۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

حیوانات را دوست بداریم

برف و سرمای شدید باعث یخ بستن آبها شده و برای پرندگان یافتن غذا مشکل. حمایت حیوانات هلند هر ساله هنگام یخبندان تکه ای از یخ را برای پرندگان میشکند تا بتوانند در آب شنا کنند.
دهها و صد ها پرنده مختلف، در قسمت کوچکی آب و در کمال صلح و دوستی روزهای سخت زمستان را در کنار یکدیگر سپری میکنند تا دوباره بهار شود و برای هر کدام به اندازه کافی آب. قدر این مقدار آب اندک را میدانند و با یکدیگر تقسیم میکنند. پرندگان بزرگتر، کوچکتر ها را نمیرانند و به آنها زور نمیگویند. با وجود سختی و کمبود آذوقه -سر یک تکه نان- یکدیگر را نمیکشند و شکنجه نمیکنند. نه تجاوزی است و نه زور گویی. تنگ نظر نیستند و دیگر پرنده ها را بیرون نمیاندازند.
مرغان دریایی با وجود گرسنگی، تنها به فکر خویش نیستند و بمحض دیدن تکه نانی - هر چند کوچک - اول بسراغ دیگر مرغان دریایی میروند و آنها را خبر میکنند.
بازهم بگویید حیوانات بیشعور هستند و احساس ندارند.
امروز هم با دخترم رفتیم به پرنده ها نان دادیم، همگام برگشتن خوش و سبکبار بودیم. نه اینکه کار مهمی انجام داده باشیم ولی با وجود این احساس خوشی بود که بیانش لطفی ندارد باید حسش کرد. اگر شما هم میخواهید چنین احساس خوشی را تجربه کنید کافی است همین امشب شکم سگی یا گربه ای را سیر کنید.

بقول منوچهری:
ای آنکه نخوردستی می گر بچشی زآن
سوگند خوری گویی شهدو رطب این است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر