۱۳۹۱ فروردین ۴, جمعه

یک شرکت چینی تجهیزات پیشرفته‌ی شنود و فیلترینگ اینترنت به ایران فروخته است.

سپاه پاسداران اکنون اصلی ترین مالک شرکت مخابرات ایران است
دویچه وله: خبرگزاری‌ها گزارشی منتشر کرده‌اند مبنی بر این که یک شرکت چینی تجهیزات پیشرفته‌ی شنود و فیلترینگ اینترنت به ایران فروخته است. محمود تجلی‌مهر کارشناس آی‌تی می‌گوید این تجهیزات باید وارد لیست تحریم‌ها شوند.

۱۳۰ میلیون دلار معادل ۹۸ میلیون یورو مبلغ قراردادی است که در سال ۲۰۱۰ بین ایران و چین برای فروش تجهیزات پیشرفته‌ی شنود و فیلترینگ اینترنت بسته شده است.
به گزارش رویترز شرکت چینی ZTE که طرف این قرارداد است با چند شرکت آمریکایی نیز همکاری می‌کند.
در حال حاضر ایران به دنبال متخصصانی برای راه‌اندازی این سیستم است. محمود تجلی‌مهر، متخصص شبکه‌های اینترنتی، از کارشناسان و متخصصان درخواست می‌کند که خود را از این برنامه کنار بکشند. به گفته‌ی وی بدون کمک آنها این برنامه قابل‌استفاده نخواهد بود.
گفت‌وگوی ما با محمود تجلی‌مهر، کارشناس اینترنت
آقای تجلی‌مهر، خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرده مبنی بر این که کشور چین یک سیستم شنود به ایران فروخته. در مورد این سیستم اگر ممکن است برای ما توضیح دهید.
شرکت تولید کننده‌ی ‌این تجهیزات، شرکت ZTE هست که یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی‌ست. این شرکت دو سال پیش قراردادی با ایران بست، آن طور که رویترز نوشته بود به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار و یک شبکه‌ی کامل مخابراتی را به ایران فروخته است. یعنی نه فقط تجهیزات شنود در این سیستم هست، بلکه شبکه‌ی کامل معمولی مخابراتی ازجمله تجهیزات انتقال راه دور، سوئیچینگ، تجهیزات تلفن همراه و... در این سیستم، تجهیزات شنود بسیار گسترده و پیشرفته هم هست و نه فقط شنود، بلکه فیلترینگ اینترنت و کنترل ارتباطات ایمیل، چت و تمام ارتباطات اینترنتی.
شما گفتید دو سال پیش؛ یعنی دو سال است که در ایران از این سیستم استفاده می‌شود؟
نه هنوز. آن طور که رویترز بیان کرده، قرارداد مال دو سال پیش است و الان در حال انجام است و این طور که من دیدم شرکت ZTE در ایران الان به طور گسترده دارد برای این کار دنبال نیروی متخصص می‌گردد.
ادامه مصاحبه را در اینجا بخوانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر