۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

ساعت زمین در ایران

همراه با مردم سراسر جهان، ایرانیان نیز در مراسم با شکوه ساعت زمین شرکت کردند و بسیاری (؟!) چراغ هایشان را به مدت یک ساعت خاموش کردند.

امسال به کوشش فعالان محیط زیست ایران، در رابطه با ساعت زمین و برنامه هایی که در سراسر دنیا برای این ساعت انجام می شود وبگاه رسمی ساعت زمین در ایران راه اندازی شد. در این وبگاه آمده:
همزمان با خاموشی مهمترین نمادهای شهری درسراسر جهان، در تاريخ ٣ فروردين ماه سال ١٣٩٢، ايران نيز برای سومين بار متوالی با خاموش نمودن برج ميلاد از تهران، ساختمان تاريخی مركزی شهرداری رشت، اروميه، و ساختمان شورای اسلامی شهر کرج و شهرداری اصفهان به مدت يك ساعت به اين طرح می پيوندند.

 
تنها نکته ای که امیدوارم سال آینده بیشتر به آن توجه شود، شمارش معکوس تا لحظه آغاز ساعت زمین است که با وقت ایران تنظیم نشده بود. شاید بسیاری گمان می کردند ساعت ١٢ شب باید چراغ ها را خاموش کرد!
با سپاس از دست اندر کاران این تارنما و تمامی کسانی که برای هر چه بیشتر شناخته شدن این روز تلاش کردند. و با ابراز تاسف از کسانی که می توانستند در امر آگاه سازی مردم نقشی بزرگ داشته باشند و کوتاهی کردند:
داغ ترین لینک بالاترین، برنده امسال آکادمی موسیقی‌ گوگوش بود با ١٥٥ لینک!!! که تنها یکی از این لینک ها، ١٥٥٥٠ کلیک خورده و ١٣٥ نفر هم در این مورد بحث کرده اند!!!
یکی از خبرهای داغش هم جدیدترین تصویر از فرزند شکیرا و پیکه بود با ١٥٥٠ کلیک!!! البته در بخش ورزش!!!
و وقتی در بخش جستجوگر بالاترین بدنبال ساعت زمین گشتم تنها یک نفر، لینکی داده بود به وبگاه رسمی ساعت زمین و ٢٥٠ نفر هم کلیک کرده بودند و کسی هم نظری نداده بود!!!
نتایج جستجوی "ساعت زمین" در سایت آزادگی هم چند خبر از دو سال پیش بود!!! و صد البته بحث داغ روز هم همچنان آکادمی مسابقه گوگوش است!!!

متاسفانه اطلاع رسانی آنقدر کم بود که حتا در GreenBlog یا “وبلاگ سبز” هم که یک خبرخوان محیط زیستی است، چند نفری بیشتر به این موضوع اشاره نکرده بودند.
به تارنمای دوستداران حیوانات و محیط زیست سر زدم و از میان فهرست بلند و بالای تارنماها و وبگاه های دوستداران محیط زیست، به تعداد زیادی از آنها سر زدم.
بسیاری جدیدترین پستشون (البته نه درباره ساعت زمین) دو سه سال پیش بود!!!
با باز کردن تعداد زیادی از تارنماها هم جمله معروف: وبلاگی با این آدرس پیدا نشد را دیدم!!!
برخی هم پس از شادباش نوروز از قرار به مسافرت رفته بودند و فرصت نشده بود از ساعت زمین چیزی بگویند!!!
برخی هم که حتی یک شادباش خشک و خالی هم برای نوروز نگفته بودند!!! چه برسه راجع به ساعت زمین حرف بزنند!!!
سایت های خبری و سیاسی "سبز؟!!!" هم که سرشون تنها به عدالت و دموکراسی گرمه!!!
و خبری از ساعت زمین در آنها نبود!!! البته بزودی تصاویر زیبای آن را منتشر خواهند کرد!!!
به امید اینکه سال آینده ارزش و اهمیت بیشتری برای این مهم قائل شویم...
رونمایی از نخستین جنگل ساعت زمین در اوگاندا
بنياد جهانی حيات وحش (WWF) اوگاندا نزدیک به ٢,٧٠٠ هکتار از زمین های تخریب شده در اوگاندا را شناسایی کرد، با تعیین هدف کاشتن ٥٠٠,٠٠٠ درخت بومی به عنوان بخشی از کمپین ساعت زمین.
ابتکار کاشتن درخت یکی از هزاران چالش کمپین I Will If You Will به مناسبت ساعت زمین است.
"I Will If You Will" کمپینی است فراتر از ساعت زمین که مردم را تشویق به انجام کارهای مثبت برای محیط زیست می کند.
شرکت ها، مقامات دولتی و مردم برای رسیدن به این هدف در سال ٢٠١٣ با شوق بسیار وارد عمل شده اند و در حال حاضر پیشتاز این راه "Standard Chartered Bank - Uganda" می باشد با تعهد به کاشتن ٢٥٠,٠٠٠ درخت و وزیر آب و محیط زیست اوگاندا هم شخصن متعهد به کاشت ١,٠٠٠درخت شده.
شرکت کنندگان فلسطینی در نخستین سال شرکت در مراسم ساعت زمین:
فیلمهای مراسم ساعت زمین را در اینجا می توانید تماشا کنید
بیشتر بخوانید:
همگام با مردم جهان با ساعت زمین همراه شویم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر