۱۳۹۱ فروردین ۳, پنجشنبه

نوروز ١٣٩١

سفره هفت سین مقابل زندان اوین
کلمه: اقایان ملکی و محمد نوری زاد و نیز خانواده آقای هوشمند که در زندان به سر می‌برد لحظه تحویل سال نو را مقابل اوین گذراندند اما با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شدند.

پس از آن این جمع کوچک از پشت درب اصلی زندان اوین به روی پل رودخانه ای که از مجاور زندان عبور می کند رفتند اما درآنجا نیزمأموران این جمع را متفرق کردند تا مبادا دعای سال تحویل و سبزه وسنجدی که درسفره کوچک این جمع بود مشکلی برای حاکمیت پدید آورد. خانواده احسان هوشمند که اکنون درزندان اوین به سرمی برد از صبحگاه این روز سفره هفت سین خود را در پس دیوار زندان اوین پهن کرده بودند. دختر هشت ساله احسان هوشمند روی برگه ای نوشته بود: بابا دوستت دارم به خانه برگرد.
پروین فهیمی، مــادر شهید سـهراب اعـرابـی در کنـار سفـره هفـت سیـن
فرزندان مهدی کروبی پس از چهار ماه با پدر خود دیدار کردند.
کلمه: حسین کروبی در آخرین پست فیس بوک خود با اعلام این خبر نوشت: امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید و طی چهار دیدار من با پدر، تنها اولین دیداری بود که بدون حضور فیزیکی ماموران اطلاعات انجام شد.
وی نوشته است: در ابتدا سلام همه دوستان و علاقه مندان و کسانی که به طرق مختلف جویای حال ایشان بودند بالاخص برادر عزیزم جناب آقای محمد نوری زاد را به پدر رساندم و حاج آقا هم متعاقبا تشکر و تبریک سال نو رو به همه هموطنان عزیز رساندند.
حسین کروبی در ادامه می نویسد: در ادامه این دیدار توانستیم خیلی از مسائل مطرح شده در این سه چهار ماه اخیر ازجمله مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس نهم و رای غیر منتظره آقای خاتمی در انتخابات و نیز عکس العمل هایی که در مورد حضور ایشان منعکس شده بود و همچنین وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۰ و سال آینده، که با بحران های جدی روبرو خواهد گردید؛ و نیز تحولات منطقه بخصوص وقایع سوریه و برخی مسائل دیگر را طی گزارشی کامل به اطلاع ایشان برسانیم. در بخشی از این توضیحات به مسئله بی سابقه رفتار تحقیر آمیز دولت با مجلس نیز اشاره گردید.
فرزند کروبی می افزاید: پدر در ادامه این دیدار در خصوص خودشان گفتند که من، هم از لحاظ روحی در شرایط خوبی هستم. البته ناگفته نماند که تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر. البته هر چه هزینه بیشتر داده شود، بعدها قدر این دست آورد را بیشتر خواهیم دانست و این هزینه ها باعث می شود همه ما سعی کنیم به حفظ آن.
در پایان این نوشته آمده است: پدرم در پایان برای همه هموطنان عزیز چه در داخل و چه در خارج از کشور آرزوی موفقیت، شادابی و بهروزی کردند و ابراز امیدواری کردند که در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت و پیروزی ملت و کشور باشیم.
مهدی کروبی بیش از یکسال است که بدون هیچ حکمی در حبس خانگی است.
چهار ماه پس از اظهار نظری در مورد انتخابات فرمایشی مجلس نهم وی ممنوع الملاقات شد.
ندای سبز آزادی: زندانی سیاسی بابک داشاب که برای چند روز عید از بند ۳۵۰ اوین به مرخصی آمده است یادداشتی توصیفی در مورد برگزاری عید نوروز در بند ۳۵۰ روایت کرده است.
خدایا بچه های ۳۵۰ را دریاب
به صحرا شدم.عشق باریده بود و زمین تر شده.چنانچه پای به برف فرو شود ،به عشق فرو میشد/
علی ملیحی وبچه های گروه فرهنگی ۳۵۰ازیک ماه قبل برای لحظه سال تحویل برنامه ریزی کرده بودند. قرار بود مراسم سال تحویل داخل هوا خوری بند برگزار شه،تمام سین های هفت سین را جور کرده بودیم حتی ماهی قرمز هم داشتیم.روی یک میز بزرگ که پرچم ایران روش پهن شده بود هفت سین خودمان را بساط کرده بودیم،سمنو هم داشتیم.
آقای معتمد نیا برای همه بند سمنو پخته بود .امید نوروزیان چند روزقبل از عید روی یک تخته نقشه ایران را کشیده بود وروی نقشه سبزی کاشته بود.سبزی سر سفره مان نقشه ایران بود ،ایران سبز...بقیه سین های هفت سین را خانواد هایمان برایمان فرستاده بودند.خیلیها برایمان از بیرون آخیل فرستاده بودند،آدمهایی که بیشترشان را نمی شناسیم.حاجی فیروز هم داشتیم قرار بود نقش حاجی فیروز را یکی از بچه ها بازی کنه که در دهه شصت در زندان بوده واز قضا در همان دهه شصت هم حاجی فیروز میشده .قرار بود مراسم مثل تمام مراسمهایی که ما انجا برگزار میکنیم با خواندن ای ایران شروع بشه وبا یار دبستانی ومرغ سحر در لحظه سال تحویل ادامه پیدا کنه وبا اجرای تئاتر ونهار دسته جمعی تمام بشه.
در ضمن هر اطاق برای خودش سفره هفت سین جدا گانه هم داشت سبزی اطاق ما (اطاق ۹) را عبدالله مومنی کاشته بود.
از اینکه اون جا نیستم شرمنده خیلیها هستم ،کسانی که بیشتر از من مستحق بودند که عید را کنار خانوادهاشون باشند.من سال اول عید را در انفرادی بودم ولی سال دوم یعنی سال گذشته را در مرخصی بودم،امسال هم در مرخصی هستم ولی چند نفری هستند که هر سه عید قبلی را در زندان بودند مثل علی ملیحی،عماد بهاور،مجید دری، ضیا نبوی،محمد داوری،بهاره هدایت،مهدیه گلرو ،احمد زید ابادی ...لحظه سال تحویل ،یک لحظه هم نتوانستم از فکر بچه ها بیرون بیایم،بخصوص هم اطاقیهایم، فریدون صیدی ،حسن اسدی ،بهمن امویی،علی جمالی،عبدالله مومنی ،مهندس خرم،امید کوکبی،فتح الله سلطانی ،سعید متین پور،دکتر شعله سعدی،فرشاد قربانپور ،وحید لعلی پور،حاج اقا هادوی.
دعای سال تحویلم این بود خدایا بچه های ۳۵۰ را دریاب
دید و بازدید نوروزی اعضای نهضت آزادی ممنوع شد
ندای سبز آزادی: به دستور وزارت اطلاعات دید و بازدید نوروزی اعضای نهضت آزادی ممنوع شد.
به گزارش سایت ملی مذهبی طبق رسم هر ساله عصر دومین روز فروردین ماه اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران جهت تبریک سال نو در منزل دکتر صدر حاج سید جوادی از بنیانگذاران نهضت گرد هم می آمدند تا دید و بازدید نوروزی را به جای آورند اما نیروهای امنیتی در تماسی تهدیدآمیز اعلام کردند مهمانان نوروزی حق آمدن به خانه دکتر صدر را ندارند و گرنه بازداشت خواهند شد.
دکتر صدر حاج سید جوادی با ۹۵ سال سن کهن سال ترین فعال سیاسی ایران و از بنیان گذاران نهضت آزادی است و هرساله منزل ایشان پذیرای علاقمندان و شخصیت های سیاسی بوده است.
هفت سین تلخ...

و اما خبر خوش نوروزی اینکه:
به گزارش خبرگزاری مهر:  ١٣٠٠ متکدی تهرانی دیشب سبزی پلو ماهی خوردند!

معاون سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: شب گذشته گرمخانه‌های تهران هم حال و هوای عید داشت و تمامی متکدیان تهرانی دور سفره هفت سین سبزی پلو ماهی شب عید را میل کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر