۱۳۹۲ دی ۲۸, شنبه

تراژدی مرگ پلنگ ها همچنان ادامه دارد

 صیاد نه هر بارشکاری ببرد
افتد که یکی روز پلنگش بدرد... به امید آن روز!
لاشه یک پلنگ سوخته در کهگیلویه و بویراحمد کشف شد (۲۷ دی ۱۳۹۲)
سبزپرس: با گذشت کمتر از سه روز از مرگ "البرز" حوالی ظهر امروز لاشه یک پلنگ سوخته در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شد تا تراژدی کشتار و مرگ پلنگ ها که در دو ماهه اخیر شروع شده با مرگ این پلنگ همچنان ادامه یابد. این نهمین پلنگی است که در دوماهه اخیر کشته می شود.
لاشه این پلنگ متعلق به یک پلنگ نر بالغ است که در منطقه حفاظت شده کوه دیل در گچساران کشف شده است . 
چشمان زیبایی که برای همیشه بسته شدند (۲۳ دی ۱۳۹۲)
عصرایران -  "البرز" ، نام این پلنگ ایرانی است که از دست انسان ها ، بسیار رنج کشید و سرانجام شب گذشته ، چشمانش را برای همیشه بشت تا از دست آدمیان خلاص شود.
او ابتدا ، یک دستش را در تله شکارچیان از دست داد. سپس به تیر شکارچیان دیگر گرفتار شد و ۵۰ نقطه از بدنش با ساچمه های شلیک شده زخم خورد و نخاعش قطع و پاهایش فلج شد.
البرز ، مدت ها با تنها یک دست خود را بر روی زمین می کشید و در این مدت، بسیاری از کسانی که او را دیدند، به سمتش سنگ زدند.
سرانجام، او را در حالتی نیمه جان یافتند و برای معالجه به تهران رساندند. اما دیگر خیلی دیر شده بود و پزشکان تشخیص دادند که البرز، شانسی برای بهبود ندارد و فقط، رنج می کشد و درد می کشد.
پزشکان ، بعد از ناامیدی از معالجه این زیبای ایرانی ، با تزریق داروی بی هوشی قوی ، او را از دست آدمیان خلاص کردند.
محیط زیست ایران ، یکی از بزرگ ترین و زیباترین پلنگ هایش را از دست داد تا یک گام دیگر به سمت انقراض این گونه منحصر بفرد نزدیک شویم.
البرز، دهمین پلنگی است که در ۱۰ ماه اخیر کشته شده است و این یعنی شرمی که دامنگیر ما ایرانیان است در برابر محیط زیست مان.
کشته شدن توله پلنگ ایرانی در گچساران (۶ دیماه ۱۳۹۲)
هر شب پلنگ مادر به محل حادثه می رود و برای توله اش مویه می کند.
آفتاب: مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از تلف شدن توله پلنگی که در جاده گچساران - دیل با یک خودرو برخورد کرده بود و تصور می شد جان سالم به در برده به دلیل خونریزی داخلی خبر داد.
کیوان هوشمند دراین باره به مهر گفت: متاسفانه توله پلنگی که چهارشنبه شب حوالی ساعت ۲۲ در محور گچساران به دیل با یک خودرو برخورد کرده بود غروب پنجشنبه حین انتقال به یاسوج تلف شد.
به گفته وی، چهارشنبه شب گذشته زمانی که یک پلنگ ماده به همراه دو توله اش درحال عبور از جاده فوق در محدوده دشتک بودند، یکی از توله ها با یک خودرو پژو ۲۰۶ برخورد کرده و بر اثر شدت ضربه آسیب می بیند: پس از این حادثه سرنشینان خودرو که ۳ جوان بودند توقف کرده و موضوع را به محیط زیست گچساران گزارش می دهند. راننده خودرو در توضیح ماجرا به مامورین گفته که یک پلنگ بالغ و یک توله از عرض جاده عبور کردند و ما با توله دوم که کمی عقب تر حرکت میکرد برخورد کردیم. زمانی که از ماشین پیاده شدیم پلنگ مادر برگشت و به سمت توله اش آمد ولی با دیدن ما فرار کرد. هوشمند گفت: صبح پنجشنبه با حضور دامپزشک توله پلنگ تحت معاینه و درمان اولیه گرفته و شرایط عمومی نسبتا مناسبی پیدا کرد به نحوی که شروع به غرش کرده و حالت تهاجمی از خود نشان داد و حتی تصمیم گرفته شد پس از تاریک شدن هوا و خلوت شدن منطقه توله پلنگ در ارتفاعات محل برخورد با خودرو رهاسازی شود. بعد از ظهر پنجشنبه طی دستوری از سازمان مرکزی محیط زیست اعلام شد که توله پلنگ باید جهت درمان به پردیسان تهران فرستاده شود.
جمشید عبدی پور ضمن ابراز تاسف از بروز این حادثه گفت: نهایتا ساعت ۱۷ پنجشنبه زمانیکه درحال انتقال حیوان به یاسوج بودیم تا از آنجا به تهران منتقل شود، توله پلنگ در بین راه تلف شد که به احتمال فراوان به دلیل خونریزی داخلی ناشی از برخورد با خودرو بوده است.
ایمان معماریان: توله پلنگ ایرانی ماده ۴ ماهه در نزدیکی گچساران در استان کهکیلویه و بویراحمد تصادف کرده. درحالت بیهوش یکی از محیط بانان بدون انجام هیچ معاینه حیوان را به منزل شخصی خود برده و حیوان بعد از ۴ تا ۵ ساعت بهوش می آید. صبح روز بعد دامپزشک معتمد محیط زیست بعد از معاینه اعلام می کند که حیوان کاملا سالم است و تصمیم بر رهاسازی مجدد حیوان در طبیعت می گیرند (قابل توجه است که چگونه امکان دارد توله پلنگی به این سن بعد از تصادف و طی مدتی در اغماء کاملا سالم باشد؟!
 آیا توله پلنگ ایرانی سالم را به راحتی می توان در آغوش کشید و عکسهای یادگاری با آن گرفت؟!
توله پلنگی در این سن و با این توان بدنی حتی اگر سالم باشد آیا رهاسازی آن کار درستی است؟!). حیوان بعد از گرفتن عکسهای یادگاری و انتقال مجدد به محل حادثه و فیلمبرداری و طی ۲۴ ساعت تلف شد.
کشتار بی‌رحمانه یک پلنگ ماده در تایباد ( ۲۵ آذر ۱۳۹۲)
این ماده پلنگ نخست توسط سگ های گله تعقیب و گرفتار شده، سپس با رسیدن چهار نفر از چوپانان با ضربات متعدد چوپ و سنگ کشته می شود.
خبرگزاری مهر: در تصاویر دریافتی از لاشه این گونه حيواني ارزشمند کشور، کاملا مشخص است که جمجه و فک پایین پلنگ بر اثر ضربات اجسام سخت کاملا خرد شده است.
رییس اداره محیط زیست تایباد گفت: متهمان در جریان بازجویی ها اعتراف نکردند که پلنگ به دامهایشان حمله نکرده اما سگهای گله پلنگ را یافته و حیوان را تعقیب کرده اند.
به گفته وی، چوپانها اعتراف کردند که خود را به محل درگیری سگ ها با پلنگ رسانده و حیوان را با ضربات چوب دستی و سنگ از پای درآورده اند.
کشته شدن پلنگ مادر در اثر تصادف (۱۸ آذر ۱۳۹۲)
خبرگزاري ميراث فرهنگي: باز هم يک پلنگ ديگر تلف شد. اين پلنگ ماده در جاده خرم آباد- الشتر در اثر تصادف کشته شده است. سينه های پر شير اين ماده پلنگ نشان می دهد که او توله داشته است.
در حدود ساعت ۸ شب یکشنبه هفدهم ماه آذر در کیلومتر ۲۵ جاده خرم آباد – الشتر، محدوده گردنه ایواندر یک پلنگ ایرانی حین عبور از جاده بر اثر برخورد با یک خودروی سواری کشته شد. 
مسوولان استانی لرستان با تایید خبر اعلام کرده اند که پلنگ کشته شده ماده و حدودا ۴ ساله بوده است و در حالیکه قصد عبور از جاده مذکور به سمت منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد را داشته با خودرو سواری تصادف کرده که منجر به کشته شدن پلنگ می شود.
به گفته مسوولان محیط زیست استان، طول این پلنگ ۲ متر و ۱۳ سانتی متر، وزن آن ۴۲ کیلوگرم، سن آن حدود ۴ سال و جنسیت آن ماده بوده که سینه های پر از شیر حیوان نشان می دهد ماده پلنگ دارای توله بوده است.
احتمالا با کشته شدن ماده پلنگ، توله های او هم زنده نخواهند ماند.
کشته شدن یک پلنگ در استهبان (۹ آذر ۱۳۹۲)
خبرگزاری میراث‌فرهنگی: روز جمعه هشتم آذرماه ۹۲ باز هم شاهد کشته شدن یکی دیگر گربه‌سانان ایرانی بودیم. 
«رسول حاجی‌باقری»، فعال محیط‌زیست استهبان در این باره به خبرگزاری CHN گفت: روز جمعه هشتم آذر ۹۲ ، مرگ یک پلنگ توسط یکی از اهالی به اداره محیط زیست استهبان گزارش شد.
به‌گفته او، ماموران اداره حفاظت محیط زیست استهبان پس از دریافت خبر، سریعا به محل اعزام شدند و با لاشه این حیوان در نزدیکی فلکه ورودی شهر «فلکه انجیر»  و در باغات انجیر مواجه شدند.
«بهادر دربندانی»، یکی از ماموران اداره محیط‌زیست نیز به این فعال محیط‌زیست گفته است: احتمالا این ماده پلنگ به وسیله ی طعمه سمی کشته شده است. چرا که اثری از زخم و خراش در بدن پلنگ دیده نشد و هم چنین در حوالی منطقه ای که لاشه پیدا شده، چندین آغل گوسفند وجود دارد و احتمالا دامداران از این روش برای کشتن پلنگ استفاده کرده اند.
به گفته دربندانی، گوشت سگ و چوله (تشی یا خارپشت) غذای مورد علاقه ی پلنگ است و یکی از این نوع گوشت ها، همان طعمه ای بوده که سمی شده و پلنگ را کشته است. لاشه پلنگ به مرکز استان منتقل گردید تا بررسی های لازم بر روی آن انجام شود.
آنطور که فعالان‌ محیط‌زیست گزارش می‌دهند، جمعیت این گونه از گربه سانان، به شدت رو به کاهش است و در اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، در فهرست گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» قرار گرفته است. به‌طوری‌که محدود شدن زیستگاه‌اش و در کنار آن کشتار این پستاندار، می تواند وضعیت بحرانی آینده او را فراهم سازد.
جمعیت این حیوان در گذشته در کوه های استهبان، بسیار زیاد بوده است که متاسفانه نابودی زیستگاه و کاهش شدید گونه‌های تغذیه، این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده است و امروزه تعداد انگشت شماری از این پستاندار زیبا در منطقه ی استهبان وجود دارد.
مرگ مشکوک پلنگ در روستای قطرم بافق  (۲۴ آذر ۱۳۹۲) 
 یک قلاده پلنگ ایرانی در روستای قطرم بافق به دلیل نامعلومی تلف و البته ناپدید یا ربوده شده است.
پس از رسیده هایی به بافق نیوز مبنی بر کشته شدن یک قلاده پلنگ از نژاد ایرانی در روستای قطرم بافق که دو روز قبل صورت گرفته و لاشه آن نیز توسط فردی ربوده شده است، خبرنگار ما گفت و گویی با رئیس اداره محیط زیست بافق انجام داد.
جلال موسوی به خبرنگار بافق نیوز گفت: بلافاصله پس از دریافت این گزارش، مامور محیط زیست به محل اعزام می شود. ولی هنگام رسیدن به محل، پلنگی وجود نداشته است. البته از عکس، فیلم و گواه مردمی، صحت گزارش واضح می باشد.
رئیس محیط زیست بافق بیان کرد: فردای آن روز، برای بررسی دقیق تر، ماموران به محل گزارش شده رفتند تا بلکه لاشه پلنگ را پیدا کنند اما در نزدیکی آخرین محل قرار داشتن پلنگ تلف شده، یک لاشه بز را پیدا کردند که احتمالا به مرگ پلنگ مربوط است. (یک احتمال شهروندان: شاید پلنگ با استعمال بز مرده که گویا مسموم بوده، تلف شده است.)
موسوی اذعان داشت: علت تلف شدن این پلنگ تا مورد آزمایش قرار گرفتن آن (که ناپدید یا ربوده شده)، نامشخص است ولی مطمئنا با شلیک گلوله کشته نشده است.
حال باید دید لاشه این پلنگ تلف شده، به کدامین سمت و سو رفته است!!!
یک پلنگ ایرانی در شهرستان رودبار کشته شد (۳۱ شهریور ۱۳۹۲)
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شکارچیان غیرمجاز بار دیگر با کشتار یک قلاده پلنگ ایرانی کمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری را برای محیط زیست کشور رقم زدند.
بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۱۳۹۲/۶/۳۱) به دنبال ارائه گزارشی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار، مبنی بر شکار یک قلاده پلنگ در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار، نیروهای یگان محیط زیست در منطقه حاضر و پس از بازرسی از یک منزل شخصی، پوست پلنگ شکار شده را در انبار منزل مذکور کشف نمودند.
متخلف به محض مشاهده مامورین محیط زیست اقدام به فرار می کند که پس از مدتی توسط مامورین نیروی انتظامی منطقه عمارلو دستگیر شده و هم اکنون در حال بازجویی می باشد.
هنوز گزارش بازجویی و چگونگی کشتار این پلنگ به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان واصل نشده و کارشناسان در حال بررسی جزئیات حادثه می باشند.
در منطقه شكار ممنوع هشتاد پهلوی لرستان یک پلنگ ایرانی با شلیک گلوله کشته شد (۲۸ مرداد ۱۳۹۲)
سبزپرس:‌ بار دیگر با کشتار یک گونه کمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری برای محیط زیست کشور رقم خورد.
به گزارش سبزپرس به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، چند روز قبل یک قلاده پلنگ ایرانی در جنوب غربی استان لرستان در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو با شلیک گلوله یک شکارچی متخلف کشته شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان ضمن تایید این خبر گفت: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر کشتار یک پلنگ در منطقه هشتاد پهلو، نیروهای یگان محیط زیست به منطقه اعزام و پس از بررسی و جستجو، لاشه پلنگ را که توسط گلوله کشته شده بود، پیدا می کنند. در این رابطه یک نفر متخلف که از عشایر دامدار منطقه است شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده است.
این درحالیست که بررسی ها نشان می دهد هیچ موردی از حمله پلنگ به دام های اهلی در این منطقه گزارش نشده است.
محمد حسین بازگیر افزود: در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در استان لرستان ۹ مورد مستند و دو مورد غیر رسمی از کشتار پلنگ ایرانی گزارش شده است اما از سال ۱۳۸۹ تاکنون این اولین مورد از شکار پلنگ در این استان می باشد.
مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان لردگان (۱۷ تیر ۱۳۹۲)
 
کیوان هوشمند در گفتگو با خبر نگار مهر با بیان اینکه در ماه جاری برای دومین بار  پلنگ دیگری از طبیعت کشور حذف شد افزود: یکی از محیط بانان منطقه تصاویری از لاشه یک پلنگ که در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان یافت شده  ارسال کرده اما هنوز از علت و جزئیات مرگ این پلنگ اطلاعاتی در دست نیست.
هومان خاکپور کارشناس منابع طبیعی چهار محال بختیاری نیز با تأیید این خبر به خبرنگار مهر گفت: هیچ آثاری از تیر خوردن بر جسد این پلنگ مشاهده نمی شود و به احتمال زیاد در اثر مسمومیت تلف شده است .
به گفته وی، متأسفانه افراد محلی در خصوص زمان دقیق مرگ، سن و جنس این پلنگ با محیط زیست همکاری نمی کنند و لی انچه مسلم است این پلنگ چندین بار به دامهای روستاییان این منطقه حمله ور شده لذا به نظر می رسد طعمه گذاری و سمی کردن طعمه علت اصلی مرگ این پلنگ باشد.
به اعتقاد خاکپور در حال حاضر وضعیت این گربه سان در کشور بسیار وخیم است و حتی گاهی به نظر می رسد ضریب حفاظت یوزپلنگ در کشور نسبت به پلنگ بالاتر است چون حداقل امار درستی در مورد جمعیت این گونه وجود دارد و پروژه های حفاظتی مناسبی برای آن تعریف شده است.
این فعال محیط زیست تصریح کرد: اما در مورد جمعیت پلنگ نه آمار دقیقی وجود دارد و نه پروژه حفاظتی خاصی برای پایش آن تعریف شده است : همچنین نسبت به  اهمیت و کمیاب بودن پلنگ برای جوامع محلی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خاصی انجام نشده و به نظر می رسد باید برنامه های حمایتی این گونه تا دیر نشده آغاز شود.
به گزارش مهر، دره آنجو در روستای آنجو از توابع شهرستان لردگان قرار دارد. این دره شامل ۱۳ آبشار با ارتفاعی بین ۸ تا ۳۰ متر است.
شکار پلنگ ایرانی در جنگلهای مازندران (۹ تیر ۱۳۹۲)
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: شکارچیان غیرمجاز بار دیگر با کشتار یک قلاده پلنگ ایرانی کمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری را برای محیط زیست کشور رقم زدند.
کیوان هوشمند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: روز گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قائمشهر در یک عملیات غافلگیرانه موفق شدند یک تخته پوست پلنگ شکار شده را کشف و ضبط کنند.
به گفته وی، به دنبال گزارش همیاران محیط زیست در مورد شکار یک قلاده پلنگ و تصمیم متخلفین به فروش پوست پلنگ شکار شده، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به عنوان خریدار با متخلفین وارد مذاکره شده و پس از ۴۸ ساعت با جلب اعتماد و گذاشتن قرار ملاقات حضوری برای انجام معامله، در مواجه با متخلفین آنها را دستگیر کردند.
هوشمند اظهار داشت: قرار بود متخلفین پوست این پلنگ را به مبلغ دو میلیون تومان به فروش برسانند.
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: متخلفین پس از دستگیری ضمن تنظیم صورتجلسه به مقامات قضایی معرفی شده و اکنون با حکم قاضی در بازداشت به سر می برند.
وی افزود: پلنگ مذکور یک پلنگ نر بالغ بوده که ۳ تا ۴ روز قبل از زمان کشف و به احتمال زیاد در مناطق جنگلی پارک ملی کیاسر شکار شده است.
هوشمند یادآور شد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در حال حاضر جریمه قابل پرداخت بابت شکار هر قلاده پلنگ ایرانی معادل پنجاه میلیون ریال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر