۱۳۹۴ شهریور ۲۲, یکشنبه

هشدار به کارشکنی در برابر کمپین «سیرک نه!»

زنیکه مثلن سبز و آخوندهای بنفش و سیاه و سفید در کارند
تا تو میلیاردی به کف آری و مفت بخوری!
دیده بان حقوق حیوانات: در حالی که مدیران ۲۱ استان کشور با پیوستن به کمپین «سیرک نه!» متعهد شده اند مجوزی برای حیوان آزاری در سیرک ها صادر نکنند، دستوراتی از برخی اتاق های پردیسان در حمایت از حیوان آزاران میلیاردر صادر شده است و قرار است در روزهای آتی دو سیرک حیوان آزار به صورت همزمان دراستان کرمانشاه فعال شوند.
سیرک حیوانات نه! این درخواستی بوده که حامیان حیوانات در یک دهه گذشته به شکل های مختلف آن را بیان کرده اند. مخالفت با حضور، شکنجه و قاچاق حیوانات در سیرک ها خواست عمومی هواداران محیط زیست و دوستداران حیوانات از زمان شکل گیری نهاد های مدنی و سازمانهای مردم نهاد بوده است.
برگزاری دو تجمع اعتراض آمیز در آذر و دی ماه ۱۳۸۶ در پارک پردیسان و در محل برگزاری سیرک حیوانات نقطه عطف نمایان شدن خواست عمومی حامیان حیوانات برای پایان آزار حیوانات در سیرک ها بوده است. پس از آن بود که نگاه ها بیش از پیش به سیرک حیوانات جلب شد و اعتراضات فراگیرتر شد. مستندات علمی، گفتگو های حامیان حیوانات و تصاویر آزار حیوانات در سیرک ها یکی پس از دیگری منتشر شد. پس از آن و بر اساس مطالبات اجتماعی دیده بان حقوق حیوانات از سال ۱۳۸۸ دیده بان حقوق حیوانات اقدام به اخذ استفتاء از مراجع تقلید و مجتهدان دینی در خصوص سیرک حیوانات نمود.
حاصل این تلاش ها در کنار خواست عمومی، مستندات علمی و تجربی و استفتائات دینی باعث تشکیل کمپین «سیرک نه!» شد. کمپینی که از سوی بیش از ۴۵ سازمان مردم نهاد زیستی حمایت می شود و نشان پرسابقه ترین گروه های حامی حیوانات در میان حامیان آن خودنمایی می کند.
هدف کمپین «سیرک نه!» مشخص است: پایان مطلق حضور حیوانات در سیرک ها. هدفی که با توجه به کم بودن تعداد سیرک های حیوانات در ایران بسیار در دسترس محسوب می شود. این کمپین مستند به اجماع علما بر حرمت حیوان آزاری در سیرک ها، از مدیران استانی محیط زیست دعوت کرد با پیوستن به این کمپین مانع از اجرای سیرک حیوانات در استانهای خود شوند و به همین دلیل استانهای خراسان رضوی و قم آغازگر این راه بودند و پس از آن یکی پس از دیگری استانهای دیگر به این کمپین پیوستند و تعداد استانها به ۲۱ استان رسید. مدیران کل محیط زیست ۲۱ استان با ارسال نامه و یا گفتگو با رسانه ها به اشکال مختلف تعهد دادند مانع از اجرای سیرک حیوانات در استانهای خود خواهند شد. در همین روزها معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از این کمپین حمایت کرد و لوگوی سازمان به جمع حامیان این کمپین اضافه شد.
کمپین «سیرک نه!» که علاوه بر کسب اجماع مراجع تقلید در قالب ۱۹ فتوا، فتوای رهبری در جایز نبودن آزار و اذیت حیوانات را نیز اخذ کرده بود، با در نظر داشتن سختی زندگی برخی معرکه گیرانی که نباید به آتش میلیاردرهای دست و دلباز و پر دوست و آشنای این حیطه شرایط معقول و اجرایی را برای حذف هر دو دسته سیرک بازان (میلیاردر و کم درآمد) به مسوولان ارایه کرد.
در این میان علیرغم اجماع علما و نظر رهبر، مطالبه عمومی، مرجع های معتبر علمی و اخلاقی، حمایت ۴۵ گروه غیردولتی، حمایت رسمی بالاترین شخص سازمان حفاظت محیط زیست از حذف حیوانات از سیرک ها، از بعضی از اتاقهای پردیسان صدای دیگری شنیده شد. به جای حذف حیوانات از سیرک ها خبر از تهیه دستورالعملی برای ادامه دادن به استثمار حیوانات در سیرک ها شنیده شد و بلافاصله جلسه ای با حضور نمایندگان سازمانهای فعال حامی حیوانات و در حضور دکتر کیخا، معاونت طبیعی سازمان محیط زیست برگزار شد. در آن جلسه همه نمایندگان سمن های حامی حیوانات بلا استثناء مخالفت خود با دستورالعمل تنظیم شده را اعلام کردند و خواستار حذف قطعی حیوانات از سیرک ها شدند. معاون سابق سازمان محیط زیست با توجه به مستندات ارایه شده و پس از رویت فتوای مقام معظم رهبری حمایت خود از کمپین سیرک نه و حذف حیوانات از سیرک ها را اعلام کرد. در آن جلسه نماینده یک گروه فیسبوکی در کنار رییس اداره ساماندهی امور مناطق سازمان محیط زیست از آن دستورالعمل دفاع کردند و گفتند زمان حذف حیوانات از سیرک ها فرا نرسیده است. مدتی بعد نیز دم روباه از خبرسازی های حمایت از دو سیرک متمول بیرون زد و گروه فیس بوکی که ظاهرا به نوعی از مکاتبات اداره ساماندهی امور مناطق آگاه میشد، تلاش کرد دو معرکه گیر پوشالی را قهرمان و پهلوان تاریخ کشور ایران معرفی کند!
در حالیکه گروه های معتبر زیست محیطی و مدافع حقوق حیوانات داستان زجر حیوانات در سیرک ها را موکول به قاطعیت سازمان حفاظت محیط زیست کرده و اعلام کردند بابت حذف حیوانات از سیرک ها اعتباری بین المللی برای ایران کسب خواهد شد، باز هم از پردیسان خبرهای دیگری شنیده شد و در اسفند ماه سال گذشته محمد رضا داداشی رییس اداره ساماندهی امور مناطق سازمان محیط زیست خبر داد که به سیرک های حیوانات دو سال مهلت داده خواهد شد، دو سال مهلتی که چنان انتخاب شده بود که از پایان عمر دولت فعلی گذر کند تا شاید تغییرات دولت و تغییر احتمالی ریاست سازمان و اتفاقات دیگر، منجر به ادامه فعالیت سیرک های حیوانات، به خصوص متمول ترینشان شود.
با اینحال اعتراض حامیان حیوانات در خصوص عملکرد مدیران پایین دست پردیسان به اتاقهای طبقات بالای پردیسان نرسید. اینک در آستانه بیستم شهریور، روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات خبر رسیده است که اداره ساماندهی امور مناطق سازمان محیط زیست مجوز برگزاری دو سیرک در استان کرمانشاه که پیش از این اعلام کرده بود در آن سیرک حیوانات برگزار نمی شود را از مقر اصلی سازمان محیط زیست صادر کرده است، مجوزی که طبق ادعای این اداره ده روزه است اما چاپ پوستر های این سیرک نشان می دهد مسوولان اداره ساماندهی امور مناطق سازمان، حتی از نظارت حد اقلی بر تبلیغات و زمان فعالیت سیرکی که به آن مجوز داده اند نیز ناتوانند و سیرک گردان مذکور از هم اکنون مدت اجرا را سی روز ذکر کرده و پوستر و تراکت تبلیغاتیش را نیز منتشر کرده است!
اینکه چگونه یک فرد در سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است دستور مافوق خود را نادیده بگیرد، به خواست عمومی مردم و حمایت ۴۵ سازمان غیردولتی زیست محیطی دهن کجی کند و از همه مهمتر اینکه فتوای مراجع تقلید و عالی ترین مقام حکومتی کشور را ندیده بگیرد و اجرای آن را به تعویق بیندازد جای پیگیری و کنکاش از سوی نهادهای نطارتی دارد. با اینحال مراتب به صورت موکد برای اتمام فعالیت سیرک های دارای رابطه حسنه با مجوزسازان پیگیری خواهد شد.
دیده بان حقوق حیوانات ضمن ابراز تاسف از اتفاقات رخ داده به کلیه مدیرانی که در برابر کمپین «سیرک نه!» کارشکنی می کنند هشدار می دهد که در صورت ادامه صدور مجوز ها از مرکز با توجیهات پوشالی و عدم توقف فعالیت سیرک ها، با توجه به مستندات فقهی باید پاسخگوی اقدامات خود در سایر مراجع باشند. همچنین به مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کند در صورت ادامه روند فوق و بی توجهی مدیران پایین دست، لوگوی سازمان حفاظت محیط زیست را از بین حامیان کمپین حذف خواهد کرد.
تا امروز تلاش بر «نهی منکر» از طریق لسانی با مرجع دانستن سازمان بوده اما با توجه به تلاش برخی کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست در راستای امتداد بخشیدن به کسب مال غیر قابل دفاع میلیاردرهای حیوان باز با عنوان «سیرک» و «قهرمان» و «پهلوان» مشغول فعالیت هستند، طبق مجوز مراجع تقلید، باب نهی از منکر لسانی بسته خواهد شد.
اخبار تکمیلی جهت استحضار فعالان حقوق حیوانات منتشر می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر