امضای این پتیشن خواستار انتشار برنامه های پاک سازی نشت نفت Cairn شده اند را به آنها دهم و آنجا را ترک نخواهم کرد مگر اینکه آن را در دست خود داشته باشم.

زمانیکه هلیکوپتر برای دستگیری نایدو و همکارش "Ulvar Arnkvaern" به پرواز در آمد "Ben Stewart" در قایقی نزدیک به "اسپرانزا" گفت:

پس از بیش از یک ماه اعتراض و عملیات بدون وقفه برای جلوگیری از حفاری های خطرناک در آب های عمیق قطب شمال که به بازداشت ٢٢ تن از فعالان صلح سبز از جمله "Kumi" که شجاعانه در آبهای یخزده ی شمال مقاومت کرد تا علیه حفاری های بی ملاحظه و غیر مسئولانه اعتراض کند، منجر شد، وقت آن رسیده تا حرکت این کمپین را سرعت بخشیده و خارج از قطب شمال ادامه دهیم.

ما در حال حاضر این منطقه را ترک میکنیم و به مبارزات و فعالیت هایمان برای متوقف کردن عمل خطرناک حفاری در قطب شمال در مکانی دیگر ادامه خواهیم داد و باقی سال را در آنجا خواهیم ماند. مرحله بعدی مبارزات این کمپین، یک ماموریت تحقیقاتی اطراف گرینلند، به منظور بررسی اثرات و عواقب تغییرات اقلیمی که در حال حاضر در این منطقه در جریان است، خواهد بود.

نبرد برای جلوگیری از حفاری نفت در قطب شمال تازه آغاز شده است. جنبشی علیه این دیوانگی به پاخاسته و تا بیرون راندن شرکت های نفتی از قطب شمال ادامه خواهد یافت. این سالها، سالهای بسیار مهم و سرنوشت سازی هستند. مبارزه برای جلوگیری از اثرات نابود کننده تغییرات اقلیمی یا پیروز خواهد شد یا شکست خواهد خورد. قطب شمال در قلب این مبارزات است. ذوب شدن یخ ها هشداریست که باید جدی بگیریم و اگر ما با دیدی خردمندانه به آن توجه نشان دهیم، هنوز هم دیر نشده و آینده روشنی در پیش رو است.

کومی نایدو ٤٥ ساله رهبر جوانان در جنبش ضد نژاد پرستی در آفریقای جنوبی بود که بارها بازداشت شده و سالها بطور مخفی و زیرزمینی زندگی میکرد تا سر انجام مجبور به ترک خاک وطن شد و به انگلستان رفت.
فیلم اقدام شجاعانه Kumi Naidoo در بالا رفتن از سکوی حفاری در قطب شمال را تماشا کنید.
از قطب شمال در مقابل حفاری های نفتی حفاطت کنید. محل امضای پتیشن


Kumi Naidoo کماکان در زندان گرینلند در بازداشت است ولی شما میتوانید در اینجا برای او پیامی بگذارید تا پس از بدست آوردن آزادی اش آن را بخواند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر