۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

تشکیل حزب سیاسی برای حقوق حیوانات در ترکیه

هفته گذشته، اولین حزب سیاسی حقوق حیوانات در ترکیه، حزب حیوان، تلاش خود را برای گنجاندن مسئله رفاه و تضمین حقوق حیوانات در چارچوب قانون اساسی ترکیه آغاز کرد.
نسلیهان دمیر (Neslihan Demir) یکی ازاعضای "حزب حیوان" هفته گذشته در مصاحبه ای با سایت Bianet گفت: "هدف از تشکیل این حزب تنها گسترش و رواج مهربانی به حیوانات نیست بلکه برای یادآوری این است که انسانها تنها ساکنان کره زمین نیستند بلکه با حیوانات شریک هستند و حیوانات هم دارای حق و حقوقی هستند."

دمیر همچنین گفت: اعضای حزب جدید آگاه هستند که برای باوراندن مردم به ضرورت نیاز چنین حزبی مبارزه دشواری را در پیش روی دارند اما اشاره کرد که احترام به حقوق حیوانات، از نظر تاریخی در ترکیه به عنوان امری مهم مشاهده شده است.

بگفته دمیر همیشه افرادی وجود دارند که تمسخرآمیز می گویند:" ابتدا باید برای دستیابی به حقوق انسانها تلاش کرد و حیوانات در مرحله بعد قرار دارند."
در حالی که در گذشته چنین نبود. در دوران عثمانی، در ترکیه، قوانینی برای حفاظت از اسب ها و خرهای گاری کش و همچنین و دستورهایی برای مراقبت و نگهداری از پرندگان، سگها و گربه ها وجود داشت.

دمیر اضافه کرد: این گروه مخالف شکار، فروشگاه های حیوان خانگی و استفاده از آتش بازی است که نه تنها برای پرندگان خطرناک است بلکه انفجارهای ناشی از آن باعث وحشت و سردرگمی سایر حیوانات می گردد.

او گفت: "در واقع ما می خواهیم به این نظریه که به حیوانات بچشم کالا و دارایی می نگرد و به انسانها اجازه سوءاستفاده و آزار آنها را می دهد، پایان دهیم."

دمیر افزود که این گروه از Melda Onur یکی از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق ترکیه (CHP) که با تهیه پیش نویسی خواستار قانونی برای مجازات افراد حیوان آزار و اصلاحات در قانون حمایت از حیوانات شده، حمایت می کند.

در پایان دمیر اضافه کرد که برای عضویت در حزب حیوان لازم نیست که حتما حیوان خانگی داشته باشید و یا خود را موظف بدانید که به حیوانات کوچه و خیابان غذا بدهید.

تنها خواسته حزب حیوان این است که آن دسته کسانی که انسان را تنها موجود "مهم" می بینند، چشمان خود را باز و در برداشت های خود تجدید نظر کنند.
سایت حزب حیوان ترکیه
ماریانه تیمه بنیانگزار حزبی برای حیوانات هلند، نظرش را پس از بدست آوردن نخستین کرسی پارلمان هلند در سال ٢٠٠٦ با نقل قولی از مهاتما گاندی این چنین بیان کرد:

اول شما را نادیده میگیرند، بعد به شما میخندند، پس از آن با شما مبارزه میکنند. آنگاه شما پیروز خواهید شد...
یک انيميشن (پویانمایی) ساخته Laurence Arcadias برای تبلیغات انتخاباتی حزبی برای حیوانات هلند:

چرا موش ها هلندی یاد می گیرند؟!
و... ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر