۱۳۹۰ تیر ۲۰, دوشنبه

سی و دو سال حکومت اسلامی، سی و دو سال تخریب و نابودی محیط زیست ایران / قسمت چهارم

بخش اول: رودخانه ها، تالاب و دریاچه های ایران - قسمت چهارم
محمد جمشیدپور:
زاینده‌رود مهم‌ترین رود مرکزی ایران است که از چکاد ۳ تا ۴ هزارمتری همیشه پربرف زردکوه و کوهرنگ سرچشمه می‌گیرد. نام رودخانه‌ی زاینده‌رود همواره با نام شهر اصفهان گره خورده‌است، به گونه‌ای که هرجا از اصفهان نامی به میان می‌آید، همگان این شهر زیبا را با رودخانه‌ی نامور او می‌شناسند؛ از این رو حیات و عمر جاودانه‌ی سپاهان، مدیون این برکت خداوندی است. هزاران سال است که آب این رودخانه بدون دخالت دست بشر، به‌طور طبیعی و به‌واسطه‌ی‌ نشیب‌های تند، دره‌های پرپیچ و خم کوهستانی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و آهسته و پیوسته در دشت خشک این دیار سرازیر می‌شود و با خود شوره‌زارها و خارستان را می‌شوید و در نهایت مثل مرواریدی گران، ملایم و آرام دل به گاوخونی می‌سپارد. اما شوربختانه چندی ا‌‌ست که فرزندان ناسپاس امروزی، به این موهبت الهی هم‌چون ثروت انحصاری‌ای می‌نگرند که وجود مرزهای کنونی را دلیلی بر تحدید و انحصار آن می‌بینند.
زاینده رود، این میزبان تهیدست، پر مهر و دست و دلباز
در زمستان و آغاز بهار مرغان دریایی و دیگر پرندگان مهاجر، ماهیان کوچک و مردم اصفهان زایش دوباره زاینده رود را جشن میگیرند
اما افسوس که این جشن و شادی و زایش دیری نمی پاید و با خشک شدن زنده رود، عمر کوتاه ماهی ها هم به پایان میرسد
و ٤٨ هزار درخت از بی آبی میسوزند و خشک میشوند
خشکسالی در اصفهان ٤٨ هزار اصله درخت را به کام مرگ کشاند
اصفهان - خبرگزاری مهر:‌ جانشین ستاد سفر شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه خشکسالی خسارات زیادی به اصفهان وارد کرده است، گفت: ‌در این راستا به درختان سطح شهر اصفهان نیز آسیب فراوانی وارد شده چنانچه ٤٨ هزار اصله درخت در اصفهان خشکیده و در حال مرگ است.

از بستر خشک آن بعنوان جاده یا خیابان استفاده میشود.
شنا کردن در آن ممنوع است!
اما کودکان اصفهانی در گرمای داغ ظهر تابستان روی آن قایق رانی میکنند!
و گاهی هم جوانان با حسرت و دلی پر از آرزو بر روی بستر خشکش نقش آب و ماهی میکشند.
زمانی از آن بعنوان چراگاه استفاده میکنند و میزبان گوسفندان تشنه و گرسنه میشود.
و گاهی آب آن گم میشود!
٤٧٠ میلیون مترمکعب آب زاینده رود گم شده است
اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: آب خروجى از سد در مسیر خود در اثر زایش باید نسبت به خروجی آب از سد خیلی بیشتر شود اما طى دو سال اخیر زاینده‌رود نه تنها زایش نداشته بلکه از میزان آب در طول مسیر کاسته شده است.
اغلب هم از آن بعنوان محل مناسبی برای ریختن فاضلاب خیابان و پساب های صنعتی استفاده میشود.زاینده رود اسیر گیاهان هرز/ ورود زباله‌های صنعتی به زاینده رود نگران کننده استزباله‌های صنعتی به زاینده رود عامل افزایش آلودگی مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری از جمله علل افزایش آلودگی‌ها و رشد گیاهان هرزه خودرو در سطح رودخانه زاینده رود را ریختن زباله‌های صنعتی به داخل رودخانه و اسیدی شدن محیط آب، کاهش عمق آب و تابش نورخورشید دانست.


که البته همین آب را هم به مصارف کشاورزی و دامداری میرسانند!

گاهی لوله نفتی می ترکد و تبدیل به چاه نفت میشود!
گاهی هم بجای اینکه چاره ای بیاندیشند، قبل از مرگش مجلس ختم برایش میگیرند و کارشناسان بسیار "متخصص" نقشه ها برایش میکشند!
زاینده رود به زمین فوتبال تبدیل شود
اصفهان - خبرگزاری مهر: عضو شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: در صورتی که امکان جاری شدن آب در بستر زاینده رود در فصل تابستان وجود ندارد بهتر است برای پر کردن اوقات فراغت جوانان قسمتی از آن به زمین فوتبال و والیبال تبدیل شود.

هر از گاهی هم دلیل خشک شدن زاینده رود را ناشی از مدیریت غلط مسئولان میدانند ولی در این رابطه عملی انجام نمیدهند.
سوء مدیریت آب در اصفهان موجب خشک شدن زاینده رود شد
شهرکرد -
خبرگزاری مهر: رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد گفت: ضعف مدیریت آب توسط استان اصفهان مهمترین عامل خشک شدن پایین دست زاینده رود است.
و این چرخه همچنان ادامه می یابد تا به لطف حکومت اسلامی زاینده رود هم کاملن خشک شود

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر